Castellum
Command Conquer: Tiberian Sun: Firestorm

Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Westwood Studios
Minimum Követelmény: P166, 32MB RAM, Win95/98, Tiberiun Sun
Hasonló játékok: Tiberian Sun
Kategória: Real Time Stratégia
Forrás: The Adrenaline Vault
Hatalmas hullámokat okozott a Command and Conquer, amikor először a boltokba került, és nem véletlenül. Az első igazi újat nyújtó valósidejű stratégiai játék, a Command and Conquer: Tiberian Dawn mindent tartalmazott, amit egy RTS játékos akkor kívánhatott: érdekes egységek egész tárházát, két egyedi félt és magával ragadó történetet jól eljátszott videókkal és animációkkal. Emellett bemutatta az egyik legklasszabb "gonoszt", Kane-t, akit Westwood filmrendező, Joe Kucan játszott. Az előzményeket bemutató Red Alert megjelenésével és néhány sikeres átirattal a PlayStation-re, a Westwood egy nyereséges franchise-ra tette rá a kezét olyan rajongótáborral, akik egyre több GDI-NOD akciót akartak.
Mostanra már biztos eleget olvastál a Tiberian Sun-ról. A felszínen azt nyújtotta, amit a rajongók látni akartak – még több valósidejű stratégia a Command and Conquer világban, az elődhöz képest még több egységgel, voxelekkel, alakítható tereppel és színes fényekkel. Minden, amit egy folytatástól el lehet várni, ugye? Úgy tűnik mégsem, mert sokaknak úgy tűnt, mint egy elfogyasztott vacsora repetája. Egy zsúfolt kategóriában, ahol megjelent a 3D gyorsítás, az ellenséges felek eljátszása és egyre növekvő egységek száma, az eredeti Command and Conquer rajongói többet vártak. Azok, azonban, akik esélyt adtak a Tiberian Sun-nak, egy biztos játékot kaptak, a már megszokott pokolian magával ragadó játékmenettel, ami folyamatosan visszahúz. Mint tudjuk, ha valami nem romlott el, akkor azt nem kell megjavítani.


Mindezt figyelembe véve, remegő kezekkel bontottam ki a Tiberian Sun kiegészítőt: a Firestorm-ot. A Westwood művészi szintre emelte a gonoszokat. Az eredetiben volt a hataloméhes Kane, a Red Alert pedig a pokoli Sztálint nyújtotta. Most, a Firestorm-ban a Westwood lehetővé teszi, hogy a legfélelmetesebb AI, Cabal is élvezhesse a rivaldafényt. Cabal színtiszta gonosz: rémisztő, könyörtelen és szadista, a megfelelő félelmetes hanggal. A Tiberian Sun végénél felkapva a fonalat, Kane megint eltűnt és halottnak nyilvánítják. A Brotherhood a pragmatikus vezető nélkül megoszlik és Slavik reméli, hogy új vezetőként újraélesztheti a Brotherhood-ot. Ehhez Slavik egy pokoli tervet szőtt, melyben újraéleszti a NOD AI-t, Cabalt, majd erővel összeállítja a Brotherhood-ot. Persze Cabal-nak is meg vannak a saját tervei a Brotherhood-dal és a GDI-dal.
A 18 új küldetés során a GDI és a NOD is a Cabal féle terrorhullám befejezéséért harcol. Az új küldetések okosan megtervezettek, új célokkal, eltérve a szabványos építs, gyárts egységeket és gyilkold le az ellenfelet rutintól. A Firestorm folyamatos háttértörténete visszavisz az eredeti C&C-be – ahogy egyre feszültebben próbálsz túljutni a küldetéseken, hogy újabb és újabb videókat láthass. A küldetések egy része azonban túl előre-megírtnak tűnik, ahol az eseményeket csak adott sorrendben lehet végrehajtani.


Ellenfélként, Cabal rémisztően kemény. A későbbi küldetések során egy rakás trükkel próbálkozik... de nem lövöm le a poént. Ami igazán különlegessé teszi a Cabal elleni harcot, az a harc közbeni sértegetések. Az egyik küldetés során éppen a bázis építés és egység pozícionálás lépéseit végeztem, majd nagyon pipa lettem, amikor Cabal közölte, hogy „Inferior tactics detected!” („Kezdetleges taktika észlelése!”) és „Your death is at hand” („Közeleg a halálod”). Megjegyzései személyes szintre emelték a harcot, még jobban magával ragadva. Komoly csapásokkal akartam egyre jobban móresre tanítani a mocsok kis AI-t.
Az új küldetések mellett a Firestorm számos új tulajdonságot és javításokat nyújt a Tiberian Sun-hoz képest. Az első és legszembetűnőbb az új GDI és NOD egységek. A GDI jump-jet gyalogság javult. Sokkal gyorsabbak és a levegőből meglátják a rejtett egységeket és bázisokat. A GDI arzenálba került a Mobil EMP Ágyú, ami rejtett dronekat tud megsemmisíteni, felszínre tud kényszeríteni földalatti NOD egységeket és le tud fejezni járműveket és cyborgokat. E veszélyes egység kiegyensúlyozására a Westwood jelentősen hosszú újratöltési idővel áldotta meg az egységet. A Westwood a GDI rajongókra is hallgatott, akik azt állították, hogy a NOD tankok túl erősek voltak. A Firestorm-ban a NOD tankok erejéből visszavettek és a GDI megkapta a Juggernaut-ot. A Juggernaut gyorsabban tüzel, mint a NOD tank, de korlátozott a tüzelési távolsága. Még így sem került egy szintre a NOD legyengített tankjával, de a GDI kapott egy távolsági tank technológiát. S végül, a GDI kapott egy új Command Center újítást: a Drop Pod Control Plug. Ez az újítás gyalogsági egységeket tud bárhová küldeni a térképen, kis podok segítségével. Ezek a podok emberek ellen használható fegyverekkel vannak felszerelve, amik biztosíthatják a GDI személyzet biztonságát.


Mint a NOD felesketett patriótája, legjobban a NOD arzenáljának újításai hoztak lázba. A Mobil Stealth Generator segítségével a NOD egész egység csoportokat mozgathat egy mozgatható rejtő-mező alatt. Bár kisebb a hatótávolsága, mint a helyhez kötött verziónak, halálos fegyver marad, ami NOD egységeket teljesen elrejthet az ellenség orra előtt. A NOD kapott egy új cyborgot is, a Reaper-t. Póklábakkal és több rakétavetővel, ez az egyik legszebben megrajzolt és animált egység a játékban. Ami igazán erőssé teszi a Reaper-t, az a már abnormális sebességű gyógyulása a Tiberium mezőkön, és hogy repülőkre tüzeljen, valamint az emberek ellen használható háló. Semmi nem nyújt nagyobb örömet, mint GDI egységek lebénítása a Reaper hálójában, hogy aztán könnyedén meg lehessen őket semmisíteni. Őszinte leszek: a Westwood-nak lesz még munkája a Reaper hatékonyságán. Komolytalanul gyorsan gyógyul a Tiberium mezőkön és nagyszámban már nem fair a kár amit okozhatnak.
A GDI és a NOD is rendelkezik mobil gyárakkal, amik mozgathatóvá teszik a termelést, és segítenek mindkét félnek a területek biztosításában. Mindkét fél rendelkezeik Limpet Drone-okkal. Ezek gyorsan kiosztható egységek, melyek aknaként rátapadnak az ellenséges egységekre, lelassítva azokat. Ez akkor hasznos igazán, ha a térkép egy bizonyos részére vagy kiváncsi, vagy megtaláltál egy ellenséges bázist. A Firestorm új Tiberium lényeket is nyújt. Felnőtt és Bébi viceroid-ok, a kutyaszerű Tiberium szörnyek, Veinhole szörnyek és Tiberium lebegők népesítik be a térképeket, valamint teszik pokollá az életed.


A Firestorm egy másik örvendetes újítása a véletlen térkép generátor. Az újítások számos olyan új tulajdonságot nyújtanak, melyekkel elkészítheted álmaid pályáját. Egy új környezet, a Mutáns – mely Tiberium pusztított és érdekes Tiberian növényekkel telített táj. A Tiberium mező állítója, a zöld mellett kék Tiberium-ot is ad. Egy új állítóka veinhole-okat helyez el a véletlen térképen, valamint találhatók gombok is, melyek Ion Viharokat és Tiberian Létformákat adnak, és napszakok váltását teszik lehetővé. Ezek az új tulajdonságok komoly eszközzé teszik a véletlen térkép generátort, és egyedivé teszik a csatákat, valamint multiplayer harcokat.
S végül, de nem utolsó sorban, a World Domination Tour (WDT – Világ Leigázási Turné), az egyik legcélratörőbb Firestorm tulajdonság. A Tiberian Sun-hoz hasonló térképet nyújtva, a GDI és NOD játékosok vitatott területekért harcolhatnak. A nap végén összesítik mindegyik fél győzelmeit és a győztes fél (NOD vagy GDI) megkapja a területet. Ahogy a harc ide-oda halad, új területek lesznek vita tárgyai, amik idővel az egyik fél számára lehetővé teszik a teljes győzelmet.


A WDT hatékonyan kelti globális konfliktus érzését a GDI és NOD erők között multiplayer játékokban. Attól függően, hogy melyik félt választod, minden belépéskor Eva vagy Cabal fogad, mint a taktikai térkép frissítője. Eva vagy Cabal megjegyzései folyamatos jelentések, melyek informálják a parancsnokokat a háború haladásáról. Bár poénos, a WDT-nek van egy idegesítő hibája. Érthetően, egyenlő megjelenítést igényel mindkét oldalon. Például, egy 4-játékos játék két GDI és két NOD játékost igényel. A Firestorm jelenlegi kezelői felületével idegesítő a játék játszása. A kezelői felület nem jelzi az éppen játszó feleket, így egy játék elkezdése rendszerint néhány percet vesz igénybe, mivel a játékosok belépnek-kilépnek a szobából, mire megismerik a megfelelő jelzéseket. A WDT sokkal élvezetesebb lenne, ha valahogy látható lenne a kezelői felületen, hogy melyik fél szükséges a harc indításához. Apróságnak tűnhet, de remélhetőleg a Westwood figyelembe veszi, ha csökkenteni akarják a WDT harcok kezdésének frusztrációját.
Grafika:

Kezelőfelület:

Játékmenet:

A Firestorm a már megszokott C&C akciót nyújtja. Az új egységek jól jöttek, hasznuk azonnal látszik és gyakran fogod őket használni. Bár történt némi egyensúlyozás bizonyos egységekre a rajongók tippjei alapján, a Reaper, a mobil rejtő generátor és a mobil gyár (gyors tank és Reaper ontása) hozzáadása előnyt nyújt a NOD-nak. Ezek az egységek, legfőképpen a Reaper, gyors gyógyulási képessége, valamint gyalogság és légierő elleni ereje miatt, nagy számban túlságosan erős. Emellett a rejtő generátor mozgási sebessége lehetővé teszi a NOD számára, hogy pillanatok alatt titkos hálót vonjon fel a térképen. Remélhetőleg ezek a dolgok javításra kerülnek egy patchben, hogy ne rontsák el a multiplayer játékokat.
Ezek mellett a World Domination Tour multiplayer kezelői felületét is jobban át kell gondolni a Westwoodnak. Idegesítő elkezdeni egy játékot. Ez sajnálatos, mert a WDT egy nagyon izgalmas multiplayer tulajdonság. Élvezetesebbé tenné a játékot, ha megjelenne, hogy hol-milyen felekre van szükség a játék indításához, ahelyett, hogy szobáról-szobára kelljen ugrálni. Mindezt összevetve a Firestorm sok újdonságot hoz a Tiberian Sun-ba, amit az előző rész rajongói nem hagyhatnak ki. Csodálatos új fejezetet is nyit a C&C történetben, amit az újoncok is élvezni fognak.
Hangeffektek:

Zene:

Intelligencia és Nehézség:

Összegzés:
