Szekeres Viktor
A barlang - csak igazi horrorrajongóknak
2005-ben a legjobb mozis popcorn, kommerszhorror egyértelműen a Fűrész 1-2 volt - a horrorértők és -rajongók viszont szinte egyöntetűen a The Descent - A barlang mellé tették le voksukat.
Lehet sznoboknak tartani a nagy horrorosokat, de a véleményük sokat nyom a latban, hiszen ők azok, aki kvázi filéző késsel a kezükben jöttek a világra, ők azok, akik zsigerileg ismerik a horrort, mint műfajt és ők azok, akik átlátnak a legtöbb kommersz horroron és azonnal tudják sorolni, hogy mely elődökből mit is lopott az éppen aktuális divatfilm, ld. Fűrész. Még szerencse, hogy a közönséget hidegen hagyja a hozzáértők pampogása, viszont ha már ők is azt mondják egy mozifilmre, hogy magasan az idei legjobb horror, akkor azt kéretik fontosan kezelni, hiszen ritka, hogy nagyobb filmek közül választanak a geekek és nem a videotékák alsó polcairól.
A The Descent - A barlang egyébiránt, mivel angol film, még nem került Amerikában sem a mozikba (elvileg nyáron várható), ezért nem mondhatni, hogy a nagy filmek közé számít. Kvázi egy helyszínen játszódik, a világosító szakemberekkel is próbáltak spórolni a készítők, valamint a hat főszereplő frankó kis kamara jelleget kölcsönöz a kalandnak. A történetről nem érdemes sokat elárulni, de azt hiszem, hogy a magyar címből is lehet ítélni. Igen, egy barlang felfedezéséről szól a film, ahova a barátnő indul el kirándulni, és a dolgok egyszer csak elkezdenek rossz irányba tendálni.
A rendező Neil Marshall a Dog Soldiers című farkasember-horrorral tette le névjegyét pár éve, majd úgy döntött, hogy belevág a The Descentbe, amit sajátmaga is írt meg. A döntés jó volt, mert valóban egy helyre kis filmet sikerült összehoznia. Bár addig én nem merészkednék, hogy ez a film volt a tavalyi év legjobb horrorja, de a kissé sablonos alapsztoriból valóban nagyon stílusos, hangulatos, remek atmoszférával megáldott film kerekedett.
A barlang erőssége a fent említett hangulat, a bezártságból adódó klausztrofób érzés remek ábrázolása, mely az óriási vásznon nagyon erősen átüt, és a filmet aláfestő hangok és zörejek csak erősítik ezt a hatást. Nagy valószínűséggel a nézők jó része fontolóra fogja venni, hogy a jövőben mikor megy legközelebb egy maszek szervezésű barlangtúrára.
Nagy erőssége még a filmnek a fokozatos, és ezúttal végre-valahára fontos, nem csak helykitöltő felvezetés után begyorsuló tempója mellett, hogy olyan irányba is elmerészkedik, amilyet a hasonszőrű filmektől eleddig még nem nagyon láttunk. Neil Marshall nem cicózik, ha kell egy másodperc alatt sokkolja a nézőt és közben lelki füleinkkel szinte halljuk nevetését a kamera mögül, ahogy jót szórakozik a tágra nyílt szempárokon.
Jó film A barlang. Horror, remek hangulattal, sok vérrel, durvulással. Ha az utóbbi idők horrortermését nézzük, akkor bőven kiemelkedik az átlagból, és ha a közönség nem is fogja szeretni annyira, mint mondjuk a Fűrészt valószínűleg a horrorszeretők inkább mosolyogva fognak kilépni a mozi kapuján, mintsem hogy szomorkodva.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Lehet sznoboknak tartani a nagy horrorosokat, de a véleményük sokat nyom a latban, hiszen ők azok, aki kvázi filéző késsel a kezükben jöttek a világra, ők azok, akik zsigerileg ismerik a horrort, mint műfajt és ők azok, akik átlátnak a legtöbb kommersz horroron és azonnal tudják sorolni, hogy mely elődökből mit is lopott az éppen aktuális divatfilm, ld. Fűrész. Még szerencse, hogy a közönséget hidegen hagyja a hozzáértők pampogása, viszont ha már ők is azt mondják egy mozifilmre, hogy magasan az idei legjobb horror, akkor azt kéretik fontosan kezelni, hiszen ritka, hogy nagyobb filmek közül választanak a geekek és nem a videotékák alsó polcairól.
A The Descent - A barlang egyébiránt, mivel angol film, még nem került Amerikában sem a mozikba (elvileg nyáron várható), ezért nem mondhatni, hogy a nagy filmek közé számít. Kvázi egy helyszínen játszódik, a világosító szakemberekkel is próbáltak spórolni a készítők, valamint a hat főszereplő frankó kis kamara jelleget kölcsönöz a kalandnak. A történetről nem érdemes sokat elárulni, de azt hiszem, hogy a magyar címből is lehet ítélni. Igen, egy barlang felfedezéséről szól a film, ahova a barátnő indul el kirándulni, és a dolgok egyszer csak elkezdenek rossz irányba tendálni.
A rendező Neil Marshall a Dog Soldiers című farkasember-horrorral tette le névjegyét pár éve, majd úgy döntött, hogy belevág a The Descentbe, amit sajátmaga is írt meg. A döntés jó volt, mert valóban egy helyre kis filmet sikerült összehoznia. Bár addig én nem merészkednék, hogy ez a film volt a tavalyi év legjobb horrorja, de a kissé sablonos alapsztoriból valóban nagyon stílusos, hangulatos, remek atmoszférával megáldott film kerekedett.
A barlang erőssége a fent említett hangulat, a bezártságból adódó klausztrofób érzés remek ábrázolása, mely az óriási vásznon nagyon erősen átüt, és a filmet aláfestő hangok és zörejek csak erősítik ezt a hatást. Nagy valószínűséggel a nézők jó része fontolóra fogja venni, hogy a jövőben mikor megy legközelebb egy maszek szervezésű barlangtúrára.
Nagy erőssége még a filmnek a fokozatos, és ezúttal végre-valahára fontos, nem csak helykitöltő felvezetés után begyorsuló tempója mellett, hogy olyan irányba is elmerészkedik, amilyet a hasonszőrű filmektől eleddig még nem nagyon láttunk. Neil Marshall nem cicózik, ha kell egy másodperc alatt sokkolja a nézőt és közben lelki füleinkkel szinte halljuk nevetését a kamera mögül, ahogy jót szórakozik a tágra nyílt szempárokon.
Jó film A barlang. Horror, remek hangulattal, sok vérrel, durvulással. Ha az utóbbi idők horrortermését nézzük, akkor bőven kiemelkedik az átlagból, és ha a közönség nem is fogja szeretni annyira, mint mondjuk a Fűrészt valószínűleg a horrorszeretők inkább mosolyogva fognak kilépni a mozi kapuján, mintsem hogy szomorkodva.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése