Gyurkity Péter
Januárban jön a Radeon X1900
A fenti elnevezéssel mutatná be az ATI legújabb üdvöskéjét, amely nem más, mint a sokak által várt R580 kódjelű grafikus processzor - a jelenlegi X1800 megspékelt órajellel és futószalagokkal.
Az AnandTech értesülése szerint a gyártó januárban jelenti be az új chipet, ám ez még nem jelenti feltétlenül, hogy az első példányok rögtön kereskedelmi forgalomba kerülnek. A távol-keleti források - mint általában - pontosabb információval rendelkeznek, és január 24-ét jelölik meg a bejelentés tervezett időpontjának. A processzorra épülő grafikus kártyák fő feladata lesz felvenni a versenyt az Nvidia G71 jelzésű chipjével, amely szintén megnövelt órajeleket ígér.
Az R580-ról már tudunk néhány technikai részletet. Ezek szerint a processzor 16 futószalagot, 48 pixel shadert foglal magában, órajele pedig magasabb a jelenleg kapható X1800 változatokénál. Hogy ez pontosan mekkora változást jelent, arról még nincs hír - egyes állítások szerint valahol 700 MHz körül állapodtak meg az utódon dolgozó mérnökök. Az viszont biztosnak látszik, hogy a grafikus chip támogatja a Shader Model 3.0-t, illetve az ATI Avivo technológiáját. Több forrás szerint lábkiosztásában megegyezik elődjével, így akár a meglévő Radeon változatokon (elsősorban az X1800 XT-n) is helyet kaphat.

Radeon X1800 CrossFire Edition
Természetesen a Crossfire-támogatás sem maradhat el, hiszen az ATI ezzel versenyezhet az SLI összeállítások ellen. Ennek megfelelően az új fejlesztés két változatban jelenik meg: egy Crossfire-verzió elengedhetetlenül szükséges két kártya összekapcsolásához, míg a második kártya már lehet alapváltozat.
Amint említettük, az új chipre épülő kártyák az Nvidia G71 jelzésű fejlesztésével mérik majd össze erejüket. Ez utóbbiról még a hónap elején láttak napvilágot az első részletek: ezek szerint az új változat - hasonlóan az ATI új generációjához - már 90 nanométeren készül, órajele pedig 750 MHz körül lesz. A vállalat reményei szerint ez megnyugtató előnyt biztosít, amíg a soron következő versenyző, a G80 meg nem érkezik 2006 közepén.
Az AnandTech értesülése szerint a gyártó januárban jelenti be az új chipet, ám ez még nem jelenti feltétlenül, hogy az első példányok rögtön kereskedelmi forgalomba kerülnek. A távol-keleti források - mint általában - pontosabb információval rendelkeznek, és január 24-ét jelölik meg a bejelentés tervezett időpontjának. A processzorra épülő grafikus kártyák fő feladata lesz felvenni a versenyt az Nvidia G71 jelzésű chipjével, amely szintén megnövelt órajeleket ígér.
Az R580-ról már tudunk néhány technikai részletet. Ezek szerint a processzor 16 futószalagot, 48 pixel shadert foglal magában, órajele pedig magasabb a jelenleg kapható X1800 változatokénál. Hogy ez pontosan mekkora változást jelent, arról még nincs hír - egyes állítások szerint valahol 700 MHz körül állapodtak meg az utódon dolgozó mérnökök. Az viszont biztosnak látszik, hogy a grafikus chip támogatja a Shader Model 3.0-t, illetve az ATI Avivo technológiáját. Több forrás szerint lábkiosztásában megegyezik elődjével, így akár a meglévő Radeon változatokon (elsősorban az X1800 XT-n) is helyet kaphat.

Radeon X1800 CrossFire Edition
Természetesen a Crossfire-támogatás sem maradhat el, hiszen az ATI ezzel versenyezhet az SLI összeállítások ellen. Ennek megfelelően az új fejlesztés két változatban jelenik meg: egy Crossfire-verzió elengedhetetlenül szükséges két kártya összekapcsolásához, míg a második kártya már lehet alapváltozat.
Amint említettük, az új chipre épülő kártyák az Nvidia G71 jelzésű fejlesztésével mérik majd össze erejüket. Ez utóbbiról még a hónap elején láttak napvilágot az első részletek: ezek szerint az új változat - hasonlóan az ATI új generációjához - már 90 nanométeren készül, órajele pedig 750 MHz körül lesz. A vállalat reményei szerint ez megnyugtató előnyt biztosít, amíg a soron következő versenyző, a G80 meg nem érkezik 2006 közepén.
az X1900, mint az X1800 (pl. álltalános célú felhasználásnál ez valós előnyt jelenthet, míg játékokban attól függően fog gyorsítani, hogy mennyire bonyolultak az adott játék shader programjai)