Szekeres Viktor
Kútfejek - Kínos benzines akció-vígjáték
A film amelyből kiderül, hogy Gesztesi Károly az új Ónodi Eszter és miért is vágták ki Fenyő Iván majd összes jelenetét a Bőrnyakúakból.
Mostanában kezd beindulni a magyar közönségfilmesek szekere és kis fáziskéséssel elkezdjük - nagyon helyesen - másolni Amerikát. Nem baj, ha esetleg a jobbtól merít valaki, ihletetten is lehet jó filmet készíteni. Az Amerikai pite-féle újhullámos tiniszex komédia a Tibor vagyok, de hódítani akarokkal megvolt (kár érte), a Bridget Joes-féle szingli-lelkizős is kipipálva (Anyám beájulna), Guy Ritchie is kapott egy tribute-ot nemrégen az Argó, a Szőke kóla és a Kész cirkusz segítségével. Ezúttal Kapitány Iván menő reklámfilm-rendező gondolta úgy, hogy ő is csinál valami akciós komédiát.
Az Üvegtigris rendezőjétől, olvasható a filmplakátján - mostanában jó dolog az Üvegtigrisre hivatkozni, a Fehér tenyér, amit jövő héten mutatnak be pedig az Üvegtigris producereitől van. A Kútfejeket is lehetett volna azzal reklámozni, hogy az Üvegtigris díszlettervezőjétől van (komoly), de nem tették - Kapitány Iván nevével és azzal a poszterrel akarták eladni a filmet, amin szépen felsorakozik az összes szereplő. Valamiért egyébként nagyon dugdosták a filmet a kritikusok elől, nem nagyon szerveztek hírverő sajtóvetítéseket, a filmszemlén is maradt el vetítés, ilyenkor mindig arra gondol az ember, hogy valami turpisság lehet a háttérben, valamiért eldugják a filmet.
A sztori röviden: adott pár szökött fegyenc, egy alapvetően szivatós kedvű marketinges, egy féltékeny benzinkutas, egy zsaru, egy öltönyös hacker és a lánya, egy eladólány - és valahogy mindenki útja egy helyen, ugyanazon este keresztezi a másikét. Ebből pár vicces és még több nem vicces jelenet is adódik - sőt lőfegyverek is képbe kerülnek, hogy akciófilm-jelleget kölcsönözzenek a Kútfejeknek. Dramaturgiai okokból még a háttérbe bekerül a labdarúgó világbajnokság döntőjének a közvetítése - és mindezt baromi fölöslegesen csak tetézi egy titokzatos tárgy, amelyet az amerikai hadsereg vesztett el.
Vidám szórakozást ígér a Kútfejek, de csak egy baromi kínos szenvedés lesz belőle. Igen, kínos - talán ez a legjobb szó. Hiába kapunk sok jó színészt - akiknek többsége oda is teszi magát -, ha egyszerűen szegények nem kapnak jó szövegeket, karaktereket. Ez persze köszönhető annak, hogy 5, azaz öt derék ember írta a forgatókönyvet. És bizony a filmeknél olykor a mennyiség a minőség rovására megy. A brancsba természetesen beszállt a rendező is, sőt Seregi László operatőr is belefirkanthatott valamit, hisz az ő neve is szerves része az író gárda névsorának.
Talán, ha az egész szkriptet hagyták volna az Üvegtigris 1-2. írójának, Buss Gábor Olivérnek, akkor jobban jártunk volna. A rendezői koncepció érdekes egyébként a filmben, hiszen a kvázi egy helyszínen játszódó sztorit 4 kamerával vették, ami többek között a dinamizmust is segíthette volna, de csak a nézőtéri ásításokat szünteti meg, hogy az ember ide-oda kapkodja a fejét.
Színészileg, mint írtam jó a gárda, kár, hogy egyes szerepeket nagyon gyengén írtak meg. A főszereplő-narrátor bőrnyakú Fenyő Iván szerepeltetése nagyon durva melléfogás, az olykor ránk kikacsintó színész olyan hiteltelen és nem odaillő, hogy mi szégyelljük magunkat őhelyette. Most komolyan, lokálpatriotizmus ide, Katona József színházbeli múlt oda - az az egy jelenet is sok volt a Bőrnyakúakban, ha ez a maximális elérhető színészi teljesítménye...
A jóval többre hivatott Kálloy Molnár Péter meglepetés, hogy végre mozifilmben játszhat. Szerepét a karakterhez illően végigripacskodja, de a folytonos vicces fiú imázs még mindig a jobb karakterek közé repíti. Akárcsak a törököt, Mehárt alakító Gesztesi Károlyt, aki, mint anno Ónodi Eszter, tényleg ott van minden filmben és jogosan, teszem hozzá. Mind a Tiborban, mind a Csak szexben, de az Üvegtigris 2-ben és a Rokonokban is jól alakít - a Jóban rosszban-beli teljesítményéről sajnos nem rendelkezem sok információval. Hátrány, hogy legtöbbször ugyanazt a karaktert írják neki, de sebaj, el tudjuk viselni.
A többiek Bruce Willis magyar hangjával (Dörner György), a József Attila színház érdemes színésznőjével (Ullmann Mónika) közepesek, amolyan tipikus magyar színészi alakításokat nyújtanak - talán Hajdú B. István közülük a legjobb, aki töretlen lelkesedéssel kommentálja végig az események alatt húzódó német-olasz focivébé-döntőt, alakítását egy rossz szó sem érheti.
Magyar filmektől megszokott módon (tisztelet a kivételnek) a cselekményt megint feláldozták a reklámozók oltárán, hiszen a focivébé az RTL-en megy, mindenki Chio Chips-et zabál és Suzukival közlekedik (csak a Suzuki miatt bekerült plusz egy jelenet a filmbe). Természetesen a szereplők, ha már foci, akkor Tippmixelnek is, de előtte elbeszélgetnek egy nagy Szerencsejáték Rt.-s logó előtt, miközben a háttérben szól a Sláger rádió. Nem baj a reklám, ha ez az ára egy filmnek, akkor legyen, de tényleg lehetne ízlésesen is csinálni - lásd a Csak szex és más semmi-ben.
Persze a film nem a reklámok miatt lesz rossz, igaz, a műfaj hiánycikk a magyar filmek között, ezért a lecsökkent ingerküszöböt lehet, hogy sokaknál át fogja lépni. De ha egy vicces filmben ezer éves poénokat nyomatnak, ha egy angol viccet fordítanak magyarra és, ha a 3 legnagyobb röhögés annak szól, hogy 1. Selmeczi Roland nekimegy egy üvegajtónak és elesik, 2. Ullmann Mónika nekimegy egy üvegajtónak és elesik, 3. Kaszás Attila megbotlik pár benzines kannában és elesik, akkor ott komoly gondok adódnak a forgatókönyvvel.
Mivel ez soksoros, ezért a nagy számok törvénye alapján akadhat pár vicces egysoros benne, de sajnos nem ez a jellemző a Kútfejekre, inkább a kínos erőlködés és a totális ötlettelenség. Kár érte, jó lett volna ismét egy jó magyar kommerszfilmet látni. A decemberi Csak szex... óta már majdnem két hónap telt el.
Magyar nyelvû filmelõzetes letöltése
Mostanában kezd beindulni a magyar közönségfilmesek szekere és kis fáziskéséssel elkezdjük - nagyon helyesen - másolni Amerikát. Nem baj, ha esetleg a jobbtól merít valaki, ihletetten is lehet jó filmet készíteni. Az Amerikai pite-féle újhullámos tiniszex komédia a Tibor vagyok, de hódítani akarokkal megvolt (kár érte), a Bridget Joes-féle szingli-lelkizős is kipipálva (Anyám beájulna), Guy Ritchie is kapott egy tribute-ot nemrégen az Argó, a Szőke kóla és a Kész cirkusz segítségével. Ezúttal Kapitány Iván menő reklámfilm-rendező gondolta úgy, hogy ő is csinál valami akciós komédiát.
Az Üvegtigris rendezőjétől, olvasható a filmplakátján - mostanában jó dolog az Üvegtigrisre hivatkozni, a Fehér tenyér, amit jövő héten mutatnak be pedig az Üvegtigris producereitől van. A Kútfejeket is lehetett volna azzal reklámozni, hogy az Üvegtigris díszlettervezőjétől van (komoly), de nem tették - Kapitány Iván nevével és azzal a poszterrel akarták eladni a filmet, amin szépen felsorakozik az összes szereplő. Valamiért egyébként nagyon dugdosták a filmet a kritikusok elől, nem nagyon szerveztek hírverő sajtóvetítéseket, a filmszemlén is maradt el vetítés, ilyenkor mindig arra gondol az ember, hogy valami turpisság lehet a háttérben, valamiért eldugják a filmet.
A sztori röviden: adott pár szökött fegyenc, egy alapvetően szivatós kedvű marketinges, egy féltékeny benzinkutas, egy zsaru, egy öltönyös hacker és a lánya, egy eladólány - és valahogy mindenki útja egy helyen, ugyanazon este keresztezi a másikét. Ebből pár vicces és még több nem vicces jelenet is adódik - sőt lőfegyverek is képbe kerülnek, hogy akciófilm-jelleget kölcsönözzenek a Kútfejeknek. Dramaturgiai okokból még a háttérbe bekerül a labdarúgó világbajnokság döntőjének a közvetítése - és mindezt baromi fölöslegesen csak tetézi egy titokzatos tárgy, amelyet az amerikai hadsereg vesztett el.
Vidám szórakozást ígér a Kútfejek, de csak egy baromi kínos szenvedés lesz belőle. Igen, kínos - talán ez a legjobb szó. Hiába kapunk sok jó színészt - akiknek többsége oda is teszi magát -, ha egyszerűen szegények nem kapnak jó szövegeket, karaktereket. Ez persze köszönhető annak, hogy 5, azaz öt derék ember írta a forgatókönyvet. És bizony a filmeknél olykor a mennyiség a minőség rovására megy. A brancsba természetesen beszállt a rendező is, sőt Seregi László operatőr is belefirkanthatott valamit, hisz az ő neve is szerves része az író gárda névsorának.
Talán, ha az egész szkriptet hagyták volna az Üvegtigris 1-2. írójának, Buss Gábor Olivérnek, akkor jobban jártunk volna. A rendezői koncepció érdekes egyébként a filmben, hiszen a kvázi egy helyszínen játszódó sztorit 4 kamerával vették, ami többek között a dinamizmust is segíthette volna, de csak a nézőtéri ásításokat szünteti meg, hogy az ember ide-oda kapkodja a fejét.
Színészileg, mint írtam jó a gárda, kár, hogy egyes szerepeket nagyon gyengén írtak meg. A főszereplő-narrátor bőrnyakú Fenyő Iván szerepeltetése nagyon durva melléfogás, az olykor ránk kikacsintó színész olyan hiteltelen és nem odaillő, hogy mi szégyelljük magunkat őhelyette. Most komolyan, lokálpatriotizmus ide, Katona József színházbeli múlt oda - az az egy jelenet is sok volt a Bőrnyakúakban, ha ez a maximális elérhető színészi teljesítménye...
A jóval többre hivatott Kálloy Molnár Péter meglepetés, hogy végre mozifilmben játszhat. Szerepét a karakterhez illően végigripacskodja, de a folytonos vicces fiú imázs még mindig a jobb karakterek közé repíti. Akárcsak a törököt, Mehárt alakító Gesztesi Károlyt, aki, mint anno Ónodi Eszter, tényleg ott van minden filmben és jogosan, teszem hozzá. Mind a Tiborban, mind a Csak szexben, de az Üvegtigris 2-ben és a Rokonokban is jól alakít - a Jóban rosszban-beli teljesítményéről sajnos nem rendelkezem sok információval. Hátrány, hogy legtöbbször ugyanazt a karaktert írják neki, de sebaj, el tudjuk viselni.
A többiek Bruce Willis magyar hangjával (Dörner György), a József Attila színház érdemes színésznőjével (Ullmann Mónika) közepesek, amolyan tipikus magyar színészi alakításokat nyújtanak - talán Hajdú B. István közülük a legjobb, aki töretlen lelkesedéssel kommentálja végig az események alatt húzódó német-olasz focivébé-döntőt, alakítását egy rossz szó sem érheti.
Magyar filmektől megszokott módon (tisztelet a kivételnek) a cselekményt megint feláldozták a reklámozók oltárán, hiszen a focivébé az RTL-en megy, mindenki Chio Chips-et zabál és Suzukival közlekedik (csak a Suzuki miatt bekerült plusz egy jelenet a filmbe). Természetesen a szereplők, ha már foci, akkor Tippmixelnek is, de előtte elbeszélgetnek egy nagy Szerencsejáték Rt.-s logó előtt, miközben a háttérben szól a Sláger rádió. Nem baj a reklám, ha ez az ára egy filmnek, akkor legyen, de tényleg lehetne ízlésesen is csinálni - lásd a Csak szex és más semmi-ben.
Persze a film nem a reklámok miatt lesz rossz, igaz, a műfaj hiánycikk a magyar filmek között, ezért a lecsökkent ingerküszöböt lehet, hogy sokaknál át fogja lépni. De ha egy vicces filmben ezer éves poénokat nyomatnak, ha egy angol viccet fordítanak magyarra és, ha a 3 legnagyobb röhögés annak szól, hogy 1. Selmeczi Roland nekimegy egy üvegajtónak és elesik, 2. Ullmann Mónika nekimegy egy üvegajtónak és elesik, 3. Kaszás Attila megbotlik pár benzines kannában és elesik, akkor ott komoly gondok adódnak a forgatókönyvvel.
Mivel ez soksoros, ezért a nagy számok törvénye alapján akadhat pár vicces egysoros benne, de sajnos nem ez a jellemző a Kútfejekre, inkább a kínos erőlködés és a totális ötlettelenség. Kár érte, jó lett volna ismét egy jó magyar kommerszfilmet látni. A decemberi Csak szex... óta már majdnem két hónap telt el.
Magyar nyelvû filmelõzetes letöltése