SG.hu

F1 2015

Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Quad Q9700 3,1 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 955 processzor, Nvidia GeForce GTS 450 vagy ATI Radeon HD 5770 grafikus kártya, 4 GB RAM, 21 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-2500S 2,7 GHz-es vagy AMD FX-6300 processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon HD 6970 grafikus kártya, 8 GB RAM, 21 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: F1 2014, Project Cars
Kategória: autóverseny

Megérkezett a F1-es játékok legújabb generációja, amely korántsem a sorozat egyenes folytatása lett, hanem egy egészen új útra lépett, és bár ez több szempontból is nagy előnyére vált, összességében azért nem váltotta be minden egyes reményünket. F1 2015 játéktesztünk következik!

Alaposan megoszlanak a vélemények arról, hogy a F1 jó irányba fejlődött-e az utóbbi szezonokban, vagy sem, ugyanakkor egyre többször bizonyosodhatunk meg arról, hogy ma már leginkább azok a csapatok a nyerők a pályán, amelyek komolyabb pénzösszegeket tudnak fektetni az autók megalkotása mellett a marketingbe is. Aligha várhatunk tehát már olyan csodát a sportágtól, hogy egy rendkívül tehetséges, vagy merész újításokat alkalmazó mérnök alapjaiban megváltoztatja az erőviszonyokat. A kiszámíthatóság mellett azt is fontos kiemelni, hogy mindezek ellenére - vagy éppen ezek miatt -, a versenysorozat egyre komolyabb népszerűségnek örvend nem csak hazánkban, hanem az egész világon is, amiből kifolyólag egyes pilóták ma már igazi sztárok, mi több "celebek" lettek, így a Codemasters a korábbi években nagy bizalommal indította útjára a száguldó cirkusz videojátékos adaptációját a könnyű pénz reményében.

Noha első alkalommal valóban kellemes meglepetéssel tudott szolgálni a brit stúdió, de a várakozásoknak megfelelően csakhamar önismétlésbe csapott át a sorozat, ami alighanem a tavalyi esztendőben érte el mélypontját, amikor bár mindenki az újgenerációs konzolok lázában égett, a csapat mégis inkább az előző generációban álmodta meg játékát. Ezt nem csak a kritikusok, a rajongók sem igazán tudták értékelni, ezért mindenki tűkön ülve várta, hogy idén vajon mivel rukkol elő a csapat, hiszen a F1 2015 esetében már nem lehetett kibúvó az előrelépés tekintetében.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Nem is volt, ellenben jó és rossz egyaránt történt a sorozattal a legújabb epizódban, hiszen bár valóban nagyon sok újdonságot köszönthetünk az új részben, a Codemasters valamiért olyan lehetőségeket és játékmódokat is törölt belőle, amelyek visszatérésének igencsak örültünk volna. Noha a F1 2015 így sem kong teljesen az ürességtől, de fájó szívvel intettünk könnyes búcsút a legendás autóknak és pályáknak, vagy éppen a karrier módnak, amelyek olyan kötelező kellékei voltak a korábbi részeknek, mint a labda a focinak, vagy a kerék az autónak.

Mindez pedig még csak a jéghegy csúcsa, hiszen a kötelező bajnokságon, a multiplayeren és a gyorsversenyeken túl szinte csak egy Pro Season lehetőség vár a versenyzőkre, ami annak ellenére is sovány vigasz, hogy a készítők itt megmutatták: tudnának ők szimulátort készíteni, ha akarnának. Az más kérdés, hogy annak ellenére sem akartak, hogy a profi szezonban mindenféle segítség és HUD nélkül, kizárólag műszerfal-nézetből élhetjük át a versenyeket, egyszóval éppen úgy, ahogyan a valóságban is. A F1 2015 ezúttal sem kíván a szimulátorok babérjaira törni, egyszóval inkább az élményt és a látványt állítja a középpontba, valamint azt a célt, hogy kezdőknek és haladóknak egyaránt élvezetessé tegyék a száguldás örömeit.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az árkádos megközelítést mi sem bizonyítja jobban más, mint hogy a játékban nagyon kevés testreszabhatósági lehetőségünk van. Az nyilvánvaló, hogy Hamilton vagy Rosberg arcberendezését nem tudjuk megváltoztatni, vagy más ruhákat adni rájuk, ellenben az autó vagy a versenyhétvége beállítási lehetőségei szintén meglepően korlátozottak. Hiába kapott a F1 2015 egy teljesen új vezetési modellt, egy Project Carshoz képest csak minimális skálázási lehetőségek várnak ránk. A Slightly Mad Studios alkotásával természetesen nem érdemes összevetni a játékot, hiszen nemcsak két egészen eltérő súlycsoportról beszélhetünk, hanem két teljesen különböző stílusról is.

Megijedni azért szerencsére nem kell, hiszen nem lett egy Need for Speed a végeredmény, sőt mi több, meglepően realisztikus megvalósítással kerültek be a játékba az évad sajátosságai, illetve az autók között is elképesztően nagy különbségek vannak. Egészen más élményt élhetünk át például abban az esetben, ha egy Ferrari volánja mögé pattanunk be, és érezzük, amint a lóerők szó szerint elszabadulnak alattunk, vagy egy kisebb kategóriás autót választunk magunknak, amivel kis túlzással teljesen esélytelen lesz a győzelem. Érdekesség, hogy a Codemasters úgy volt képes mesteri magasságokba emelni a vezetési élményt, illetve a realizmust, hogy közben valódi súlyt és egyéni tulajdonságokat adtak minden egyes autónak, de az irányítás terén mégsem igényelnek tőlünk több évtizedes vezetési tapasztalatot.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ennek megfelelően a F1 2015 a versenyhangulat tekintetében is nagyon jóra vizsgázik! A pályákon csak ritkán érezzük majd azt, hogy gépek ellen játszunk, hiszen mindenki meglepően valószerűen viselkedik majd, így ha kell, erőszakosan közelítenek hozzánk - ezt gyakran viszik túlzásba -, míg máskor autóik biztonságától tartva finomabban, a versenyhelyzet függvényében. Természetesen itt is megfigyelhető a jelenség, miszerint a legjobbakat nagyon nehéz lesz legyőzni, a dobogó közelébe tehát csak kellő kitartással kerülhetünk, de esélyeinket nagymértékben növelhetjük, ha a pályának megfelelő beállítást és gumikat használunk.

A játék kellően szigorú, megfelelően bünteti a szabálytalanságokat, miközben a fizika tekintetében is egészen elképesztő az előrelépés a korábbi évadhoz mérten. A baleseteket például - kis képzavarral élve - élmény lesz átélni, hiszen miközben ütközünk, mindenfelé alkatrészek repkednek majd, hatalmas porfelhő kerekedik, és a forgástól szinte megszédülünk a képernyő előtt, egyszóval olyan realisztikus élmények várnak ránk, amelyeket még a televíziós közvetítések során sem élhettünk át.

A fizika kapcsán érdemes kiemelni, hogy az autók valódi gépjárműként viselkednek, érdemes lesz ezért odafigyelni a féktávokra, a kanyarívekre, valamint a kigyorsításokra, hiszen ezekre nem csak minden egyes autó - hovatovább beállítás - reagál majd eltérően, hanem ezenfelül a győzelem, illetve az előbbre jutás kulcsai is lesznek. Mindent összevetve a F1 2015 nagyon kellemes élményekkel kecsegtet a pályákon abban az esetben, ha nem egy szimulátor élményét várjuk tőle, hanem csak egy kis kellemes körözgetést kedvenceink oldalán.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A játék alatt az EGO Engine továbbfejlesztett változata teljesít szolgálatot, ami elméletben már újgenerációs küllemmel szolgál, a gyakorlatban ez viszont egyáltalán nem valósul meg. Hiába néznek ki például elképesztően az autók és a pályák, egy Project Cars szintjétől mégis messze elmarad a teljesítmény. Különösen igaz mindez a szintén újdonságként érkezett dobogós ünneplésre, ahol láthatjuk az egyes pilótákat is, de olyan animációk és megvalósítás kíséretében, hogy ezt néhány évadra még jegeltük volna a Codemasters helyében.

A F1 2015 ezenfelül elméletben dinamikus időjárással is rendelkezik, de hacsak nem nagyobb körmennyiséggel számolunk, akkor ennek hatását aligha tapasztalhatjuk meg a gyakorlatban. Egy 52 körös verseny során azonban alaposan átírhatja az aktuális állást egy hirtelen jött vihar. Mindent összevetve a végeredmény nem néz ki rosszul, de titkon azért ennél sokkal többet vártunk.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Amennyiben nem billentyűzettel esünk neki a F1 2015 futamainak, hanem egy kontrollerrel, hovatovább kormánnyal és gázpedállal, akkor egészen kellemes élmények várhatnak ránk a pályákon. Ezekkel a kiegészítőkkel ugyanis az autók meglepően jól irányíthatók, sérülés esetén azonnal érezzük a bajt, a finom mozdulatoknak hála azonnal reagálhatunk a kicsúszásra, a gázpedállal való játszadozás pedig olyan nagy szerepet kap a kigyorsítások során, hogy azt élmény átélni. A kezelőfelületre ezen túl a letisztultság a jellemző, és bár az információk egy kicsit szét lettek szórva a képernyőn - néhány másodpercre el kell kalandoznunk a versenytől, hogy minden részletet átlássunk -, összességében ennél összeszedettebben talán nem is tudták volna megvalósítani mindezt a fejlesztők.

Játszhatóság: A tartalom tekintetében a játék egyáltalán nem okoz csalódást, hiszen a 2015-ös évad mellett a 2014-es szezon sajátosságait is felvonultatja - tehát lényegében két játékot kapunk -, de a korábbi részekben megszokott és megszeretett lehetőségek kigyomlálása miatt mégsem teljes az örömünk. Ha mást nem is, a kooperatív szezon és a legendás autók, valamint a mérkőzések lehetőségét mindenképpen meg kellett volna hagyniuk a Codemasters embereinek. Ezek nélkül még a Pro Season ellenére is mérhetetlenül nagy űr tátong a játékban, ami a tartalom tekintetében tehát sokaknak biztosan csalódás lesz.

Intelligencia, nehézség: Noha a mesterséges intelligencia az esetek többségében jól működik, vannak azért olyan helyzetek, amikor akadnak problémák. A pilóták például gyakran túl erőszakosak, így egészen idegesítő, amikor egy hosszú percek óta tartó küzdelem utolsó körében valaki kilök minket a pályáról, de az is nagyon igazságtalan, hogy a dobogós helyekig játszi könnyedséggel eljuthatunk, az érmekért azonban vért kell szenvednünk. Ez a valóságban nem teljesen így működik. Noha realisztikus megoldás, de az esélyegyenlőség, és a korrekt játszhatóság tekintetében nem szabadott volna a készítőknek ennyire hátrányos lehetőségekkel felvértezniük a kevésbé népszerű autókat, amelyekkel gyakran teljesen esélytelen lesz a győzelem - noha ez természetesen attól is függ, hogy mennyire gyakorlott valaki. A nehézség ebből kifolyólag gyakran hullámzó, de összességében azért a tűrhető szint alá nem süllyed.

Hangok, zene: A zenék többsége teljes egészében máglyára való, és bár az a kevés szinkronhang derekasan megszólal - jobb lett volna hallani az igazi pilótákat -, az autók hangja már némileg kárpótol minket az esetleges negatív élmények miatt.

Összegzés: A F1 2015 kapcsán az egyik szemünk sír, a másik pedig nevet! A sorozat első újgenerációs tagja ugyanis nem pont úgy alakult, ahogyan szerettük volna, ezáltal bár a küllem, a vezethetőség és a versenyhangulat tekintetében az eddigi legjobb epizód született, a tartalom azonban erősen hiányos, és a megvalósítás is hagy maga után kívánnivalót. Műfajában azonban így is a középmezőny fölött található, de maradandó élményeket azért biztosan csak a sportág rajongóinak okoz majd. Ha jövőre visszateszik a kivágott tartalmakat, és elhitetik velünk, hogy ez már valóban az újgeneráció, akkor akár még csoda is történhet!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Pitti #121
    Megmondom őszintén nem tudom pontosan hány fps volt de nem a sebességével illetve a laggal volt bajom, hanem a hányingert keltő FOV-al. Itt sincs valós 3 monitoros megjelenítés, nem számol a szélső monitorok beforgatási szögével, de ha egy síkban vannak a monitorok ez még akkor sem jó. Így én nem vagyok képes vele játszani mert megfájdul az ember feje. A szélső monitorokon olyan aránytalanul elnyújtott a kép, hogy sokkal rosszabb még a cars-nál is. Egyelőre 2 játékról tudok ahol tökéletesen meg van csinálva a 3 monitoros megjelenítés iRacing és AC.
    Így aztán én is egy monitoron játszom ezt...
    Utoljára szerkesztette: Pitti, 2015.07.29. 07:27:49
  • lac coo #120
    Pitti ! Nalad is ilyen gyalazatosan fut harom monitoron ?
  • lac coo #119
    Na ez az ami ebben a jatekban se jon be, meg real se :))
  • Totti5 #118
    Egy megjegyzés. Én nem személyeskedtem egy pillanatot sem, te most is. Én tudok felmutatni saját videókat ahol látszik hogy megyek, hogy megy az AI, sajnos tőled egyet nem láttam, csak leírva hogy rossz. Már szinte könyörögtem hogy mutassátok meg:( én ennél többet nem tudok sem kérni, sem tenni. Szeretek egy játékról beszélni, pláne ha autós, de ha csak én teszem akkor az hama egyoldalú lesz és itt nagyon az. Sajnos, pedig lehetne miről normálisan, de ha erre nem vagy partner akkor tényleg jobb ha nem folytatod ( én szeretném még, mert érdemes beszélni a játékról, de csak arról, nem másról! )
  • lac coo #117
    +1 :)
  • barcalaci84 #116
    nem automata váltóval megy ez látszik a videón:)
    mondjuk tényleg elég gáz h nyomja a gázt mint egy barom, a rajtjai élményszámba mennek:)
    30 fps-e van :) gondolom még a biztonság kedvéért rátolt egy kis v-sync-t is:) ilyen input laggal nem csoda h szarnak érzi...nincs játék amely így élvezhető lenne ...

    ami az AI-t illeti : azért a videóból , meg itteni pár kommentből végre megértettem h miért volt az más játékokban (pl PC) h online habzó szájjal anyáznak egyesek ha mellé ér valaki és mivel nem hagy helyet( sőt le akarja szorítani) ezért kiforog...nem értik mi történt a korábbi AI-k satufékeztek ha játékos a közelébe ment:)
    nekem bejön az idei AI...pont ezért mert rendkívül nevelő , helyet kell hagyni stb, felkészít arra h h fog viselkedni egy korrekt online ellenfél
    de úgy látszik a népeknek ez már túl sok, a birka AI , a vonatozó AI jobban bejön:)
  • lac coo #115
    Forog összevissza, elindulni nem tud, beleforog az AI-ba, vagy tényleg csak simán ráhúzza.


    Pedig nem rossz driver ez a csóka, ezt most nem értem miért csinálja ?!

    automata váltóval, nyél gázon rajtol, kb minden kanyarban kiforgásig tolja agyatlanul a gázt, vonaltól vonalig megy stb ....

    Most vagy sok támogatást kapott valahonnan vagy keveset, mert neki így általában még a Grid sorozat is elolvadás kategoria ! :)))
    Utoljára szerkesztette: lac coo, 2015.07.28. 10:09:47
  • Pitti #114
    A videóban amit laccoo linkelt, nekem az látszik, hogy a játékos nem hagy helyet a mellé bebújó AI-nak és saját magát forgatja ki általában. Külső kamerás felvételekből persze jobban látszana. Pl a 4-es Mansell kanyarban amikor az előtte lévőt meglöki lelassulnak és mellé ér a mögötte érkező, látszik a tükörben... Ott nem hogy helyet nem hagy, de még rá is húzza a saját autóját.
    Aztán azt is tudjuk, hogy a sikánban nem fér el két autó, most a hétvégén ezt élőben is bizonyították a GP3-as futamon a fiúk, ha látta valaki. Ott mindketten kiestek. Az látszik, hogy az AI mindig helyet hagy, de a játékos nem figyeli a tükröt. A rajtnál is ugyanez, ott vannak folyamatosan mellette jobbról balról, és nem vesz róluk tudomást.
    Ez van, ha ketten mennek be a sikánba:

    Utoljára szerkesztette: Pitti, 2015.07.28. 10:05:11
  • lac coo #113
    De nem, itt most egészen jó lett szerintem ! :)
    Nyilván csak egy AI, tökéletes nem lesz ...
    De ha a két fő szabályt betartom, hogy csak egyszer váltok irányt ha védekezek, és ha már mellettem van akármennyit is, akkor nem szorítom ki a pályáról, akkor teljesen jól működik az AI.
  • Ender Wiggin #112
    Az, hogy az AI autók az ideális íven nem vesznek tudomást a játékosról (a lassú, lekörözött nem áll félre, a gyors erőszakos üldüző meg félrelök, agyatlanul bevágódik a kanyarba), nem újdonság és nem egyedi F1-széria jelenség. A CARS ugyanígy, de pl. a 2015-ig szintén brit fejlesztők által készített NASCAR-széria szintén. Olyan, mintha a kód egy közös, belterjes őstől származna. Az F1-ben pozitív, hogy a külsőnézetes majomkodásnak vége, kényszeríti a játékosokat, beleüljenek az autóba.
    De valódi szimulátor, amit valódi pilóták feedbackjével készítettek és valódi pilóták is versenyeznek vele néha (ráadásul pl. a NASCAR hivatalos szériaként 10 ezer dollárral jutalmazza a bajnokot) csak egy van: az iRacing. Ezt leszámítva sokat kell visszamenni azidőben, hogy élethű játékot találjunk. rFactor, FIA WTCC, GT-R-sorozat a Simbintől, a Papyrus-féle NASCAR és a Grand Prix Legends, a ISI-féle F1 a 2000-es években és talán a fanatikus még a Grammond-félét is ideveszik. De ennyi. És általánosságban jellemző, hogy csak a PC-s játékok nevezhetők szimnek (a konzolok a csilivilire mentek mindig, amit egy 5 éves is el tud vezetni - Dave Kraemertől idéztem). Eleve kontrollerrel (vagy billentyűzettel) sosem alakul ki senkiben olyan reflex, amit az életben, valódi autó volánjánál ülve is alkalmazni tud mondjuk vészhelyzetben. Ahhoz ugyanis kormány meg pedálok kellenek...