Hunter
Európa komolyan érdeklődik a Kliper iránt
Az orosz Kliper űrrepülőgép felé kacsintgat Európa. Az ESA nem csupán a Nemzetközi Űrállomáson ellátandó tevékenységeihez, de a jövő Hold- és Mars-expedícióihoz is szeretné felhasználni a 2011 környékére tervezett űrjárművet, vagy legalábbis annak alapjait.
A sokat megélt Szojuz leváltására irányuló Kliper projekt olyan tulajdonságokkal ruházza fel az új űrrepülőt, mint amit a NASA CEV (Crew Exploration Vehicle), még a rajzasztalokon sorakozó tervezetei sugallnak. Eközben az Orosz Nemzetközi Repülési és Űrkiállításon, a MAKS 2005-ön Vlagyimir Putyin az Orosz Szövetségi Űrhivatal vezetőjével Anatolij Perminovval, az ESA kilövési programigazgatójával, Antonio Fabrizival és Szergej Ivanov védelmi miniszterrel már a Kliper életnagyságú makettjével pózolt, melyet az orosz Energija készített el.
Európa jövőbeli részesedéséről a Kliper projektben várhatóan decemberben születik döntés az ESA miniszteri tanácsülésén, Fabrizi azonban már most megbeszéléseket folytatott az orosz elnökkel, mivel több ESA tagország, mint Olaszország, Franciaország, Németország, Belgium és Spanyolország is érdeklődését fejezte ki a Kliper iránt. Az oroszok szerint a megépítésre váró űrrepülő hat ember szállítására lesz alkalmas, melyből két hely pilótáknak, négy pedig asztronautáknak vagy űrturistáknak van fenntartva. Az utasokon kívül a gép körülbelül 700 kilogrammnyi rakomány szállítására lesz képes.
Korábbi bejelentéseikben az orosz űrhatóságok 2010-2011 közé jelezték a Kliper szolgálatba állását, melynek kilövőegysége egy orosz Onega rakéta, a Szojuz hordozórakéta egy módosított változata lesz, ami egyaránt fellőhető az orosz és az európai űrkikötőkből. A Kliper kialakítást már júniusban bemutatták a Paris Air Show-n, majd júliusban a Space News tudósítója, Peter de Selding az ESA Emberi Űrrepülési Programja vezetőjének, Daniel Sacotte szavaira hivatkozva azt közölte, hogy a tervezett Kliper egy jövőbeli utasszállító űrjármű alapja lenne, ami alternatívát nyújthat az amerikai CEV-re is.
Sacotte elmondta, hogy az ESA decemberben javaslatot tesz a tagországok kormányainak egy Oroszországgal közös konstrukciós tanulmánysorozat finanszírozására, kiindulási pontként a Klipert felhasználva. Sacotte hozzátette, hogy Japánnal is folytatnak tárgyalásokat annak érdekében, hogy 2007-re vagy 2008-ra olyan pozícióba kerülhessenek, hogy a pénzt befektetni kívánó kormányok számára már egy kész fejlesztési programmal állhassanak elő.
Ha a Kliper életképesnek bizonyul, akkor a későbbi jármű alapjaként szolgálhat. Sacotte szerint túl nagy kockázatot jelent, ha mindössze egy űrhajóra épül egy nemzetközi űrkutatási program.
A sokat megélt Szojuz leváltására irányuló Kliper projekt olyan tulajdonságokkal ruházza fel az új űrrepülőt, mint amit a NASA CEV (Crew Exploration Vehicle), még a rajzasztalokon sorakozó tervezetei sugallnak. Eközben az Orosz Nemzetközi Repülési és Űrkiállításon, a MAKS 2005-ön Vlagyimir Putyin az Orosz Szövetségi Űrhivatal vezetőjével Anatolij Perminovval, az ESA kilövési programigazgatójával, Antonio Fabrizival és Szergej Ivanov védelmi miniszterrel már a Kliper életnagyságú makettjével pózolt, melyet az orosz Energija készített el.
Európa jövőbeli részesedéséről a Kliper projektben várhatóan decemberben születik döntés az ESA miniszteri tanácsülésén, Fabrizi azonban már most megbeszéléseket folytatott az orosz elnökkel, mivel több ESA tagország, mint Olaszország, Franciaország, Németország, Belgium és Spanyolország is érdeklődését fejezte ki a Kliper iránt. Az oroszok szerint a megépítésre váró űrrepülő hat ember szállítására lesz alkalmas, melyből két hely pilótáknak, négy pedig asztronautáknak vagy űrturistáknak van fenntartva. Az utasokon kívül a gép körülbelül 700 kilogrammnyi rakomány szállítására lesz képes.
Korábbi bejelentéseikben az orosz űrhatóságok 2010-2011 közé jelezték a Kliper szolgálatba állását, melynek kilövőegysége egy orosz Onega rakéta, a Szojuz hordozórakéta egy módosított változata lesz, ami egyaránt fellőhető az orosz és az európai űrkikötőkből. A Kliper kialakítást már júniusban bemutatták a Paris Air Show-n, majd júliusban a Space News tudósítója, Peter de Selding az ESA Emberi Űrrepülési Programja vezetőjének, Daniel Sacotte szavaira hivatkozva azt közölte, hogy a tervezett Kliper egy jövőbeli utasszállító űrjármű alapja lenne, ami alternatívát nyújthat az amerikai CEV-re is.
Sacotte elmondta, hogy az ESA decemberben javaslatot tesz a tagországok kormányainak egy Oroszországgal közös konstrukciós tanulmánysorozat finanszírozására, kiindulási pontként a Klipert felhasználva. Sacotte hozzátette, hogy Japánnal is folytatnak tárgyalásokat annak érdekében, hogy 2007-re vagy 2008-ra olyan pozícióba kerülhessenek, hogy a pénzt befektetni kívánó kormányok számára már egy kész fejlesztési programmal állhassanak elő.
Ha a Kliper életképesnek bizonyul, akkor a későbbi jármű alapjaként szolgálhat. Sacotte szerint túl nagy kockázatot jelent, ha mindössze egy űrhajóra épül egy nemzetközi űrkutatási program.