Zsellér Máté

Brokeback Mountain - Túl a barátságon

A híres-hírhedt fesztiválmunka, amelyről zsigerből szokás ítélkezni - akár pozitív, akár negatív irányból. Azért nem ártana megnézni a filmet sem!

Vannak filmek, amik akár tótágast is állhatnak, valakinek mindig szúrják a szemét. A közelmúltban is kicsit összeugrott Amerika gyomra, amikor a hosszú téli álmát alvó Ang Lee pöccre fesztiválidőszakban kinyomott Túl a barátságon című állítólagos "homoszexuális western"-je a kelleténél több Golden Globe-ot kebelezett be első felvonásban. "Uramatyám! Jönnek a melegek. Már megint!" - így néhányan. A túlérzékeny Egyesült Államokban rögvest neki is esett egymásnak mindenki aki ilyenkor szokott, a toleranciaskálát az aktuális melegfilm tetszési indexe alapján osztó nyavajgó kritikusgárda pedig az ömlengés új tárgyára lelt. Szerencsétlen Túl a barátságon rögtön rá is került néhány zászlóra, amire - valószínűleg - nem is akart.

Magáról a filmről csak elvétve olvashatott kritikát az ember akkoriban. A kérdés iránt előítélettel bírók bőszülten fröcsögtek, a túlérzékeny kritikusok meg nekifogtak az előremenekülésnek: nem tudták eldönteni, hogy a tolerancia néptanítójává lépjenek-e elő aktuális cikkjükben, vagy inkább a sárga földig le "ujjalmutogatás"-ozzák az emóció-deficites anyjaszégyene bandát, akik "elvből nem néznek ilyet, mert elgondolásuk szerint hogy néz az ki".

Így lett szerencsétlen Ang Lee-ből potenciális bajkeverő, Jake Gyllenhaal-ból "az életben is tuti" kőbuzi, Heath Ledgerből a visszahúzódóknak is reményt adó melegidol, a novellát jegyző Annie Proulxból - akinek írásai egyébként rendkívül visszafogottak, választékos, kiművelt nyelvezete néha már finomkodó - meg minden hájjal megkent, ebadta népizgató. Hollywood "állítólag" presztiskérdést csinált belőle, hogy elmeszelje a filmet, az Oscar-on (csak) három szobrocskát engedélyeztek neki a filmakadémia dinoszauruszai. Egyrészről - kedves bőszülten pártolók - három oscar kevés lenne? Másrészről - kedves, "állítólagos" kényes egyensúlyok megőrzésén ügyködő akadémikusok - most tényleg az oviban vagyunk? Igénytelen véleményem szerint egyébként az Oscarra épp hogy csak beszivárgó, ugyancsak idei fesztiváltaroló Transamerica beszédes címe már egymagában durvább, mint a alant nevezett birkapásztoraink melankónikus drámája.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Merthogy birkapásztorokról szól e keserű nóta - térnénk át végre a lényegre, miután saját szidalmaim alanyává lépvén elő én se szóltam magáról a filmről ezeddig. A cowboyok tehát közel sem cowboyok, ám ezzel még nem lövünk verebet. A kutya ott van elásva, hogy álljon bármilyen sejtelmesen Gyllenhaal és Ledger fején a karimakalap a plakáton, a film köszönőviszonyba sincs a western-műfajjal. Ez biza egy rezignált dráma, főhősei indiánt népviseletben max. rodeó-rendezvényeken, emberre szegezett fegyvert meg a tévében láttak. A Túl a barátságon tehát nem "melegwestern" "homi-cowboyokkal" - minden kritikai megközelítés, amely a jenki macho-Amerika elleni lázadásként kezeli a filmet erős fenntartásokkal kezelendő. (Mikor lázadt utoljára Ang Lee, könyörgöm?!) Bár a helyszín a western-hagyományokat leginkább megőrző vidék Amerikája, a műfajhoz elengedhetetlen kor sem stimmel - Ang Lee legújabb filmjét korunkba helyezte.

Főhőseink, név szerint Jack Twist (Jake Gyllenhaal) és Ennis Del Mar (Heath Ledger) egyszerű emberek. Fiatal birkapásztorok ők, inkább a tettek, mint a szavak emberei mindketten, s történetesen ugyanarra az idénymunkára sikerül jelentkezniük. Az egy szezonnyi birkapásztorkodás kezdetét is veszi fenn a festői szépségű - hú, de jó a fényképezés - Brokeback hegyen, s a bukolikus magányban egymásra talál a két férfi először barátként, majd - amint a magyar cím is mondja - azon túl is. A nyárnak azonban vége szakad, ők pedig féltve őrzött titkuktól terhelten kullognak vissza a társadalomba. Fiaink egyike balra, másika jobbra el, egy kissé pózoltan disszonáns, férfias búcsú után. Elvileg örökre szól az istenhozzád: most a Brokeback hegyen történtek feldolgozásán van a sor a fejekben, no meg az egzisztenciateremtésen, mert az élet nem állhat meg.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Túl a barátságon a kapcsolatfilmek szerkesztési elveit követi, ennek mentén két részre bontható. A felvezetés és a kötődés megszületése után főszereplőink életét csak azon vonatkozásban követi nyomon, amennyiben az a központba állított kapcsolat szempontjából fontos. Az egymástól elsodródott életeknek így epizódjait láthatjuk csupán, lináris rendben, (a Kikötői hírekért - de jó is volt az - egyébként Pulizer-díjjal jutalmazott) Annie Proulx írásának stílusához szinte minden nüansznyi elemében kötődve.

Főszereplőink rendben elvégzik az ukázba kiadott rendezői utasításokat. Jake Gyllenhaal a beszédesebb, nyitottabb fél révén jobban szabadjára engedheti magából a szépfiút az elengedhetetlen kisfiús mosollyal. Az utóbbi filmjeiben komoly-színészsorba lépett (Dogtown urai) Heath Ledger karaktere egy fokkal összetettebb, a történet is mintha az ő drámáját mélyítené el jobban, s ehhez egy Ang Lee filmben jobb partner is dukál.

És itt jön képbe a feleségek témája, amely mellékszereplői fronton nagyon is fontos eleme a történetnek. A "két személyes Brokeback-álomvilágon" kívülállók legfontosabbjai ők, s nem csak azért, mert általában minden probléma alfája és omegája a család, hanem mert Lee a két férfi kapcsolatát a távollét időszakában egy vidék társadalma által elfogadott és általános intézmény, a család szentsége alapján veszi górcső alá. (Hogyne kapna az alkalmon az a rendező, aki többek között felelős az un. kisvárosi családi drámák alapjait lefektető, Amerikai szépség elődjeként számon tartott Jégviharért is.)

A partnerek közül a szintén komolyabb szerepek felé kacsingató (Havoc) Anne Hathaway díszes bazsalygása átlagos, kiemelkedő teljesítményt nem eredményez. Nem úgy Michelle Williams Ennis Del Mar feleségének szerepében, akiről talán a Bőség földje kapcsán áradoztunk legutóbb, de legnagyobb örömmel csinálunk rendszert a dologból (Dawson és a Haverok gyűlölők, meneküljetek!), ha ilyen teljesítménnyel rukkol elő minden alkalommal. Williams tökéletesen adaptál környezetéhez, mesterien mélyíti el a Del Mar család drámáját elmesélő jeleneteket amellett, hogy egy percig sem kívánkozik előtérbe. Alakításáért - teljesen megérdemelten egyébként - Oscar-jelölés a jutalma.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hogy milyen film a Túl a barátságon? Elöljáróban meg kell jegyeznünk, hogy Ang Lee nem mai csirke. Számtalanszor bizonyította adaptációs képességét, többször vizsgázott jelesre drámából is. Tagadhatatlan, hogy (egy kasztrendszerbe helyezett történet kivételével) talán a melegekről szóló téma az egyik utolsó mentsvára annak, aki a tiltott szerelem toposzát kívánja megjeleníteni a vásznon a mai világban. Hogy a rendezőt ez ragadta volna meg a történetben, vagy az áthidalhatatlan távolsággal együttélés kényszerűsége? Ezt nehéz lenne megmondani.

Tény viszont, hogy a rendezőnek számolnia kellett azzal hogy bár filmjét elismerni lehet, a történettel való azonosulás a kiváló előadásmód ellenére is elég nehéz feladat, s nem is biztos hogy sokan megpróbálkoznak vele. Az azonosulás pedig fontos dolog a néző részéről: többek között ez dönti el, hogy az egyébként kiváló darabokat csak egyszer tekinti meg, vagy a százszor újranézett kedvencei között tartja számon az ember.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Túl a barátságon
(Brokeback Mountain)

színes feliratos amerikai filmdráma, 134 perc, 2005

rendező: Ang Lee
író: E. Annie Proulx
forgatókönyvíró: Larry McMurtry, Diana Ossana
operatőr: Rodrigo Prieto
zene: Gustavo Santaolalla
producer: Diana Ossana, James Schamus
vágó: Geraldine Peroni, Dylan Tichenor

szereplők:
Jake Gyllenhaal (Jack Twist)
Heath Ledger (Ennis Del Mar)
Michelle Williams (Alma Beers Del Mar)
Anne Hathaway (Lureen Twist)
Randy Quaid (Joe Aguirre)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Nicky24 #21
    Láttam a filmet,szerintem zseniális.A "kevesebb néha több" elvén alapuló tökéletes alkotás..Ez nem "homokosfilm",2 férfi igaz érzéseit,fájdalmait,kínlódását taglaló dráma..gyönyörű tájképekkel persze:)
  • Szolnokboy #20
    a film nem reklámozza a homoszexualitást de el sem ítéli azt, teljesen függetlenül áll a témához, az hogy az emberek mit értenek meg belőle az egy teljesen más tészta. A filmnek semmi köze a buzik egyre nagyobb terjedelmű térhódításához, amit én is rossz szemmel nézek.

    Egyébként fantasztikus alkotás.
  • Tinman #19
  • chokeerigo #18
    hehe :D
  • nattydread #17
    U42 véleményével nagyjából egyetértek. Zedashoz csak annyit: lehet, hogy az egész élettani okokból van, lehet, hogy nem, de ebbe nem kéne belemenni, mert a homik, meg az őket védők ezt utálják legjobban-ha azt mondod, hogy ez egy betegség. Lényegtelen ez sztem annak a szempontjából, hogy szabad-e vagy sem az utcára vinni a másságot. HA betegség, ha nem mindenki csinálja ezt a saját hállójában. Ott senki nem szól bele, az utcát meg hagyják meg a normális dolgoknak...
  • Zedas #16
    "Mert egy beteg hajlamot reklámoznak. Nyomják, hogy ez teljesen természetes. Hát nem az!"

    Le is írtad a lényeget: ez egy betegség. Születési rendellenesség (az agyban az anzonos neműek váltják ki azt a hormonreakciót, amit az ellenkező neműeknek kellene). Tehát nem szerzett tulajdonság.
    Kb. olyan mint aki autistának születik, vagy nyomorékon. Ezek egyike sem természetes állapot, de ez van, nem tudnak vele az illetők mit csinálni. Reagálhatsz úgy is, hogy ilyeneket ne mutogassanak a TV-ben, mert ez undorító, meg úgy is, hogy ez van, a létezésük nem árt semmit az én életvitelemnek, maximum sehogy, vagy pozitívan állok hozzájuk.
  • Unreal1942 #15
    Hogy miért?
    Mert egy beteg hajlamot reklámoznak. Nyomják, hogy ez teljesen természetes. Hát nem az!
    Persze a magánéletében mindenki csináljon amit akar.
    Csak ezt nem kell az utcára vinni. Főleg nem ha ez egy ferde hajlam. Csak ebben a nagy liberelizmusban mindenkit tolerálni kell.
    Mit lát a fejlődő gyerek ebből?
    Mennyi szép szines ruha, csillogás és minenki boldog. (melegfelvonulás) Miért ne álhatnék be közéjük? Hiszen teljesen normális ha buzi leszek.
    (abba ne menjünk bele, hogy a szülö hibája is lehet esetenként)
    Ezért itélem el a melegeket mert el akarják fogadtatni mindenkivel, hogy ez normális.
    Buzuljanak a saját kis zárt körükben, de ne akarjanak még toborozni is.
  • winnie #14
    hehe, én is csak mosolygok, hogy hirtelen mennyi ember kezdett el aggódni másokért, a világ üdvéért meg ilyesmi. (bezzeg, ha felsorakoztatnák a kedvenc filmjeiket)

    farizeus képmutatás, ott csápoltak a ponyvaregényen (mondjuk), de ezt a filmet (csak a témája miatt) megnézés nélkül köpködik. a poén az, hogy egy részüknek még tetszene is.
  • echo #13
    Engem igazából az döbbent meg, hogy ez a meleg kérdés egyeseket ennyire felizgat, mint téged. Egyszerűen nem értem miért nem tök mindegy, hogy valaki, mit csinál a magán életében. Én csinálom ami nekem tetszik, miért ne tehetnék ők is ami nekik tetszik. Miért ilyen fontos dolog ez? Szerintem ugyan azok izgulnak rá erre a témára is, akik azon is kiakadnak, hogy milyen felháborító, hogy meghalt a Bobby a dallaszban (direkt nem írok kortárs példát, nehogy sértődés legyen), valami olyasmin akad ki mindkét társoság, aminek elvileg semmi hatást nem kéne gyakorlnia a legtöbb ember életére...
  • Béla bácsi #12
    Tolerancia. Úgy szeretem ezt a szót. Mindig akkor hajtogatják, amikor valamilyen érdekektől vezérelve le akarnak nyomi valamit a nép torkán. A MÁV vagy a BKV mikor fogja például a vagonok ajtajait megnagyobbítani, hogy ne kelljen görnyedve átmennem rajtuk, vagy a vasúti kocsik üléseit megnagyobbítani, mert legutoljára 12 éves koromban fértem el rajtuk tisztességesen? Ilyenekért miért nem tüntet senki?