Napi Online
Alakul az internetes kereskedelem
Decemberben nem számít kirívónak az 50-60 százalékos forgalomnövekedés sem a honi internetes kiskereskedelemben, de ez nem pontosan tükrözi az igények növekedését, mert alacsony a háztartások internetellátottsága.
Karácsony tájékán 50-60 százalékkal is megugorhat a kereslet az online-kiskereskedelemben, amit az internet hazai áruházai és alkalmi vállalkozások igyekeznek kiszolgálni. Utóbbiak kizárólag október és december között tartanak nyitva bizonyos termékeket forgalmazó portált, majd a fogyasztási őrület végén bezárják az e-boltot, éppúgy, ahogyan a karácsonyi vásárok végeztével az utcákon és a tereken is leszerelik az alkalmi pavilonokat. Az internetes élelmiszer-kereskedelemben az év utolsó két hónapjában 15-20 százalékkal erősödik a forgalom - mondotta el lapunknak Nagy Sándor, a G'Roby Netshop Kft. ügyvezető igazgatója. Mindez annak is köszönhető, hogy sok számítógéptulajdonos nem szívesen megy a zsúfolt üzletekbe a karácsonyi bevásárlási hajsza idején.
A honi online-kereskedelem természetéből fakadóan képes látványos forgalomnövekedést produkálni - mondta Nagy Sándor -, de tévedés azt hinni, hogy ezt kizárólag a növekvő igények generálják. Inkább arról van szó, hogy az internetellátottság előrehaladtával mind többen keresik fel az elektronikus piacokat, akár csak azért, hogy kipróbálják, milyen érzés számítógép segítségével vásárolni. Az igazgató szerint az évtized végére derül ki, mekkora a súlya ennek a formának a honi kiskereskedelemben. Addigra ugyanis az internetellátottság túllép mai korlátjain, ezzel az online-kiskereskedelem is letisztul, és így a róla rendelkezésre álló adatok is hitelesebbek lesznek.
A tisztánlátást nehezíti, hogy egyelőre nem született meg az internetes árusítás törvényi szabályozása, a kereskedők egy része engedély nélkül tevékenykedik, ezért nem vallja be forgalmát - mi több, az sem egészen világos, mi tartozik az online-kereskedelem fogalomkörébe. Nagy Sándor információi szerint a tavalyi internetes kereskedelem értéke 8 milliárd forint volt, míg az idei 15 milliárd forint körül alakulhat - a piac tehát csaknem 100 százalékos növekedést ér el.
A magyar internetezők egyharmada vesz igénybe rendszeresen fizetős elektronikus szolgáltatásokat, és 44 százalékuk próbálta már ki az internetes vásárlást. Az internet-hozzáférés ugyanakkor még mindig nem eléggé elterjedt ahhoz, hogy a piacon megjelenjenek a kiskereskedelem nemzetközi moguljai. Egyes hírek szerint a Tesco ugyan folyamatosan keresi a lehetőséget a netes bizniszben való részvételre, ám Paul Kennedy vezérigazgató hangsúlyozta: meg kell várni, hogy a jelenleginél sokkal több háztartásban legyen internetkapcsolattal rendelkező számítógép. Az Auchan még mértéktartóbb: egyelőre nem is foglalkozik a magyar online-piacra való belépés gondolatával.
Az elektronikus számlázás gyorsabb adminisztrációt és pénzmozgást tesz lehetővé az ellátási lánc szereplői között, eltűnhetnek a számlahegyek a polcokról. Egy papíralapú számla postázással együtt összesen 100, az elektronikus azonban mindössze 30 forintba kerül, így a váltás jelentős megtakarítással járhat. A hazai fogyasztásicikk-szektorban működő vállalatokat képviselő ECR Hungary tagjai ötmillió számlát állítanak ki évente, ezeket legalább nyolc évig meg kell őrizniük.
A tervek szerint januártól a Unilever, a Henkel, a Procter & Gamble, a Spar és a Metro már az elektronikus számlázást alkalmazza. A számviteli törvény 2003-ban elfogadta bizonylatként az elektronikusan aláírt e-számlát, ám az adózásról szóló törvény szerint ez azonosításra nem alkalmas, így nem teszi lehetővé az áfa levonását. Az ECR Hungary és a Magyar Gépjárműipari Szövetség azóta kidolgozta a szükséges intézkedéseket, az APEH pedig felkészült a gyakorlati teendőkre is.
Karácsony tájékán 50-60 százalékkal is megugorhat a kereslet az online-kiskereskedelemben, amit az internet hazai áruházai és alkalmi vállalkozások igyekeznek kiszolgálni. Utóbbiak kizárólag október és december között tartanak nyitva bizonyos termékeket forgalmazó portált, majd a fogyasztási őrület végén bezárják az e-boltot, éppúgy, ahogyan a karácsonyi vásárok végeztével az utcákon és a tereken is leszerelik az alkalmi pavilonokat. Az internetes élelmiszer-kereskedelemben az év utolsó két hónapjában 15-20 százalékkal erősödik a forgalom - mondotta el lapunknak Nagy Sándor, a G'Roby Netshop Kft. ügyvezető igazgatója. Mindez annak is köszönhető, hogy sok számítógéptulajdonos nem szívesen megy a zsúfolt üzletekbe a karácsonyi bevásárlási hajsza idején.
A honi online-kereskedelem természetéből fakadóan képes látványos forgalomnövekedést produkálni - mondta Nagy Sándor -, de tévedés azt hinni, hogy ezt kizárólag a növekvő igények generálják. Inkább arról van szó, hogy az internetellátottság előrehaladtával mind többen keresik fel az elektronikus piacokat, akár csak azért, hogy kipróbálják, milyen érzés számítógép segítségével vásárolni. Az igazgató szerint az évtized végére derül ki, mekkora a súlya ennek a formának a honi kiskereskedelemben. Addigra ugyanis az internetellátottság túllép mai korlátjain, ezzel az online-kiskereskedelem is letisztul, és így a róla rendelkezésre álló adatok is hitelesebbek lesznek.
A tisztánlátást nehezíti, hogy egyelőre nem született meg az internetes árusítás törvényi szabályozása, a kereskedők egy része engedély nélkül tevékenykedik, ezért nem vallja be forgalmát - mi több, az sem egészen világos, mi tartozik az online-kereskedelem fogalomkörébe. Nagy Sándor információi szerint a tavalyi internetes kereskedelem értéke 8 milliárd forint volt, míg az idei 15 milliárd forint körül alakulhat - a piac tehát csaknem 100 százalékos növekedést ér el.
A magyar internetezők egyharmada vesz igénybe rendszeresen fizetős elektronikus szolgáltatásokat, és 44 százalékuk próbálta már ki az internetes vásárlást. Az internet-hozzáférés ugyanakkor még mindig nem eléggé elterjedt ahhoz, hogy a piacon megjelenjenek a kiskereskedelem nemzetközi moguljai. Egyes hírek szerint a Tesco ugyan folyamatosan keresi a lehetőséget a netes bizniszben való részvételre, ám Paul Kennedy vezérigazgató hangsúlyozta: meg kell várni, hogy a jelenleginél sokkal több háztartásban legyen internetkapcsolattal rendelkező számítógép. Az Auchan még mértéktartóbb: egyelőre nem is foglalkozik a magyar online-piacra való belépés gondolatával.
Az elektronikus számlázás gyorsabb adminisztrációt és pénzmozgást tesz lehetővé az ellátási lánc szereplői között, eltűnhetnek a számlahegyek a polcokról. Egy papíralapú számla postázással együtt összesen 100, az elektronikus azonban mindössze 30 forintba kerül, így a váltás jelentős megtakarítással járhat. A hazai fogyasztásicikk-szektorban működő vállalatokat képviselő ECR Hungary tagjai ötmillió számlát állítanak ki évente, ezeket legalább nyolc évig meg kell őrizniük.
A tervek szerint januártól a Unilever, a Henkel, a Procter & Gamble, a Spar és a Metro már az elektronikus számlázást alkalmazza. A számviteli törvény 2003-ban elfogadta bizonylatként az elektronikusan aláírt e-számlát, ám az adózásról szóló törvény szerint ez azonosításra nem alkalmas, így nem teszi lehetővé az áfa levonását. Az ECR Hungary és a Magyar Gépjárműipari Szövetség azóta kidolgozta a szükséges intézkedéseket, az APEH pedig felkészült a gyakorlati teendőkre is.