Szekeres Viktor

Jupiter felemelkedése - akinek csak a látvány számít

A Mátrix rendezőinek vécésnénis epikus, interplanetáris romantikus története roppant látványos és fantáziadús lett. Mégis elszúrták.

Hogy tetszett a Jupiter felemelkedése?
  • Tetszett, jó film.
  • Közepes lett.
  • Gyengén sikerült.
  • Még nem láttam.
A Wachowski-testvérek ambícióit mindenképpen dicséret illeti, hiszen már a Felhőatlasz esetében is kvázi megfilmesíthetetlen alapanyaghoz nyúltak, most pedig saját maguk köré emeltek mozis körülmények között áthatolhatatlan falat. Ugyanis rettenetesen nehéz úgy koherens filmet készíteni, hogy a leforgatott anyagból egy vagy két órát kivágni kényszerülnek. Akadnak mozis alkotások, melyek esetében sikerült ez a "bravúr", azonban a Jupiter felemelkedésénél csak arra volt jó a vagdosás, hogy egy kíméletlenül összecsapott, felületesnek tűnő, zagyva végeredmény szülessen, tipikusan a "Sokat akart a szarka..." esete. (Fura belegondolni abba, hogy a sokak által igencsak kedvelt Felhőatlasznak is van egy 4 órás változata, ami állítólag zseniális.)


A Jupiter felemelkedésének története egy vécéket takarító bevándorló lányról szól, aki valójában a Kiválasztott, valamint egy galaktikus birodalomról, melynek egyik vezetőjének szúrja a szemét a Földön, neki rendelt sorsáról mit sem tudó leány. Azonban utóbbit mégsem sikerül likvidálni, ugyanis egy légkorcsolyázó félig ember, félig farkas interplanetáris szuperkatona megmenti, és elkezdi sorsa beteljesítése felé terelgetni.

A film egyik nagy hibája, hogy karakterek szintjén csődöt mond, egyszerűen a figurák zöme vagy felejthető, olykor egyenesen röhejes, vagy pedig abszolút megalapozatlan és véletlenszerű motivációkkal felvértezett. De a kiemelt karakterek sem járnak sokkal jobban, szegény Mila Kunis szerepe például szinte csak arra korlátozódik, hogy folyton veszélybe kerül, hogy az alfahímek megmenthessék őt, s ez nem kicsit dehonesztáló, sőt, olykor már-már nevetséges. S bármennyire is komolynak akar tűnni a film, sajnos ez a röhejességre való "hajlam" úton-útfélen megtalálható benne - elég, ha az ember egy poént hall a mellette ülőtől, onnantól kezdve nem tudja hahota nélkül elviselni némelyik jelenetet.

A Jupiter felemelkedése is abba a csapdába esik, mint amiben az anno fiatalabbaknak készített Speed Racer - Totál turbó: a túlzottan összetett történetet egyszerűen képtelenek voltak okosan felépíteni két óra alatt. Érezzük, hogy van konkrét szándék a zagyvaságnak tűnő végeredmény mögött, azonban ennyi karaktert, világot, fajt és motiváció nehéz úgy összehangolni, hogy mindez csak a hátteret biztosítsa a központi szerelmi szálhoz, Jupiter sorsához, valamint a helyenként rettenetesen látványos, de olykor teljesen követhetetlen pusztításhoz. Így csak annyi jut nekünk, hogy érezzük, lett volna potenciál az alapanyagban, sőt, még mélység is, azonban az egész filozofálgatásból mindössze pár, fél fogunkra sem elegendő morzsa maradt, valamint jobb híján egészséges szájba rágás.


Minden évnek (vagy évtizednek) megvan a maga hatalmas, már-már világraszóló bukása, a mostaninak minden bizonnyal a Jupiter felemelkedik lesz. Elméletben nem csak a Mátrix rendezőinek mozifilmes karrierjére tehet pontot, hanem többek között Eddie Redmayne Oscar-esélyeit is erősen csökkentheti. Ráadásul kivételesen úgy tűnik, hogy ezúttal az Amerikán kívüli közönség sem siet a film megmentésére csak azért, mert látványos.

A Wachowski-testvérek hatalmas szerencséje, hogy már a Jupiter felemelkedése előtt elkezdtek dolgozni monumentális tévésorozatos tervükön, a Sense8-en, melynek másik készítője a Babylon 5-öt is jegyző J. Michael Straczynski. A Netflixre készülő széria különlegessége, hogy az első évadot szerte a világban, 7 országban (Egyesült Államok, Anglia, Izland, Dél-Korea, India, Németország, Mexikó, Kenya) forgatják. Remélhetőleg a rendelkezésükre álló 10 órában végre lesz idejük elmesélni azt a történetet, amire legutóbbi filmjeik 2-3 órás játékideje kevésnek bizonyult.

(Ha már világraszóló bukás, akkor ez úton is jeleznénk, hogy a Waterworldöt kár felhozni e film kapcsán, hiszen bár Kevin Costner posztapokaliptikus filmje szörnyen drága volt és csalódást keltően teljesített, de mégis ott volt a legjobban termelő 1995-ös premierek között. A Jupitert ez a veszély semmiképp sem fenyegeti.)

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Jupiter felemelkedése (Jupiter Ascending)
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 125 perc, 2014
16 éven aluliak számára nem ajánlott

rendező: Lana Wachowski, Andy Wachowski
forgatókönyvíró: Andy Wachowski, Lana Wachowski
zeneszerző: Michael Giacchino
operatőr: John Toll
producer: Lana Wachowski, Andy Wachowski, Grant Hill

szereplők:
Mila Kunis (Jupiter Jones)
Channing Tatum (Caine)
Sean Bean (Stinger)
Douglas Booth (Titus)
Maria Doyle Kennedy (Aleksa)
Eddie Redmayne (Balem)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kalapos01 #32
    Ó, a sajátmagát a tömegek fölé helyező dzsóker magyarázat, amivel tényleg csak a legostobábbja képes előállni. "Nem tetszett, mert nem érted". Az a durva, hogy ez olyan farkába harapó kígyó. Aki ilyen marhaságot ír le, az pontosan azt cáfolja, amit ír, hogy ő bármit is megértett. (A másik ostobaság, amikor a 16 éves kommentelő Lentiből megmondja, hogy a tömeg mit gondol. Mert ő azt hiszi, hogy tudja. Nem mintha lett volna tömeg, mert alig látták páran a filmet.)

    Oké, segítek: a filmnek az a lényege, hogy jó vagy sem. És valaki akkor is tarthat pocséknak egy filmet, ha megérti. Ha felolvasol egy Kant-művet 10 óra alatt, az is mély lesz. De filmnek pocsék.
  • Zenty #31
    A filmnek a tartalma a lényeg, nem az, hogy jó sci-fi vagy sem... Mély mondani valója van a filmnek. A matrixot a tömeg nem értette, ez a film egyszerűbben magyarázza el de ugy látszik sokaknak ez is nehézkes megérteni...
    Utoljára szerkesztette: Zenty, 2015.02.24. 10:53:32
  • Lapajka #30
    Olvasd újra, amit írtam - és a többi berzenkedő is - értelmezz, s szurkolok hogy végre talán meg is érted mit írtam... sok sikert hozz.. annyit súgok, hogy eme reakciódra is abban benne van a válasz... ;)
  • Vol Jin #29
    " Lásd Moon ami non plus ultra: 1 szereplő, 5 millió $ költségvetéssel jó sztori"

    Másfél millió dollár volt a költségvetése.
  • Vol Jin #28
    "Példának okáért, sosem értettem, hogy a Galaxis Őrzői című iszonyat hogyan lehet ilyen sikeres?"

    Az úrmosómaci vitte a filmet. Aranyos a kicsiknek és a nőknek, és obszcén, morbid humorú a felnőtt férfiaknak.
  • lammaer #27
    Köszi hogy vetted a fáradtságot hogy leírtad neked mit jelentett.
    Nekem továbbra is csak egy nagy felhő maradt, de hát különbözőek vagyunk :)

    " A végső nagy szépséget pedig az adta, ahogy a végén kitűnt, hogy az egyes külön külön megformált életek milyen precízen óramű pontossággal kapcsolódnak egységgé"

    Itt nem maradt ki valahonnan egy NEM szócska? Pont ezt hiányoltam hogy semmi sem állt össze a filmben. Nem volt nagy egész, nem láttam mi a cél, merre megy a film. Nem értem mi köze a hajós filmnek ahhoz hogy avégén az emberiség elhagyja a földet...
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2015.02.20. 14:49:39
  • NEXUS6 #26
    Az emberi lét megértéséhez valóban nem BSC-MSC meg doktori meg habil, meg akátrmi kell!
    Kell hozzá egy sör, meg egy másik ember a kocsmapultnál!
    ;)
  • NEXUS6 #25
    A Felhőatlaszban szerintem pont az volt a nagyszerű, hogy nem akart egy tudományos logikát bemutatni. Valahogy működésében probálta vázolni, azt amit mi reinkarnációnak nevezünk.

    Bizonyos személyiségeken megfigyelhető volt a pszichológiai fejlődés, másokon nem, de minősíteni őket sem lehet, hiszen a nagy történésnek ők is fontos részei voltak. A nagy történés az a folyamat volt, ami az emberek Földről történő elköltézését jelenti, ez mondjuk úgy a fizikai szint. A másik nagy történés meg hogy az emberek általában, de konkrétan úgy, hogy bizonyos személyekben tudatosodik valami, szal mint pszichológiai csoport megtanulnak valamit. Ez a mondjuk úgy szellemi szint, konkrétan a szolidaritás fontossága és az elvont és személyes IGAZSÁGÉRT való kiállás.

    A film szépsége nem abban rejlett, hogy ezt a lényeget szájbarágósan elmondták, és az egyes szereplők a való élethez képest valószínűtlenül tudatosan mentek ebbe az irányba. Hanem hogy az egyes szerepek, szereplők öntudatlanul, mindíg a maguk kis világában maradva, és csak néha a jelképeken keresztül meglátva a nagy egészet hajtották végre a nekik rendelt kis feladatot. A végső nagy szépséget pedig az adta, ahogy a végén kitűnt, hogy az egyes külön külön megformált életek milyen precízen óramű pontossággal kapcsolódnak egységgé. Aki ezt felfogta, az megértette a saját életének a perspektíváját és annak mondott valamt a film.
    Aki meg nem az a nagy átfogó tudatos logikát, a megoldást hiányolta belőle és nem értette meg azt, hogy ilyen logika valójában nincs is, sem a filmen sem az életben, ennek ellenére mindkettő működik.
    ;)
  • kalapos01 #24
    Kit érdekel, ha valami klisé? Azért klisé, mert működik. A Fülledtség is tele volt klisékkel, mégis marha jó. (Egyébként is, manapság mi nem klisé? Bárki rámondhatja bármire.)
  • SecuRicsi #23
    A Fülledtség még jó volt. A Mátrix látványban sokat tett az akciófilmekhez, azóta is lassít mindenki mindenhol mindent. DE! A Mátrix egy összelopott kliséhalmaz, ha jobban belegondolunk. Ennek ellenére a király első, korrekt második és a pocsék harmadik után a Watchowski fivérek (lehet még ezt mondani, vagy Lana megsértődik?) megzakkantak, ahogy előttem is mondták. Ha már testvérpár, akkor maradok a Hughes fivéreknél! :)