Zsellér Máté
Légcsavar - Jodie Foster gyerekvadászaton
Mi sem bizonyítja jobban a szeptember 11.-i terrortámadás nyugati világra gyakorolt hatását annál, hogy a repülőgép-toposz új tartalmakból, az emberközelivé vált félelemből építkezve kapott lábra a hollywoodi filmgyártásban.
A 70-es 80-as években a katasztrófa-film zsánereiből táplálkozó "Zuhanunk!"-filmek (mesteri paródiájuk David Zucker örökzöld Airplane!-sorozata), később pedig a fejlődő filmes technika által lehetővé tett fedélzeten játszódó akciómozik (Az 57-es utas, Az elnök különgépe, Fegyencjárat) után a legújabb repülőgép-filmek a thriller dimenziójában mozognak. Mára azonban a halálozási arány mérőszámait tekintve legbiztonságosabbnak mondott tömegközlekedési eszköz az általános gyanakvás és a bizonytalanság jelképévé lett.
Az egyetlen főhős nézőpontjából elmesélt történetekben a repülőtér ismeretlen emberek kavalkádjává válik, a repülőgép pedig zárt teres, egyénileg megélt drámák színhelyévé. Egy hosszú repülőút erejéig börtönné, ahol börtönőrök helyett mosolygó légikisasszonyok vigyázzák a rendet, ahonnan az ember a szűk folyosók miatt akarva sem kereshet menekvést.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Még alig hűlt ki a vörösszemes Éjszakai járat motorja, Légcsavar címmel az újabb repülőgépes thriller is gyorsan elérte a magyar mozikat. S ha esetleg az előzővel szemben bármiféle hiányérzetünk támadt volna, ezúttal megnyugodhatunk: amíg ott a forgatókönyv a zárt teres thrillert feladva idétlen macskaegér-hajszába csap át (ezzel rituális gyilkosságot követve el a film remekül felépített első felén), a Légcsavar egy fedélzeten kialakult konfliktusra a megoldást is a fedélzeten keresi - menetidejének csaknem 80%-a a repülőgépen játszódik.
Kyle Pratt-tel (Jodie Foster) férje elvesztése miatt megélt mély gyászában ismerkedünk meg. A tervező-mérnöknő hosszabb ideig Németországban gyakorolta hivatását, majd miután férje egy szerencsétlen baleset folytán szörnyethal, hazafelé indul hat éves kislányával, Juliával. A zsúfolásig telt repülőterek minden gyermekkel utazó anya rémálmát jelentik, főleg ha a közelmúltban megélt trauma miatt egyébként is van ok az érzelmi labilitásra. Kyle a helyzethez képes nyugodt, elvégre nem csak utasként áll kapcsolatban a repüléssel: hívatásán belül repülőgép-tervezéssel foglalkozik, s ő álmodta meg a gépet is, amivel utazni készülnek, történetesen a világ legnagyobbjának mondott 474-es járatot.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Úgy tűnik, az egész út alatt a legnagyobb gondot a repüléstől félő kislány megnyugtatása jelentheti, a néhány üresen maradt hátsó szék pedig üdítő szunyókálásra invitál, így a mérnöknő be is adja derekát. Ám alig három óra múlva az ébredés már kevésbé édes: Juliának nyoma veszett, hűlt helyén csak a mindenhová magával hurcolt játékmackó és a korábban ablakra rajzolt páraszívecske marad. Az egyre kétségbeesetté váló Kyle-t a keresés eredménytelenségénél csak az bosszantja jobban, hogy mind a hátul helyet foglaló légi biztonsági, mind pedig a közvetlen közelben ülő utasok égre-földre esküdöznek, hogy nem láttak felszállni a gépre semmiféle kislányt, sőt Julia még az utas-nyilvántartásban sem szerepel.
Jodie Foster nem őrült munkatempójáról híres (legutóbb: Hosszú jegyesség, Pánik szoba). A sokat játszó színészek és a mostanában Hollywood által szállított minőség szomorú összefüggéseinek ismeretében ez talán nem is baj. A heroikus anyaként egyszer már jelesre vizsgázó színésznő természetes megjelenése mint mindig, most is hitelességgel ruházza fel az általa formált karaktert, mesterkéltséget nélkülöző játéka sokat nyom a latba a megjelenített probléma hiteles vászonra vitelében. Sőt, a Pánik szobában alakított anya jellem megtévesztő hasonlósága alapján olyan érzésünk lehet, mintha ezt a szerepet egyenesen rá írták volna, mintha nem is kéne mást csinálnia a vásznon, mint Jodie Foster-es anyukaként viselkednie az egyes jelenetekben.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az FP(S?) drámaként bemutatott történetben talán Peter Sarsgaard (A fiúk nem sírnak, Garden State, Még egy nap a paradicsomban) kivételével mindenki más mellékszereplő szintre szorul. Sean Bean (A gyűrűk ura, A sziget, Equilibrium) valóságos színész-iparosként jeleníti meg az egészséges fejleordításra rögvest segítőkésszé szelídülő pilótát, a főként tini-színésznőként megismert Erika Chrisienssen (Traffic, Swimfan) pedig minden bizonnyal örül, hogy újabb nagyfilm került a resuméba.
Robert Schwentke német származású rendező második hollywoodi filmjében, első nagyköltségvetésű rendezésében nem kívánt semmit a véletlenre bízni. A filmben szereplő 474-es járat - bár valóban a világ legnagyobbja - nem létező modell, a díszletet ő terveztette a film céljára. Elvégre a zárt, szűk terek megjelenése és az általuk keltett hatás fontos eleme a filmnek, a helyszínnek pedig repülőgépebbnek kellett lennie a repülőgépnél is. Az eredmény valóban eklatáns; a szűk, klausztrofóbiás hatást elérni kívánó kameráról egy percig sem gondolnánk, hogy utópisztikus tereket jár be, a mesterségesen hipervalószerűre kreált helyszín meggyőzően ad helyet az egyes kritikusok által hitchcocki feszültségűnek mondott thrillernek.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A Légcsavarban egy valóban filmre érdemes alapötlet korrekt megvalósításának lehetünk tanúi; következetesen végigvezetett, nem elrontott, egyszernézős darabnak, amely ugyan nem a csillagokat célozza be, de kategóriájában határozottan kellemes filmélményt nyújt.
A hitchcocki feszültségről: az újabb korszak gyermekeiből kelt kritikusok szerint ez már önmagában kevés az üdvösséghez - ők a becsületes kidolgozás ellenére a film keménységét hiányolják. Egy biztos: Hollywoodban ma a vásznon premier plánban nem dívik hatéves kislányokat mészárolni. Ez nagyjából kényszerpályára is állítja a filmet, ám aggodalomra semmi ok - ha a kezdettől megbékélünk azzal, hogy vérnélküli thrillerben lesz részünk, a rövid de jól ütemezett Légcsavar rábólintós, pozitív filmélményt nyújt.
A filmelőzetes letöltése
A 70-es 80-as években a katasztrófa-film zsánereiből táplálkozó "Zuhanunk!"-filmek (mesteri paródiájuk David Zucker örökzöld Airplane!-sorozata), később pedig a fejlődő filmes technika által lehetővé tett fedélzeten játszódó akciómozik (Az 57-es utas, Az elnök különgépe, Fegyencjárat) után a legújabb repülőgép-filmek a thriller dimenziójában mozognak. Mára azonban a halálozási arány mérőszámait tekintve legbiztonságosabbnak mondott tömegközlekedési eszköz az általános gyanakvás és a bizonytalanság jelképévé lett.
Az egyetlen főhős nézőpontjából elmesélt történetekben a repülőtér ismeretlen emberek kavalkádjává válik, a repülőgép pedig zárt teres, egyénileg megélt drámák színhelyévé. Egy hosszú repülőút erejéig börtönné, ahol börtönőrök helyett mosolygó légikisasszonyok vigyázzák a rendet, ahonnan az ember a szűk folyosók miatt akarva sem kereshet menekvést.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Még alig hűlt ki a vörösszemes Éjszakai járat motorja, Légcsavar címmel az újabb repülőgépes thriller is gyorsan elérte a magyar mozikat. S ha esetleg az előzővel szemben bármiféle hiányérzetünk támadt volna, ezúttal megnyugodhatunk: amíg ott a forgatókönyv a zárt teres thrillert feladva idétlen macskaegér-hajszába csap át (ezzel rituális gyilkosságot követve el a film remekül felépített első felén), a Légcsavar egy fedélzeten kialakult konfliktusra a megoldást is a fedélzeten keresi - menetidejének csaknem 80%-a a repülőgépen játszódik.
Kyle Pratt-tel (Jodie Foster) férje elvesztése miatt megélt mély gyászában ismerkedünk meg. A tervező-mérnöknő hosszabb ideig Németországban gyakorolta hivatását, majd miután férje egy szerencsétlen baleset folytán szörnyethal, hazafelé indul hat éves kislányával, Juliával. A zsúfolásig telt repülőterek minden gyermekkel utazó anya rémálmát jelentik, főleg ha a közelmúltban megélt trauma miatt egyébként is van ok az érzelmi labilitásra. Kyle a helyzethez képes nyugodt, elvégre nem csak utasként áll kapcsolatban a repüléssel: hívatásán belül repülőgép-tervezéssel foglalkozik, s ő álmodta meg a gépet is, amivel utazni készülnek, történetesen a világ legnagyobbjának mondott 474-es járatot.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Úgy tűnik, az egész út alatt a legnagyobb gondot a repüléstől félő kislány megnyugtatása jelentheti, a néhány üresen maradt hátsó szék pedig üdítő szunyókálásra invitál, így a mérnöknő be is adja derekát. Ám alig három óra múlva az ébredés már kevésbé édes: Juliának nyoma veszett, hűlt helyén csak a mindenhová magával hurcolt játékmackó és a korábban ablakra rajzolt páraszívecske marad. Az egyre kétségbeesetté váló Kyle-t a keresés eredménytelenségénél csak az bosszantja jobban, hogy mind a hátul helyet foglaló légi biztonsági, mind pedig a közvetlen közelben ülő utasok égre-földre esküdöznek, hogy nem láttak felszállni a gépre semmiféle kislányt, sőt Julia még az utas-nyilvántartásban sem szerepel.
Jodie Foster nem őrült munkatempójáról híres (legutóbb: Hosszú jegyesség, Pánik szoba). A sokat játszó színészek és a mostanában Hollywood által szállított minőség szomorú összefüggéseinek ismeretében ez talán nem is baj. A heroikus anyaként egyszer már jelesre vizsgázó színésznő természetes megjelenése mint mindig, most is hitelességgel ruházza fel az általa formált karaktert, mesterkéltséget nélkülöző játéka sokat nyom a latba a megjelenített probléma hiteles vászonra vitelében. Sőt, a Pánik szobában alakított anya jellem megtévesztő hasonlósága alapján olyan érzésünk lehet, mintha ezt a szerepet egyenesen rá írták volna, mintha nem is kéne mást csinálnia a vásznon, mint Jodie Foster-es anyukaként viselkednie az egyes jelenetekben.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az FP(S?) drámaként bemutatott történetben talán Peter Sarsgaard (A fiúk nem sírnak, Garden State, Még egy nap a paradicsomban) kivételével mindenki más mellékszereplő szintre szorul. Sean Bean (A gyűrűk ura, A sziget, Equilibrium) valóságos színész-iparosként jeleníti meg az egészséges fejleordításra rögvest segítőkésszé szelídülő pilótát, a főként tini-színésznőként megismert Erika Chrisienssen (Traffic, Swimfan) pedig minden bizonnyal örül, hogy újabb nagyfilm került a resuméba.
Robert Schwentke német származású rendező második hollywoodi filmjében, első nagyköltségvetésű rendezésében nem kívánt semmit a véletlenre bízni. A filmben szereplő 474-es járat - bár valóban a világ legnagyobbja - nem létező modell, a díszletet ő terveztette a film céljára. Elvégre a zárt, szűk terek megjelenése és az általuk keltett hatás fontos eleme a filmnek, a helyszínnek pedig repülőgépebbnek kellett lennie a repülőgépnél is. Az eredmény valóban eklatáns; a szűk, klausztrofóbiás hatást elérni kívánó kameráról egy percig sem gondolnánk, hogy utópisztikus tereket jár be, a mesterségesen hipervalószerűre kreált helyszín meggyőzően ad helyet az egyes kritikusok által hitchcocki feszültségűnek mondott thrillernek.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A Légcsavarban egy valóban filmre érdemes alapötlet korrekt megvalósításának lehetünk tanúi; következetesen végigvezetett, nem elrontott, egyszernézős darabnak, amely ugyan nem a csillagokat célozza be, de kategóriájában határozottan kellemes filmélményt nyújt.
A hitchcocki feszültségről: az újabb korszak gyermekeiből kelt kritikusok szerint ez már önmagában kevés az üdvösséghez - ők a becsületes kidolgozás ellenére a film keménységét hiányolják. Egy biztos: Hollywoodban ma a vásznon premier plánban nem dívik hatéves kislányokat mészárolni. Ez nagyjából kényszerpályára is állítja a filmet, ám aggodalomra semmi ok - ha a kezdettől megbékélünk azzal, hogy vérnélküli thrillerben lesz részünk, a rövid de jól ütemezett Légcsavar rábólintós, pozitív filmélményt nyújt.
A filmelőzetes letöltése