MTI

Egy felmérés szerint nem drága a magyar mobilozás

A magyarországi mobilszolgáltatások árai nem magasak európai összehasonlításban, és a három-, illetve négyszereplős piacokon nincs szignifikáns különbség a különböző mutatók, például penetráció vagy árak tekintetében az Infrapont Kft. tanulmánya szerint.

A tanulmány nem igazolta, hogy egy új piaci szereplő belépése feltétlenül pozitív változást, például hosszú távú árcsökkenést hozna - fejtette ki Pápai Zoltán, a közgazdasági tanácsadó cég ügyvezetője a múlt hónapban készült tanulmány eredményeit ismertetve hétfőn Budapesten. Hozzátette: a kutatás azt mutatja, hogy kétszereplős piac esetén jobban érzékelhető az új belépővel az árcsökkentő hatás, míg háromszereplősnél legfeljebb az első évben hoz kedvező hatást egy negyedik megjelenése, utána a csökkenés mértéke visszaáll az átlagos trendre. Azt is megjegyezte, hogy nemzetközi vállalatok belépése esetén a hosszú távú árcsökkentő hatás erősebb.

Az előadáson ismertetett adatok szerint 2010-ben a magyarországi átlagos mobil percdíj a hetedik legalacsonyabb volt az Európai Unióban, és 35 százalékkal alacsonyabb volt az EU átlagánál. Az Infrapont Kft. legfrissebb kutatása szerint a magyarországi legkisebb, 2 gigabájtos mobilinternet adatcsomag ára pedig a negyedik legalacsonyabb az idén márciusban, és ez több mint 40 százalékkal alacsonyabb az uniós átlagnál.

Ugyanakkor az OECD összehasonlítása szerint a magyarországi mobilszolgáltatások árai a legmagasabbak az EU-ban, Pápai Zoltán szerint ennek oka a módszertani eltérésben keresendő. Kifejtette, hogy az OECD vásárlóerő-paritásos számítása nem tényleges, hanem relatív árakat mutat, és a kevésbé fejlett országok árait mindig rosszabbnak mutatja. Másrészt az OECD által 2010 óta használt mobil fogyasztói kosár nem igazodik az átlagos felhasználói szokásokhoz - a havi átlagos SMS-ek számát, a hívások darabszámát és időtartamát tekintve -, így véleménye szerint alkalmatlan az összehasonlításra nemcsak Magyarország, hanem a legtöbb uniós tagállam esetében is.

Az 1998 óta működő Infrapont Kft. közgazdasági tanácsadással és kutatással foglalkozik. Honlapja szerint közreműködött a hírközlési piaci liberalizáció jogalkotásában, és munkájával hozzájárult a harmadik magyarországi mobilszolgáltató piacra lépéséhez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #4
    "Egy felmérés szerint nem drága a magyar mobilozás"
    Bizony !
    És nincs infláció,és rakétaként nőnek a bérek.dübörög a gazdaság,nő a lakossági megtakarítás,az átlagbérek hihetetlen magasságokban,a munkanélküliség szinte megszünt,*feldíszburkolatoztuk* az országot,rövidesen *zenélő*autópályánk lesz./Intelligens szökökutunk már van !/
    Kell ennél több egy boldog,erős,összetartó országnak?
    /És van rengeteg stadionunk is,ahol méltón ünnepelhetjük az*aranykort* !/
  • thrawnguru #3
    A kedves jelentéstevőt két lábbal rúgdosnám be a munkahelyemre, hogy dolgozzon 5x annyit, mint eddig, feleannyi fizetésért se, mondjuk egy negyedévig, és közben mobilozzon, meg fizesse be a számlát, de úgy hogy közben azért ne haljon éhen.
  • sanyicks #2
    de nem olcsóbb relatívban sem. Sehogy sem olcsóbb. A felmérés kamu. Kb olyan szintű mintha én azt mondanám, hogy én vagyok a pápa.
  • menpe #1
    Persze kitalàljàk a tutit megint. Az OECD èppen arra szolgàl, hogy a relatív àrakat megmutassa. Hiàba olcsóbb itt 40 százalèkkal a percdíj, ha kint 300 szàzalèkkal jobban keres egy àtlagember. BS.