Napi Online

Eddig csak a könyvpiac telítődött a világhálón

Tavaly mintegy 18 milliárd forintot könyvelhetett el a magyarországi e-kereskedelem, ami meglehetősen szerény összegnek mondható az uniós online vásárlási szokások ismeretében.

Az ágazat egyesülete sokat vár a jogi akadályok elgördítésétől. Az online kiskereskedelem alacsony elterjedtsége számos okkal magyarázható. Magyarország centrális szerkezetű, a fővárosban a bevásárlás könnyen megoldható, ráadásul a háztartásokban az internet-hozzáférés aránya a széles sávú kapcsolatok terén történt dinamikus fejlődés ellenére még mindig nem elég magas - vélekedik Bőgel György.

A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület elnöke szerint a lakosság nyelvtudásbeli problémái és elégtelen számítógépes műveltsége is a növekedés gátját jelentik. Az elmúlt év végéig a csomagküldő kereskedelemre vonatkozó szabályok is hátráltatták a fejlődést, ugyanis megkövetelték a kereskedőktől, hogy a virtuális bolt mellett a valóságban is működő üzleteket tartsanak fenn. Ez pedig számottevően növelte a költségeket, így az online kereskedelemben alkalmazható árakat is. A jogi akadályok elhárultak, nagy könnyebbséget jelent a webboltok üzemeltetőinek, hogy ma már csak regisztrációs kötelezettség terheli őket.

Bőgel úgy véli, nagyok a fejlődési lehetőségek a piacon: évente 200-300 százalékos bővülésre számíthatnak a szereplők. A GKI Gazdaságkutató Rt. becslése szerint tavaly a hazai online-boltok 18 milliárd forint árbevételt értek el. Bőgel szerint viszont nem csupán a forgalmat érdemes vizsgálni, mivel a kereskedelem jóval összetettebb a fizetési tranzakciónál: az emberek többsége ma már vásárlás előtt az interneten néz körül, ott választja ki a terméket és a boltot, ahol beszerzi azt. Az internetes vásárlás az Egyesült Államokban a legfejlettebb, ott becslések szerint a kiskereskedelem 8-10 százaléka online módon zajlik.

Az online kiskereskedelem bizonyos szegmensei már ma is telítettek, az internetes könyv-, színház- és koncertjegyvásárlás népszerű a fogyasztók körében, annak ellenére, hogy a házhozszállítási költségek miatt sok esetben drágábbak így ezen termékek. A kényelem sokat számít, egy bizonyos vásárlói rétegnek megéri többet fizetni, ha elkerülheti a fizikai utánajárást és sorban állást - tette hozzá Bőgel. A szakértő szerint mind az online módon elérhető kínálat, mind az értékesítéshez kapcsolódó szolgáltatások köre nagy tempóban bővül, s ez utóbbi jelentősen megkönnyítheti az online vásárlás terjedését.

Tavaly több mint 22 százalékkal bővült az internet-előfizetések száma Magyar­országon, amely így eléri a 907 ezret. Ezen belül is a széles sávú előfizetések száma ugrott meg jelentősebben, 58 százalékkal, kábeltévé segítségével pedig 56 százalékkal többen neteznek ma. Így az online kapcsolattal rendelkezők mintegy 70 százaléka csatlakozik széles sávon a világhálóhoz - az informatikai tárca szerint. A 6,4 százalékos magyar internetpenetráció így is jelentősen elmarad a régi EU-tagok 14,4 százalékos átlagától, bár meghaladja az EU-10-ek 4,4 százalékos átlagos hozzáférési rátáját. A széles sávú lefedettség tavaly év végén 85 százalékos volt, a lehetőség többnyire a 3 ezres lélekszám alatti kistelepüléseken hiányzik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!