MTI

Európai-orosz űregyüttműködés

Az európai-orosz űregyüttműködés további elmélyítésének keretében lerakták a "Gagarin-követ", s ezzel hivatalosan felavatták a francia-guayanai Kourou-ban a Szojuz orosz hordozórakéták indítóbázisát.

A tervek szerint 2008 végén innen startol az orosz űrkutatás 97 százalék megbízhatósági mutatójú "igáslova", hogy Föld körüli pályára juttassa az Európai Űrügynökség (ESA) egyik távközlési műholdját, s ezt majd további Szojuz-startok követik majd.

Az oroszokkal való ilyetén együttműködésről 2003-ban született döntés, amelyet nem kevés vita előzött meg. Mint Klaus Pseiner, a kutatási programfejlesztő társaság (FFG) kereskedelmi igazgatója az avatás alkalmából felidézte, az együttműködési terv ellenzői sokáig azzal érveltek, hogy a kereskedelmi célú űrügyletekben nem szerencsés egy nagy konkurenst "beengedni a házba", a támogatók szerint viszont ezen a téren olyan sokba kerül a versengés, hogy akkor már az együttműködés a jobb. A támogatók győzelmét jelzi, hogy 344 millió eurós (csaknem 87 milliárd forintos) költséggel létrejött a kourou-i Szojuz-kilövőbázis.

Az Arianspace, amely jelenleg ötven százalékkal részesül a 36 ezer kilométer magas geostacionáris pályájú (a Föld körül keringő, de annak állandóan egy adott pontja fölött haladó) távközlési műholdak világűrbe juttatásából, a majd három tonna hasznos terhet feljuttatni képes Szojuzok bevonásával ezt a részarányt kétharmadosra tervezi növelni. Az ügylet lényege: a cég Szojuz hordozórakétákat vesz Oroszországtól, az egyenként 50 millió dolláros (több mint 9,6 milliárd forintos) startokat pedig maga értékesíti.


Európa űrközpontja, a francia-guayanai Kourou

Azért esett a választás a Szojuzra, mert robosztus, egyszerű felépítésű hordozórakéta, amely immár 1957 óta áll szolgálatban, és megbízhatósági mutatója 97 százalék, ami azt jelenti, hogy száz indítás közül csak három lehet sikertelen. Prototípusa és elődje, a Szemjorka (Hetes) "becenevű" R-7-es szovjet rakéta 1957. május 15-én startolt először, majd ugyanaz év október 4-én ilyen hordozóeszköz juttatta fel a kozmoszba a Szputnyik-1 mesterséges holdat. Az első start óta több mint 1700 alkalommal emelkedtek fel először R-7-es, majd a belőlük folyamatos tökéletesítéssel kifejlesztett háromlépcsős Szojuz rakéták, amelyek hol rakományt, hol embereket szállító űrhajókat juttattak fel a világűrbe.

A Columbia amerikai űrsikló katasztrófáját követően évekig Szojuzok vitték fel a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) induló, rakományt, vagy embereket szállító űrhajókat, így sikerült egyáltalán életben tartani az ISS-t, mialatt az Egyesült Államok szüneteltette az űrrepülőgépek indítását. Mindent összevetve, ez a világ eddig legtöbbet használt hordozó rakétája, két tonnás hasznos terhet képes az említett 36 ezer kilométer magasságú geostacionárius pályára juttatni.

"Megtoldható" egy negyedik, Fregat nevű fokozattal, ha magasabb keringési pálya elérésre van szükség. Ha majd az Egyenlítőtől alig 500 kilométerre, az 5. szélességi körön lévő Kourou-ról startol, a Föld felületének ottani nagyobb forgási sebessége révén teherszállító kapacitása 50 százalékkal: 3 tonnára növekszik. (Az eddigi, hagyományos starthely, a kazahsztáni Bajkonur jóval északabbra, a 48. szélességi körnél van.)


Az orosz Szoyuz a legmegbízhatóbb űrrakéták egyike

Az együttműködési ügyletnek az oroszok számára az az egyik nagy előnye, hogy saját célú kereskedelmi rakétaindításaikhoz egy, a bajkonurinál jóval kedvezőbb starttulajdonságú indítóbázishoz jutnak hozzá. Továbbá: a hordozórakéták eladásából származó bevétel saját űrprogramjukat gazdagítja. Az európaiak számára azért előnyösek a Szojuzok, mert teherbíró képességüket tekintve igen jól illeszkednek az általuk eddig használt két fajta rakéta: a maximum két tonna teherbírású Vega és az óriási, 10 tonna maximális hordképességű Ariane-5-ös óriás rakéta közé.

Ahhoz, hogy a Szojuz Kourou-ról startolhasson, szükségessé vált európai normájú biztonsági berendezések beépítése: ezek egyrészt a jobb iránykövetést szolgálják, másrészt azt, hogy rendellenesség, vészhelyzet esetén a hajtóművek leállíthatók legyenek. Az ESA-nak is volt mit tennie: a Szojuznak hatalmas, az egész rakétát befogadni képes mozgatható hangárt kellett építeniük, hogy biztosítható legyen a szerkezet védelme a kazahsztánitól lényegesen különböző éghajlati viszonyoktól, főleg az ottaninál jóval magasabb páratartalomtól.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #13
    Na ja. Ha meg tonnára nézzük persze hogy jobb, pláne hogy az STS olyan hatalmas modult tud felvinni az ISS-re, amit x darab r-7 rakéta kilövéssel sem lehetne megoldani.

    Viszont 1 STS emberes mission, megfelel, monnyuk 2-3 Szojúz repülésnek. Emellet meg ua pénzből, meg még vagy 10 normál méretű műholdat is pályára lehet állítani.

    Mikor fog az STS 10-15 műholdat elvinni a rakterében?
    Talán ha 2-t!
  • juzosch #12
    Még mindig 15000$/kg-os nagyságrendű. És szeretnék 1000-es nagyságrendbe leszorítani, szóval drága és kész.
  • fonak #11
    "Nem veletlen hogy az orosz nuklearis raketak a mai napig ugyanezen rendszerre epulnek. Alapvetoen egy progress egy sojuz es egy orosz ballisztikus raketa kozott csak a felso hasznos teherben es a legfelso fokozat leteben van kulonbseg."

    A legelső szovjet ICBM-en alapul a szojuz hordozórakéta, de ballisztikus rakétaként már rég nem használják, nem túl praktikus erre a célra (túl nagy, az indítás előkészítése több óra stb.)

    "akar egy sojuz is indithato a teherautorol felallo, inditaskor eldolo egykaros allvanyrol"

    Nézd meg a cikk második képét, és utána gondolkozz el rajta, hogy mekkora baromságokat hordasz össze... LOL
  • willigair #10
    Az európai rakéták is jók és kereskedelmileg is eléggé megéri használni őket...
    De ahogy a cikkből kivettem a 3 tonnás kapacitás és a 97%-os megbízhatóság miatt gyakorlatilag növelték a kínálatot. Pl: ha éppen egy 2,5 tonnás cuccot lőnének fel akkor eddig max kivettek pár alkatrészt meg műszert hogy elérjék a 2 tonnát :P Viszont az ESA baromi nagy részt birtokol a különböző kereskedelmi műholdak fellövéséből. Mert azért ki ne kötne szívesebben üzletet az EU-val mint az oroszokkal. Főleg hogy ahogy tudom eléggé erőltetik hogy európai cégek az ESA-t részesítsék előnyben :)
  • Sanyix #9
    Nem marad semmilyen hulladék utána. 1.,2. fokozat leesik a földbre, mostmár így akár a óceánba, 3 fokozat sem állítja pályára az űrhajót csak majdnem, így a 3 fokozat is fél kör után belép a légkörbe, az orbiter nem, mert a saját hajtóművét használva megemeli a pályáját, ezzel dokkolnak az iss-re, majd a küldetés végén leválnak, fékeznek egyet, légkörbe lépés előtt szétválik a szervízmodul, és az utaskabin, és együtt belépnek a légkörbe, azzal a különbséggel, hogy az utaskabin nem ég el :)
  • kvp #8
    "Kifejezetten olcsó a rendelkezésre álló egyéb eszközökhöz képest."

    Nem veletlen hogy az orosz nuklearis raketak a mai napig ugyanezen rendszerre epulnek. Alapvetoen egy progress egy sojuz es egy orosz ballisztikus raketa kozott csak a felso hasznos teherben es a legfelso fokozat leteben van kulonbseg. (akar egy sojuz is indithato a teherautorol felallo, inditaskor eldolo egykaros allvanyrol)

    "de addigis inkább ezek menjenek, mint a megbízhatatlan amcsi cuccok... (az európaiakrol nemtok nyilatkozni)"

    Az europaiak nem rosszak, csak tul gyakran modositjak oket, ezert nem tudnak kiforrni, es pl. az ariane-5 eseteben tullotek a celon. A letobb muholdhoz egy ariane-5 tul nagy. Ez igaz az uj ketfedelu airbus esetben is.

    Szvsz a legolcsobb meg mindig a magaslegkori repulorol inditott raketa lenne, igy ki lehetne hasznalni a legkor felhajtoerejet es inditas utan az also ket fokozat egyben le tudna szallni.

    Ha nem kell palyara allni csak elhagyni a Fold gravitaciojat, akkor pedig a legjobb a ballonos inditas. A holdra is el lehetne jutni ha a lagrange pontot celoznak meg. Odaig gyorsitva, onnantol fekezve. A jarmu a Fold-Hold egyenes menten haladhatna, kihagyva a ket egitest megkeruleset es az ehhez szukseges gyorsitast es lassitast. Az eljaras hatranya hogy ez a palya telibe kapja a van allen oveket.
  • Sanyix #7
    Egy szojuz fregat üzemanyaggal együtt, emberek nélkül 7 tonna és ez szokta az űrhajósokat felvinni az iss-re. A hasznos teher lehet 2-3 tonnan, szal az az 1 sts startból 10-20 az jóval kevesebb...
  • LADA Kalina #6
    azért szerintem szükség van újításra, mert ha minden igaz egyre többször lesznek rakéták fellőve, és bizony ezek, relatíve környezetszennyező, sokat fogyasztó rakéták, ráadásul a 3/4 fokozat után elég sok hulladék marad az űrben, amit szintén el kell takarítani egy idő után, szóval fejlesztésre szükség van, de addigis inkább ezek menjenek, mint a megbízhatatlan amcsi cuccok... (az európaiakrol nemtok nyilatkozni)
  • NEXUS6 #5
    Ha egy start 50 milkó, akkor egyetlen STS startból kb 10-20 szojúzt/progreszt stb-t lehetne indítani (gondolom az űrhajó/űreszköz ára nincs benne ebben)!
  • Thrawn #4
    Kifejezetten olcsó a rendelkezésre álló egyéb eszközökhöz képest.