Berta Sándor
Egyszerűbb lesz a közösségi platformok közötti adatmegosztás
A techóriások könnyebbé akarják tenni a felhasználók számára az adataik és a profiljaik átvitelét más platformokra.
A Data Transfer Project mögé a Microsoft, a Facebook, a Google és a Twitter sorakozott fel, s a fő célja a személyes adatok exportjának megkönnyítése. Ezek az információk lehetnek akár személyes profilok, de más fájlok is, például zenei lejátszási listák. A lényeg, hogy az adatok egyetlen kattintással átvihetők legyenek más szolgáltatásokba. A négy társaság a projekt életre hívásával gyakorlatilag késznek mutatkozott arra, hogy valamilyen szinten beengedje a rendszereibe a vetélytársait, ugyanakkor pontosan tudják azt is, hogy ők is profitálhatnak a folyamatból.
A profilok és más információk ilyen szintű exportálása eddig nagyon nehéz és bonyolult volt. Először is le kellett tölteni a profilt vagy az információkat, majd azokat eltárolni és újra feltölteni a másik platformba. Az érintett fájlok eközben megsérülhettek vagy akár el is veszhettek, ráadásul a folyamat rendkívül hosszadalmas volt. A jövőben bárki egyetlen kattintással átviheti majd az Instagramon lévő fotóit a Yahoo! Flickr szolgáltatásába vagy fordítva, s ugyanez igaz lesz a Google és a Microsoft felhőkörnyezetében tárolt adatok vagy a zenei stream-szolgáltatók közötti váltások esetében is. Továbbá ugyanígy exportálhatóvá válnak a vásárlási előzmények.
A távlati cél az, hogy a Data Transfer Project - összhangban lévén az új európai adatvédelmi rendelettel is - egy új szabvánnyá váljon. Emellett ezáltal a csatlakozó vállalatok kinyilváníthatják azt a szándékukat, hogy nem törekednek monopolhelyzetre és nem akarják a felhasználókat magukhoz láncolni. Természetesen a projekt kockázatokat is hordoz magában, hiszen így az ügyfelek könnyebben mehetnek át a konkurensekhez.
Paul-Olivier Dehaye, a PersonalData.IO nevű szervezet képviselője úgy reagált a hírre, hogy a Data Transfer Project egy értékes kísérlet, de nem elég átfogó. Emlékeztetett arra, hogy az új európai uniós adatvédelmi rendelet nem vonatkozik minden gyűjtött adatra, például a Facebook- és a Google-felhasználók szörfölési szokásainak a kielemzésére. Az utóbbival kapcsolatos információkat továbbra is csak az érintett óriáscégek szerverein tárolják és azokhoz az emberek nem férhetnek hozzá. Vagyis csak azokhoz a fájlokhoz lehet hozzáférni, amelyeket az érintett társaságok nem tartanak stratégiai szempontból fontosnak.
A Data Transfer Project mögé a Microsoft, a Facebook, a Google és a Twitter sorakozott fel, s a fő célja a személyes adatok exportjának megkönnyítése. Ezek az információk lehetnek akár személyes profilok, de más fájlok is, például zenei lejátszási listák. A lényeg, hogy az adatok egyetlen kattintással átvihetők legyenek más szolgáltatásokba. A négy társaság a projekt életre hívásával gyakorlatilag késznek mutatkozott arra, hogy valamilyen szinten beengedje a rendszereibe a vetélytársait, ugyanakkor pontosan tudják azt is, hogy ők is profitálhatnak a folyamatból.
A profilok és más információk ilyen szintű exportálása eddig nagyon nehéz és bonyolult volt. Először is le kellett tölteni a profilt vagy az információkat, majd azokat eltárolni és újra feltölteni a másik platformba. Az érintett fájlok eközben megsérülhettek vagy akár el is veszhettek, ráadásul a folyamat rendkívül hosszadalmas volt. A jövőben bárki egyetlen kattintással átviheti majd az Instagramon lévő fotóit a Yahoo! Flickr szolgáltatásába vagy fordítva, s ugyanez igaz lesz a Google és a Microsoft felhőkörnyezetében tárolt adatok vagy a zenei stream-szolgáltatók közötti váltások esetében is. Továbbá ugyanígy exportálhatóvá válnak a vásárlási előzmények.
A távlati cél az, hogy a Data Transfer Project - összhangban lévén az új európai adatvédelmi rendelettel is - egy új szabvánnyá váljon. Emellett ezáltal a csatlakozó vállalatok kinyilváníthatják azt a szándékukat, hogy nem törekednek monopolhelyzetre és nem akarják a felhasználókat magukhoz láncolni. Természetesen a projekt kockázatokat is hordoz magában, hiszen így az ügyfelek könnyebben mehetnek át a konkurensekhez.
Paul-Olivier Dehaye, a PersonalData.IO nevű szervezet képviselője úgy reagált a hírre, hogy a Data Transfer Project egy értékes kísérlet, de nem elég átfogó. Emlékeztetett arra, hogy az új európai uniós adatvédelmi rendelet nem vonatkozik minden gyűjtött adatra, például a Facebook- és a Google-felhasználók szörfölési szokásainak a kielemzésére. Az utóbbival kapcsolatos információkat továbbra is csak az érintett óriáscégek szerverein tárolják és azokhoz az emberek nem férhetnek hozzá. Vagyis csak azokhoz a fájlokhoz lehet hozzáférni, amelyeket az érintett társaságok nem tartanak stratégiai szempontból fontosnak.