Rónai György

Elkészültek az ATI R520 első mintái

Az ATI Technologies legújabb fejlesztésű R520 grafikus processzorai elérkeztek az úgynevezett "taped out" fázisba. A cég tehát a legjobb úton halad afelé, hogy 2005 első félévében valóban piacra dobja a legújabb grafikus-kártya generációt.

Az értesüléseket már több forrás is megerősítette. Az új chipeket a jelentések szerint már 90 nm-es technológiával gyártják, valószínűleg a TSMC gyárában. Az úgynevezett "taped out" állapot annyit jelent, hogy a chip fejlesztése befejeződött, és a kész terveket megkapta az ATI chipgyártó partnere, mintagyártás céljából.

Egyelőre ugyan nem sokat tudunk az R520-as VPU-ról, amelyet eddig csak R500 néven emlegettek a pletykák. Ami biztos, hogy a processzor minimum a Shader Model 3.0-t támogatni fogja, tehát mind a Pixel Shader 3.0, mind a Vertex Shader 3.0 jelen lesz az összes extrájával együtt. Az igéretek szerint az új architektúra még az nVIDIA NV4x architektúrájához képest is teljesen új lesz. A kiszivárgott információk szerint az ATI kidolgozott egy hatékony flow-control (folyamatvezérlési) megoldást, ami kulcsfontosságú a Pixel Shader 3.0 megfelelő teljesítményéhez. Ez a megoldás állítólag már nem jelent majd sebességbeli kompromisszumokat, úgy mint az nVIDIA jelenlegi, első generációs SM 3.0 architektúrája esetében.

Egyes források szerint az eddig R500 néven ismert processzor fog a Microsoft XBOX2 megjelenítéséért felelni. A jelenlegi információk szerint az R500 shader magja 48 Aritmetikai és Logikai Egységet (ALU) tartalmaz, amelyek 64 szimultán szálon tudnak dolgozni egyszerre, méghozzá 64 tagú vertex, vagy pixel csoporton. Az ALU egységeket az architektúra automatikusan és dinamikusan rendeli hozzá vagy a pixel, vagy a vertex feldolgozáshoz, attól függően, hogy éppen hol van szükség nagyobb teljesítményre. Minden ALU egység órajelenként egy vektor és egy skaláris műveletet tud végrehajtani, ami 96 shader műveletet jelent órajelenként. A textúrafeldolgozás ráadásul az ALU műveletekkel párhuzamosan tud működni, így a GPU 48 milliárd shader műveletet hajt végre másodpercenként, tehát 500 MHz körüli magfrekvenciát feltételeznek.

ATI közeli források korábban megerősítették, hogy a cég már dolgozik a GDDR4 technológián, ami a GDDR3 memóriákra épül, csak éppen magasabb órajeleket tesz lehetővé. A GDDR4-nél az a célkitűzés, hogy 2004 végéig szabványosítsák és elérjék az 1,4 GHz-es (2,8 GHz effektív) órajelet. A GDDR3 memóriák felső küszöbe valahol 1 GHz (2 GHz effektív) órajel körül van, amit a Samsung szerint már év végére be is vezetnek a piacra.

Az nVIDIA és az ATI számára tipikusan 90-120 napra van ahhoz szükség, hogy a "tape out" után megkezdődjön a processzorok tömeggyártása és piaci bevezetése. Eddig - ha az első 0,13 mikronos processzor nem működött megfelelően - 14 további hétbe került a hiba kijavítása. Most azonban a 90 nm-es gyártás ezen is segített, tehát - adott esetben - a hibajavítási procedúra már kevesebb időt venne igénybe. Például az ATI RADEON X800 család R420-as kódnevű processzorai még 2003 decemberében érték el a "taped out" fázist, és azután 2004 májusában tudták piacra dobni a kész termékeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #31
    Mellesleg nem tudom milyen súlyos lassulásról írsz, ők ezt írták: A teljesítményveszteség minimális volt, kb. 4-5 %, ami nagyon jónak számít.
  • dez #30
    Na ja, de ez nem az SM3 miatt, és azon belül a flow-control miatt lett lassabb, hanem az olyan új speciális effektek miatt, mint pl. a HDR rendering, amik jóval hosszabb shader programokat igényelnek. SM3 használatakor is lehet rövidebb programokat írni. (Sőt, épp az az egyik fontos újítása, hogy - adott esetben - meg lehet ezt tenni.)
  • arty #29
    meg kell nézni pl a far cry az első sm3 game... az uj effektek jol lelohasztják a sebességet ha bekapcsolod ... asszem hardwareoc.hu n irtak rola, van teszt is, képk, stb. Szoval szép, szép, de lassit. Olyan mint anno matroxon a bump mapping.
  • b2nary #27
    Kivancsi leszek, mikor jelennek meg az elso cikkek amelyek a sebessegek talalgatassaval fognak remitgetni minket...
  • ttt ttt #26
    Csak a digitális Tv műsor fogására kell alkalmasnak lennie. Mondjuk ritka az olyan ami hagyományos felbontással és digitális dekóderrel rendelkelkezik.
    Egy hdtv-ért is ki kell 250e-et adni, ma még.
  • dez #25
    -t
  • dez #24
    Elkerülte a figyelmeden, hogy az USÁ-ban és Japánban már most sem, és nemsokára az EU-ban sem lehet majd kapni HDTV-re alkalmatlan TV-készüléket. (Mondjuk nem tudom, ez csak a HDTV formátum ismeretére vonatkozik-e, vagy ténylegesen tudnia kell ezt a felbontást.)

    De a másik dolog, hogy konzoloknál "megengedhetetlen" az akadás, nem tanácsos 25/30, jóbb esetben 50/60fps alá süllyedni a megjelenítésnek. (Mondjuk nem tudom, hogy X-Box-nál - ami végülis egy spéci PC - mennyire tartják ezt be.)
  • Akuma #23
    én nem vaok feléháborodva, ebből látszik, hogy nem ismertek engem... én csak véleményt szoktam mondani...
    mellesleg lesz vagy 150ezer az xbox 2 ezzel az r5**-al + eza HDTV (nem hallottam még róla, megint okosabb lettem), hogy legyen is valami értelme, ami biztos nem egy 50ezer forintos tétel... kb a duplájára saccolom, ha nem több... szóval ezért a konzolért adtál 250ezret és akkor keveset számoltam. chippelés, lemezek hozzá, erről már ne is beszéljünk, ez úgy is természetes a konzolosoknál...
  • szivar #22
    Stimm.
  • dez #21
    Hogy pontosak legyünk, a TV elvileg 720x576-os (de sok anyag 768x576-os), a HDTV meg 16:9 arányú, így ezek a felbontások játszanak: 1280x720 és 1920x1080. Bővebben: http://www.hdtvforum.org/en/hdtv_facts/basics.html