SG.hu
F1 2015
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Quad Q9700 3,1 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 955 processzor, Nvidia GeForce GTS 450 vagy ATI Radeon HD 5770 grafikus kártya, 4 GB RAM, 21 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-2500S 2,7 GHz-es vagy AMD FX-6300 processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon HD 6970 grafikus kártya, 8 GB RAM, 21 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: F1 2014, Project Cars
Kategória: autóverseny
Megérkezett a F1-es játékok legújabb generációja, amely korántsem a sorozat egyenes folytatása lett, hanem egy egészen új útra lépett, és bár ez több szempontból is nagy előnyére vált, összességében azért nem váltotta be minden egyes reményünket. F1 2015 játéktesztünk következik!
Alaposan megoszlanak a vélemények arról, hogy a F1 jó irányba fejlődött-e az utóbbi szezonokban, vagy sem, ugyanakkor egyre többször bizonyosodhatunk meg arról, hogy ma már leginkább azok a csapatok a nyerők a pályán, amelyek komolyabb pénzösszegeket tudnak fektetni az autók megalkotása mellett a marketingbe is. Aligha várhatunk tehát már olyan csodát a sportágtól, hogy egy rendkívül tehetséges, vagy merész újításokat alkalmazó mérnök alapjaiban megváltoztatja az erőviszonyokat. A kiszámíthatóság mellett azt is fontos kiemelni, hogy mindezek ellenére - vagy éppen ezek miatt -, a versenysorozat egyre komolyabb népszerűségnek örvend nem csak hazánkban, hanem az egész világon is, amiből kifolyólag egyes pilóták ma már igazi sztárok, mi több "celebek" lettek, így a Codemasters a korábbi években nagy bizalommal indította útjára a száguldó cirkusz videojátékos adaptációját a könnyű pénz reményében.
Noha első alkalommal valóban kellemes meglepetéssel tudott szolgálni a brit stúdió, de a várakozásoknak megfelelően csakhamar önismétlésbe csapott át a sorozat, ami alighanem a tavalyi esztendőben érte el mélypontját, amikor bár mindenki az újgenerációs konzolok lázában égett, a csapat mégis inkább az előző generációban álmodta meg játékát. Ezt nem csak a kritikusok, a rajongók sem igazán tudták értékelni, ezért mindenki tűkön ülve várta, hogy idén vajon mivel rukkol elő a csapat, hiszen a F1 2015 esetében már nem lehetett kibúvó az előrelépés tekintetében.
Nem is volt, ellenben jó és rossz egyaránt történt a sorozattal a legújabb epizódban, hiszen bár valóban nagyon sok újdonságot köszönthetünk az új részben, a Codemasters valamiért olyan lehetőségeket és játékmódokat is törölt belőle, amelyek visszatérésének igencsak örültünk volna. Noha a F1 2015 így sem kong teljesen az ürességtől, de fájó szívvel intettünk könnyes búcsút a legendás autóknak és pályáknak, vagy éppen a karrier módnak, amelyek olyan kötelező kellékei voltak a korábbi részeknek, mint a labda a focinak, vagy a kerék az autónak.
Mindez pedig még csak a jéghegy csúcsa, hiszen a kötelező bajnokságon, a multiplayeren és a gyorsversenyeken túl szinte csak egy Pro Season lehetőség vár a versenyzőkre, ami annak ellenére is sovány vigasz, hogy a készítők itt megmutatták: tudnának ők szimulátort készíteni, ha akarnának. Az más kérdés, hogy annak ellenére sem akartak, hogy a profi szezonban mindenféle segítség és HUD nélkül, kizárólag műszerfal-nézetből élhetjük át a versenyeket, egyszóval éppen úgy, ahogyan a valóságban is. A F1 2015 ezúttal sem kíván a szimulátorok babérjaira törni, egyszóval inkább az élményt és a látványt állítja a középpontba, valamint azt a célt, hogy kezdőknek és haladóknak egyaránt élvezetessé tegyék a száguldás örömeit.
Az árkádos megközelítést mi sem bizonyítja jobban más, mint hogy a játékban nagyon kevés testreszabhatósági lehetőségünk van. Az nyilvánvaló, hogy Hamilton vagy Rosberg arcberendezését nem tudjuk megváltoztatni, vagy más ruhákat adni rájuk, ellenben az autó vagy a versenyhétvége beállítási lehetőségei szintén meglepően korlátozottak. Hiába kapott a F1 2015 egy teljesen új vezetési modellt, egy Project Carshoz képest csak minimális skálázási lehetőségek várnak ránk. A Slightly Mad Studios alkotásával természetesen nem érdemes összevetni a játékot, hiszen nemcsak két egészen eltérő súlycsoportról beszélhetünk, hanem két teljesen különböző stílusról is.
Megijedni azért szerencsére nem kell, hiszen nem lett egy Need for Speed a végeredmény, sőt mi több, meglepően realisztikus megvalósítással kerültek be a játékba az évad sajátosságai, illetve az autók között is elképesztően nagy különbségek vannak. Egészen más élményt élhetünk át például abban az esetben, ha egy Ferrari volánja mögé pattanunk be, és érezzük, amint a lóerők szó szerint elszabadulnak alattunk, vagy egy kisebb kategóriás autót választunk magunknak, amivel kis túlzással teljesen esélytelen lesz a győzelem. Érdekesség, hogy a Codemasters úgy volt képes mesteri magasságokba emelni a vezetési élményt, illetve a realizmust, hogy közben valódi súlyt és egyéni tulajdonságokat adtak minden egyes autónak, de az irányítás terén mégsem igényelnek tőlünk több évtizedes vezetési tapasztalatot.
Ennek megfelelően a F1 2015 a versenyhangulat tekintetében is nagyon jóra vizsgázik! A pályákon csak ritkán érezzük majd azt, hogy gépek ellen játszunk, hiszen mindenki meglepően valószerűen viselkedik majd, így ha kell, erőszakosan közelítenek hozzánk - ezt gyakran viszik túlzásba -, míg máskor autóik biztonságától tartva finomabban, a versenyhelyzet függvényében. Természetesen itt is megfigyelhető a jelenség, miszerint a legjobbakat nagyon nehéz lesz legyőzni, a dobogó közelébe tehát csak kellő kitartással kerülhetünk, de esélyeinket nagymértékben növelhetjük, ha a pályának megfelelő beállítást és gumikat használunk.
A játék kellően szigorú, megfelelően bünteti a szabálytalanságokat, miközben a fizika tekintetében is egészen elképesztő az előrelépés a korábbi évadhoz mérten. A baleseteket például - kis képzavarral élve - élmény lesz átélni, hiszen miközben ütközünk, mindenfelé alkatrészek repkednek majd, hatalmas porfelhő kerekedik, és a forgástól szinte megszédülünk a képernyő előtt, egyszóval olyan realisztikus élmények várnak ránk, amelyeket még a televíziós közvetítések során sem élhettünk át.
A fizika kapcsán érdemes kiemelni, hogy az autók valódi gépjárműként viselkednek, érdemes lesz ezért odafigyelni a féktávokra, a kanyarívekre, valamint a kigyorsításokra, hiszen ezekre nem csak minden egyes autó - hovatovább beállítás - reagál majd eltérően, hanem ezenfelül a győzelem, illetve az előbbre jutás kulcsai is lesznek. Mindent összevetve a F1 2015 nagyon kellemes élményekkel kecsegtet a pályákon abban az esetben, ha nem egy szimulátor élményét várjuk tőle, hanem csak egy kis kellemes körözgetést kedvenceink oldalán.
Grafika: A játék alatt az EGO Engine továbbfejlesztett változata teljesít szolgálatot, ami elméletben már újgenerációs küllemmel szolgál, a gyakorlatban ez viszont egyáltalán nem valósul meg. Hiába néznek ki például elképesztően az autók és a pályák, egy Project Cars szintjétől mégis messze elmarad a teljesítmény. Különösen igaz mindez a szintén újdonságként érkezett dobogós ünneplésre, ahol láthatjuk az egyes pilótákat is, de olyan animációk és megvalósítás kíséretében, hogy ezt néhány évadra még jegeltük volna a Codemasters helyében.
A F1 2015 ezenfelül elméletben dinamikus időjárással is rendelkezik, de hacsak nem nagyobb körmennyiséggel számolunk, akkor ennek hatását aligha tapasztalhatjuk meg a gyakorlatban. Egy 52 körös verseny során azonban alaposan átírhatja az aktuális állást egy hirtelen jött vihar. Mindent összevetve a végeredmény nem néz ki rosszul, de titkon azért ennél sokkal többet vártunk.
Kezelőfelület, irányíthatóság: Amennyiben nem billentyűzettel esünk neki a F1 2015 futamainak, hanem egy kontrollerrel, hovatovább kormánnyal és gázpedállal, akkor egészen kellemes élmények várhatnak ránk a pályákon. Ezekkel a kiegészítőkkel ugyanis az autók meglepően jól irányíthatók, sérülés esetén azonnal érezzük a bajt, a finom mozdulatoknak hála azonnal reagálhatunk a kicsúszásra, a gázpedállal való játszadozás pedig olyan nagy szerepet kap a kigyorsítások során, hogy azt élmény átélni. A kezelőfelületre ezen túl a letisztultság a jellemző, és bár az információk egy kicsit szét lettek szórva a képernyőn - néhány másodpercre el kell kalandoznunk a versenytől, hogy minden részletet átlássunk -, összességében ennél összeszedettebben talán nem is tudták volna megvalósítani mindezt a fejlesztők.
Játszhatóság: A tartalom tekintetében a játék egyáltalán nem okoz csalódást, hiszen a 2015-ös évad mellett a 2014-es szezon sajátosságait is felvonultatja - tehát lényegében két játékot kapunk -, de a korábbi részekben megszokott és megszeretett lehetőségek kigyomlálása miatt mégsem teljes az örömünk. Ha mást nem is, a kooperatív szezon és a legendás autók, valamint a mérkőzések lehetőségét mindenképpen meg kellett volna hagyniuk a Codemasters embereinek. Ezek nélkül még a Pro Season ellenére is mérhetetlenül nagy űr tátong a játékban, ami a tartalom tekintetében tehát sokaknak biztosan csalódás lesz.
Intelligencia, nehézség: Noha a mesterséges intelligencia az esetek többségében jól működik, vannak azért olyan helyzetek, amikor akadnak problémák. A pilóták például gyakran túl erőszakosak, így egészen idegesítő, amikor egy hosszú percek óta tartó küzdelem utolsó körében valaki kilök minket a pályáról, de az is nagyon igazságtalan, hogy a dobogós helyekig játszi könnyedséggel eljuthatunk, az érmekért azonban vért kell szenvednünk. Ez a valóságban nem teljesen így működik. Noha realisztikus megoldás, de az esélyegyenlőség, és a korrekt játszhatóság tekintetében nem szabadott volna a készítőknek ennyire hátrányos lehetőségekkel felvértezniük a kevésbé népszerű autókat, amelyekkel gyakran teljesen esélytelen lesz a győzelem - noha ez természetesen attól is függ, hogy mennyire gyakorlott valaki. A nehézség ebből kifolyólag gyakran hullámzó, de összességében azért a tűrhető szint alá nem süllyed.
Hangok, zene: A zenék többsége teljes egészében máglyára való, és bár az a kevés szinkronhang derekasan megszólal - jobb lett volna hallani az igazi pilótákat -, az autók hangja már némileg kárpótol minket az esetleges negatív élmények miatt.
Összegzés: A F1 2015 kapcsán az egyik szemünk sír, a másik pedig nevet! A sorozat első újgenerációs tagja ugyanis nem pont úgy alakult, ahogyan szerettük volna, ezáltal bár a küllem, a vezethetőség és a versenyhangulat tekintetében az eddigi legjobb epizód született, a tartalom azonban erősen hiányos, és a megvalósítás is hagy maga után kívánnivalót. Műfajában azonban így is a középmezőny fölött található, de maradandó élményeket azért biztosan csak a sportág rajongóinak okoz majd. Ha jövőre visszateszik a kivágott tartalmakat, és elhitetik velünk, hogy ez már valóban az újgeneráció, akkor akár még csoda is történhet!
Fejlesztő: Codemasters
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Quad Q9700 3,1 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 955 processzor, Nvidia GeForce GTS 450 vagy ATI Radeon HD 5770 grafikus kártya, 4 GB RAM, 21 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-2500S 2,7 GHz-es vagy AMD FX-6300 processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon HD 6970 grafikus kártya, 8 GB RAM, 21 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: F1 2014, Project Cars
Kategória: autóverseny
Megérkezett a F1-es játékok legújabb generációja, amely korántsem a sorozat egyenes folytatása lett, hanem egy egészen új útra lépett, és bár ez több szempontból is nagy előnyére vált, összességében azért nem váltotta be minden egyes reményünket. F1 2015 játéktesztünk következik!
Alaposan megoszlanak a vélemények arról, hogy a F1 jó irányba fejlődött-e az utóbbi szezonokban, vagy sem, ugyanakkor egyre többször bizonyosodhatunk meg arról, hogy ma már leginkább azok a csapatok a nyerők a pályán, amelyek komolyabb pénzösszegeket tudnak fektetni az autók megalkotása mellett a marketingbe is. Aligha várhatunk tehát már olyan csodát a sportágtól, hogy egy rendkívül tehetséges, vagy merész újításokat alkalmazó mérnök alapjaiban megváltoztatja az erőviszonyokat. A kiszámíthatóság mellett azt is fontos kiemelni, hogy mindezek ellenére - vagy éppen ezek miatt -, a versenysorozat egyre komolyabb népszerűségnek örvend nem csak hazánkban, hanem az egész világon is, amiből kifolyólag egyes pilóták ma már igazi sztárok, mi több "celebek" lettek, így a Codemasters a korábbi években nagy bizalommal indította útjára a száguldó cirkusz videojátékos adaptációját a könnyű pénz reményében.
Noha első alkalommal valóban kellemes meglepetéssel tudott szolgálni a brit stúdió, de a várakozásoknak megfelelően csakhamar önismétlésbe csapott át a sorozat, ami alighanem a tavalyi esztendőben érte el mélypontját, amikor bár mindenki az újgenerációs konzolok lázában égett, a csapat mégis inkább az előző generációban álmodta meg játékát. Ezt nem csak a kritikusok, a rajongók sem igazán tudták értékelni, ezért mindenki tűkön ülve várta, hogy idén vajon mivel rukkol elő a csapat, hiszen a F1 2015 esetében már nem lehetett kibúvó az előrelépés tekintetében.
Nem is volt, ellenben jó és rossz egyaránt történt a sorozattal a legújabb epizódban, hiszen bár valóban nagyon sok újdonságot köszönthetünk az új részben, a Codemasters valamiért olyan lehetőségeket és játékmódokat is törölt belőle, amelyek visszatérésének igencsak örültünk volna. Noha a F1 2015 így sem kong teljesen az ürességtől, de fájó szívvel intettünk könnyes búcsút a legendás autóknak és pályáknak, vagy éppen a karrier módnak, amelyek olyan kötelező kellékei voltak a korábbi részeknek, mint a labda a focinak, vagy a kerék az autónak.
Mindez pedig még csak a jéghegy csúcsa, hiszen a kötelező bajnokságon, a multiplayeren és a gyorsversenyeken túl szinte csak egy Pro Season lehetőség vár a versenyzőkre, ami annak ellenére is sovány vigasz, hogy a készítők itt megmutatták: tudnának ők szimulátort készíteni, ha akarnának. Az más kérdés, hogy annak ellenére sem akartak, hogy a profi szezonban mindenféle segítség és HUD nélkül, kizárólag műszerfal-nézetből élhetjük át a versenyeket, egyszóval éppen úgy, ahogyan a valóságban is. A F1 2015 ezúttal sem kíván a szimulátorok babérjaira törni, egyszóval inkább az élményt és a látványt állítja a középpontba, valamint azt a célt, hogy kezdőknek és haladóknak egyaránt élvezetessé tegyék a száguldás örömeit.
Az árkádos megközelítést mi sem bizonyítja jobban más, mint hogy a játékban nagyon kevés testreszabhatósági lehetőségünk van. Az nyilvánvaló, hogy Hamilton vagy Rosberg arcberendezését nem tudjuk megváltoztatni, vagy más ruhákat adni rájuk, ellenben az autó vagy a versenyhétvége beállítási lehetőségei szintén meglepően korlátozottak. Hiába kapott a F1 2015 egy teljesen új vezetési modellt, egy Project Carshoz képest csak minimális skálázási lehetőségek várnak ránk. A Slightly Mad Studios alkotásával természetesen nem érdemes összevetni a játékot, hiszen nemcsak két egészen eltérő súlycsoportról beszélhetünk, hanem két teljesen különböző stílusról is.
Megijedni azért szerencsére nem kell, hiszen nem lett egy Need for Speed a végeredmény, sőt mi több, meglepően realisztikus megvalósítással kerültek be a játékba az évad sajátosságai, illetve az autók között is elképesztően nagy különbségek vannak. Egészen más élményt élhetünk át például abban az esetben, ha egy Ferrari volánja mögé pattanunk be, és érezzük, amint a lóerők szó szerint elszabadulnak alattunk, vagy egy kisebb kategóriás autót választunk magunknak, amivel kis túlzással teljesen esélytelen lesz a győzelem. Érdekesség, hogy a Codemasters úgy volt képes mesteri magasságokba emelni a vezetési élményt, illetve a realizmust, hogy közben valódi súlyt és egyéni tulajdonságokat adtak minden egyes autónak, de az irányítás terén mégsem igényelnek tőlünk több évtizedes vezetési tapasztalatot.
Ennek megfelelően a F1 2015 a versenyhangulat tekintetében is nagyon jóra vizsgázik! A pályákon csak ritkán érezzük majd azt, hogy gépek ellen játszunk, hiszen mindenki meglepően valószerűen viselkedik majd, így ha kell, erőszakosan közelítenek hozzánk - ezt gyakran viszik túlzásba -, míg máskor autóik biztonságától tartva finomabban, a versenyhelyzet függvényében. Természetesen itt is megfigyelhető a jelenség, miszerint a legjobbakat nagyon nehéz lesz legyőzni, a dobogó közelébe tehát csak kellő kitartással kerülhetünk, de esélyeinket nagymértékben növelhetjük, ha a pályának megfelelő beállítást és gumikat használunk.
A játék kellően szigorú, megfelelően bünteti a szabálytalanságokat, miközben a fizika tekintetében is egészen elképesztő az előrelépés a korábbi évadhoz mérten. A baleseteket például - kis képzavarral élve - élmény lesz átélni, hiszen miközben ütközünk, mindenfelé alkatrészek repkednek majd, hatalmas porfelhő kerekedik, és a forgástól szinte megszédülünk a képernyő előtt, egyszóval olyan realisztikus élmények várnak ránk, amelyeket még a televíziós közvetítések során sem élhettünk át.
A fizika kapcsán érdemes kiemelni, hogy az autók valódi gépjárműként viselkednek, érdemes lesz ezért odafigyelni a féktávokra, a kanyarívekre, valamint a kigyorsításokra, hiszen ezekre nem csak minden egyes autó - hovatovább beállítás - reagál majd eltérően, hanem ezenfelül a győzelem, illetve az előbbre jutás kulcsai is lesznek. Mindent összevetve a F1 2015 nagyon kellemes élményekkel kecsegtet a pályákon abban az esetben, ha nem egy szimulátor élményét várjuk tőle, hanem csak egy kis kellemes körözgetést kedvenceink oldalán.
Grafika: A játék alatt az EGO Engine továbbfejlesztett változata teljesít szolgálatot, ami elméletben már újgenerációs küllemmel szolgál, a gyakorlatban ez viszont egyáltalán nem valósul meg. Hiába néznek ki például elképesztően az autók és a pályák, egy Project Cars szintjétől mégis messze elmarad a teljesítmény. Különösen igaz mindez a szintén újdonságként érkezett dobogós ünneplésre, ahol láthatjuk az egyes pilótákat is, de olyan animációk és megvalósítás kíséretében, hogy ezt néhány évadra még jegeltük volna a Codemasters helyében.
A F1 2015 ezenfelül elméletben dinamikus időjárással is rendelkezik, de hacsak nem nagyobb körmennyiséggel számolunk, akkor ennek hatását aligha tapasztalhatjuk meg a gyakorlatban. Egy 52 körös verseny során azonban alaposan átírhatja az aktuális állást egy hirtelen jött vihar. Mindent összevetve a végeredmény nem néz ki rosszul, de titkon azért ennél sokkal többet vártunk.
Kezelőfelület, irányíthatóság: Amennyiben nem billentyűzettel esünk neki a F1 2015 futamainak, hanem egy kontrollerrel, hovatovább kormánnyal és gázpedállal, akkor egészen kellemes élmények várhatnak ránk a pályákon. Ezekkel a kiegészítőkkel ugyanis az autók meglepően jól irányíthatók, sérülés esetén azonnal érezzük a bajt, a finom mozdulatoknak hála azonnal reagálhatunk a kicsúszásra, a gázpedállal való játszadozás pedig olyan nagy szerepet kap a kigyorsítások során, hogy azt élmény átélni. A kezelőfelületre ezen túl a letisztultság a jellemző, és bár az információk egy kicsit szét lettek szórva a képernyőn - néhány másodpercre el kell kalandoznunk a versenytől, hogy minden részletet átlássunk -, összességében ennél összeszedettebben talán nem is tudták volna megvalósítani mindezt a fejlesztők.
Játszhatóság: A tartalom tekintetében a játék egyáltalán nem okoz csalódást, hiszen a 2015-ös évad mellett a 2014-es szezon sajátosságait is felvonultatja - tehát lényegében két játékot kapunk -, de a korábbi részekben megszokott és megszeretett lehetőségek kigyomlálása miatt mégsem teljes az örömünk. Ha mást nem is, a kooperatív szezon és a legendás autók, valamint a mérkőzések lehetőségét mindenképpen meg kellett volna hagyniuk a Codemasters embereinek. Ezek nélkül még a Pro Season ellenére is mérhetetlenül nagy űr tátong a játékban, ami a tartalom tekintetében tehát sokaknak biztosan csalódás lesz.
Intelligencia, nehézség: Noha a mesterséges intelligencia az esetek többségében jól működik, vannak azért olyan helyzetek, amikor akadnak problémák. A pilóták például gyakran túl erőszakosak, így egészen idegesítő, amikor egy hosszú percek óta tartó küzdelem utolsó körében valaki kilök minket a pályáról, de az is nagyon igazságtalan, hogy a dobogós helyekig játszi könnyedséggel eljuthatunk, az érmekért azonban vért kell szenvednünk. Ez a valóságban nem teljesen így működik. Noha realisztikus megoldás, de az esélyegyenlőség, és a korrekt játszhatóság tekintetében nem szabadott volna a készítőknek ennyire hátrányos lehetőségekkel felvértezniük a kevésbé népszerű autókat, amelyekkel gyakran teljesen esélytelen lesz a győzelem - noha ez természetesen attól is függ, hogy mennyire gyakorlott valaki. A nehézség ebből kifolyólag gyakran hullámzó, de összességében azért a tűrhető szint alá nem süllyed.
Hangok, zene: A zenék többsége teljes egészében máglyára való, és bár az a kevés szinkronhang derekasan megszólal - jobb lett volna hallani az igazi pilótákat -, az autók hangja már némileg kárpótol minket az esetleges negatív élmények miatt.
Összegzés: A F1 2015 kapcsán az egyik szemünk sír, a másik pedig nevet! A sorozat első újgenerációs tagja ugyanis nem pont úgy alakult, ahogyan szerettük volna, ezáltal bár a küllem, a vezethetőség és a versenyhangulat tekintetében az eddigi legjobb epizód született, a tartalom azonban erősen hiányos, és a megvalósítás is hagy maga után kívánnivalót. Műfajában azonban így is a középmezőny fölött található, de maradandó élményeket azért biztosan csak a sportág rajongóinak okoz majd. Ha jövőre visszateszik a kivágott tartalmakat, és elhitetik velünk, hogy ez már valóban az újgeneráció, akkor akár még csoda is történhet!