Alex
Colin McRae Rally 3
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Rendszerkövetelmények:
Minimum:800 MHz-es PIII vagy AMD Athlon, 128 MB RAM, 32 MB-os GeForce 2 vagy Radeon szintű videókártya
Ajánlott: Intel Pentium IV vagy AMD Athlon XP processzor, 256 MB RAM, 64 MB-os GeForce 3 vagy Radeon 8500 szintű videókártya
Hasonló játékok: Colin McRae 2
Kategória: szimuláció
A Forma-1 unalmával szemben a rallyversenyek népszerűsége folyamatosan nő, mind többet látni a híradásokban az ilyen eseményekről szoló beszámolókat. Ezt meglovagolva játékfronton is ráerősítettek a kiadók, és hosszú kihagyás után megérkezett a Colin McRae Rally harmadik része is.
Az olyan játékok, mint a Sega Rally vagy a Microsoft Rallisport reflektorfénybe helyezték a stílust, megmutatva a hardcore szimulátorrajongókon kívüli tábornak is a földes pályákon versenyzés izgalmát. A Codemasters a Colin McRae név megvásárlásával tökéletesen időzítve jött piacra első játékával, mely most már harmadszor próbál tarolni a piacon. Elődje a legsikeresebb játékok egyike volt, többmillió példányban kelt el a világpiacon köszönhetően grafikájának és játékmenetének. A Codemasters most 15 különböző autó felhasználási jogát vette meg, melyekkel 8 ország 56 pályáján száguldozhatunk.
A betöltés után azonnal felfigyelhetünk a kezelőfelületre, melyhez hasonló minőségűt még nem láthattunk korábban autóverseny játéknál. A választási lehetőségek viszont szokványosak, időmérés, egyszerű verseny, multiplayer vagy a bajnokság. Minden verseny a szervizből indul, ahol a csapat mérnöke beállítja a felfüggesztést és a motort a következő pálya paramétereinek megfelelően, de persze mi is módosíthatjuk ezeket.
A bajnokságban - nevéből adódóan - a világbajnok Colin McRae szerepében furikázhatunk, melynek hossza három év, és a felszerelésünket a Ford fogja biztosítani. A kanyarok előrejelzéséért Nicky Grist, McRae mitfahrere a felelős, hangja sokat hozzátesz a hangulathoz. A versenyeket megnyerve, vagy elől befejezve új felszerelésekhez juthatunk; jobb gumikhoz, felfüggesztéshez, és az egyedi versenyben használható autók és a választható pályák száma is gyarapszik. Előrehaladva a verseny is változik, egyes pályák kiesnek, mások bekerülnek a helyettesítésükre így az egész nagyon realisztikus.
Ha valaki nem tudná, a rallyban nem az számit, hogy sikerül e megelőznünk valakit, vagy a mögöttünk lévő kisérleteit meg tudjuk e akadályozni, hanem mivel pusztán az idő az ellenségünk, minden apró hiba sokkal jelentősebbé válik. Egy kicsúszás is jelentheti az első és az ötödik hely közötti különbséget. A főszerepet McRae játsza, ami egyrészről nagyon feldobja a dolgot, igazán bele tudjuk magunkat élni egy pilóta szerepbe, de mégjobban korlátozza is. Nem próbálhatunk ki másik versenyzőt, csak egyszerű verseny esetén használhatunk másik autót, ami hosszútávon unalmassá válhat. Persze nyilvánvaló, hogy ez a Ford szponzorálása miatt van így, de a tudat nem befolyásolja a játékélvezet csökkenését.
A játék egészén érezhető, hogy ugyan a címét a világbajnok McRae után kapta, de a Ford Focus fontosabb nála. Grafikailag a játék főként csak az autó kinézetében lépett előre, a környező terep, a fák változása nem észrevehető a korábbi verziókhoz képest - bár ez csak állva látható, gyors száguldás közben természetes az elmosódás. A Focus modellezése közel tökéletes, a játék tájékoztatója szerint több mint 14000 polygonból áll elődje 800 darabjával szemben - ez főként a sérüléseknél vehető észre.
Az autókon egyébként is látható, hogy nagy figyelmet fordítottak rájuk a programozók, teljesen összetörhetők, a lökhárítót, ajtót, sárhányót, szélvédőt külön kezeli a program. Érdekes megfigyelni ezek elvesztését, például egy hegyi kanyarban elvesztett kerék felmegy egy kicsit, megáll, majd lefelé gyorsulva gurul vissza. Tetszik, hogy néhány frontális ütközés után a navigátorunk el is ájul.
A pályák differenciáltsága megfelelő, mindegyikben van egyéni íz, mely nemcsak az útvonalkijelőlésben, hanem az időjárás és az út minőségének változásában is tapasztalható. Persze a minőség nem egyenletes, a szurkoló tömeg kétdimenziós, mint ahogy a finn versenynél is a pálya mellett a fák egy sik falra húzott textúrában merülnek ki.
Persze a sok fejlesztés nem jelenti azt hogy a játék egésze nem hagy maga után kivánnivalókat. Több mint 3 GB-os telepítési mérete meglepő, és gépigénye is jóval magasabb a szokásosnál. A szimulációk legfontosabb része, a fizika meglehetősen érdekes, ami főként talán annak "köszönhető", hogy a játék most először jelent meg konzolokra is, mégpedig jóval a PC-s változat előtt. Ennek következtében a játék a szimuláció tökéletesítése helyett az arcade irányába tolódott el.
Érezni az autó mozgásán ha az út kavicsosról földesre vált, és nagy sebességnél nagyon könnyen elveszthetjük az irányítást - mint egy valódi autóban. Ha jól csináljuk, a felszínt előnyünkre is fordíthatjuk, például a hegyes terepnél, ahol a kanyarokat szinte sebességveszteség nélkül vehetjük be. A homokon, kavicson, havon autózás érzése nagyon realisztikus, de a pálya mellett lévő objektumoknak ütközésnek az időveszteségen és az autó látványos sérülésén kívül semmi egyéb hatása nincs. Az autó jóval többet csuszkál a kelleténél, oldaltartása nincs a kerekeknek, és néha olyan érzése van az embernek, mintha egy levegőrétegen úszna a kocsi. A szerkezet valós tömegének hiánya főként ugratás esetén észrevehető, mintha nem lenne gravitáció. Grafika: Ilyen jó grafikáju rally még nem jelent meg, és ez talán a játékélvezet rovására is történt. Az autók megjelenítése szinte tökéletes, a port fújja a szél, kivánnivalót csak a környezet hagy maga után, például olyan hogy árnyék nem létezik. Rengeteg bejátszott videó van, a felkészülés, autó szerelés, pályabemutató, díjátvevés stb., amik nagyban hozzátesznek a hangulathoz, de igazán extra nincs közöttük. Az időjáráseffektek jól sikerültek, a köd, eső, hó kivitelezése realisztikus.
Kezelőfelület: A kezelésről sok irnivaló nincsen, billentyűzetet vagy akár force feedbackes kormányt is használhatunk. A kurzorgombokkal elég nehéz irányítani az autót, mindenképpen ajánlott valamilyen más eszköz. Nagyon negatív, hogy a futamok közben sehogy nem tudsz kilépni a játékból.
Játékmenet: A mindössze egyetlen bajnokságban szereplő egy autó nem segít a hosszútávú unalom elkerülésében. Hibás elgondolásnak tartom azt is, hogy sima versenynél is csak "nem lezárt" pályát választhatunk, ezért ha a bajnokságban elakadunk, nem sok variációs lehetőségünk marad. Valószínűleg ezért is raktak bele a programozók olyan üdítőnek gondolt választható dolgokat, mint a légpárnás vagy a tank.
Hangeffektek: Az effektek kiválóan sikerültek, de a teljes élvezethez mindenképpen szükséges egy 5.1-es hangfalszett is. Autóverseny programnál még nem hallottam ilyen jól megoldott térhatást; elől a motorhang, a tereptől függően változó gördülési zaj, a kavicsok zörgése igazi élmény. A kerekünket elveszítve pedig hangos fémcsikorgás teszi tökéletessé a szimulációt.
Zene: Mint várható is, a CMR3 nem a zenei élvezetre vágyók játéka, a menün kívül sehol nem találkozunk benne zenével, Persze a játék tempója sem engedné ezt meg, és az anyósülésen kommentáló társunk hangját sem hallanánk egy pergős zene közepette.
Multiplayer: A multiplayer rész elég gyenge; habár négy játékos vehet részt benne, elég unalmas. Választhatunk az egyenkénti indulás (mint a való életben) vagy az egyszerre között, előbbinél kevés esély van társaink megpillantására is, nemhogy agresszív előzgetésekre, harcra, vagy a másik pályáról való kipördítésébe.
Intelligencia és nehézség: A játék nehézsége exponenciálisan nő, az első szezon után hamis biztonságérzetbe ringathatjuk magunkat, mivel az relatíve könnyű, de a második menet már jóval nehezebb. Az autónk hirtelen jóval törékenyebb lesz, már kis ütközések is látványos horpadásokat okoznak. Drasztikus a változás.
Összegzés: A zavaró tényezők ellenére a Colin McRae Rallynak továbbra is vezető szerepe lesz a rally programok között. Habár a fizikája nem tökéletes, de megnézésre mindenképpen érdemes autóverseny program.