Alex

Ez várható 2011-ben a digitális fényképezőgépeknél

Sokan biztosan alig pár napja kapták meg új fényképezőgépüket a karácsonyfa alatt lévő dobozban. Vajon hány hónap múlva avul el?

Ugyan nem akarnánk az ilyenkor természetes örömöt elrontani, de a legújabb, mindent tudó fényképezőgépből is új tipus jelenik meg hat, de legkésőbb 12 hónap múlva, mely ráadásul olcsóbb is lesz. Szakértők szerint a következő fő trendek várhatók a digitális fényképezőgépek piacán 2011-ben:

  • Több lesz a kompakt vázú, de cserélhetú lencséjű fényképezőgép
  • Rezgésmentes videókat lehet majd készíteni rossz körülmények, gyenge fény mellett is
  • Általános lesz a Full HD videó felvételi lehetőség
  • Elterjed a 3D videó
  • Új generációs videókodek jön, mely kevesebb tárterületet igényel

    A kompakt fényképezőgépek gyártóinak ideje új termékvonalakon gondolkozniuk, mivel piackutatók szerint radikálisan csökken az ezek iránti kereslet. Az iSuppli közleménye szerint az egykor felkapott elektronikai eszközök eladása három év meredek emelkedése után a következő esztendőkben csak stagnálni fog, főként a mobiltelefonokban lévő kamerák minőségi javulása miatt.


    Az eddig évről-évre megállíthatatlanul növekvő megapixelszámot furcsa módon nem a lapunkon is folyamatosan hangoztatott minőségi romlás, hanem az internetes szolgáltatások állíthatják meg. A fogyasztók által egyre többet használt képfeltöltő oldalak és a közösségi hálózatok (Flickr, Facebook stb.) ugyanis tárhely és sávszélesség korlátok miatt nem képesek a túl nagy fotókat kezelni, ami szükségtelenné teszi a felbontás további növelését. Emellett a gazdasági válság is megkérdőjelezte a kompaktok évenkénti lecserélésének szükségességét.

    A legnagyobb újdonság egyértelműen az elérhető áru hibrid kamerák özöne lesz, melyek Full HD videófelvétel mellett képesek fényképek készítésére. Ezekből 2009-ben 8,3 milliót állítottak elő, de becslések szerint 2014-ben már 120 millió készül majd, a teljes piac 89 százalékát uralva ezzel. Az alig 150-200 dolláros áron boltokba kerülő termékek jelentik az iparág következő nagy növekedési lehetőségét.


    Panasonic Lumix GH-2

    A kaliforniai Ambarella a 3D elterjedését emeli ki, nem véletlenül: a chipgyártó novemberben bejelentett S3D nevű processzora 1080p HD videófelvételre és 3D képkészítésre képes. Céljuk egy 200 dollárnál olcsóbb digitális videókamera előállítása. Az iSuppli szerint azonban ezek csak inkább 2012-ben hozhatnak majd áttörést, azzal a kitétellel, hogy ezt késleltetheti, ha a megjelenítő eszközök (kijelzők, képernyők) még addigra sem érnek el legalább 30%-os részesedést.

    A Zoran cég inkább az alapokban hisz, szerintük a fényképezőgépek képminőségén és a gyenge külső körülmények feljavításán lesz a hangsúly. "Mennyire tud a fényképezőgép minőségi fotókat készíteni bármely körülmények között, ez az ami megkülönbözteti a férfiakat a kisfiúktól" - állítja a cég marketingigazgatója, Senya Pertsel. Sötét környezetben a filmfelvétel mindig problémás, például ha kép fókusza árnyékban van nagyon nehéz mind az árnyékos, mind a fényes területen lévő részeket hatékonyan rögzíteni. Ez az a terület, ami a digitális érzékelés és korrekció számára a legkomolyabb kihívást jelenti.


    Fujifilm FinePix Real 3D W3

    Mivel a videófelvétel minden kompaktban standard funkció lesz, a különbség köztük a stabilizálásban fog kiütközni. A drága eszközökben hagyományosan giroszkópokkal kompenzálják a kéz önkéntelen mozgásait. A beremegést motorokkal és speciális optikákkal küszöbölik ki, de egy apró masinába mindezt túl drága lenne integrálni, ezért digitálisan oldják majd meg, ezáltal szükségtelenné téve a mechanikus alkatrészek beépítését.

    Mivel a magas felbontású videók sok helyet foglalnak, ezért a fájlok jobb tömörítése létkérdés lesz. A helyzeten csak ront a 3D elterjedése, ami két külön videófolyam rögzítését teszi szükségessé - egyet a bal, és egyet a jobb szem számára - megduplázva ezzel a memóriakártyán igényelt helyet.

    Érdemes még megemlíteni a GPS vevő és a vezeték nélküli kapcsolat integrálását; előbbi a felvételkészítés helyének pontos rögzítését, utóbbi a kész fotók egyszerű számítógépre/internetre továbbítását, vagy akár a gyors kinyomtatást teszi lehetővé. Egy másik - ma is létező - tendencia a digitális tükörreflexes fényképezőgépek (DSLR) még lejjebb pozicionálása. Míg ezeket régen csak a profi fotósok használták, a zuhanó árak lehetővé tették a belépést erre a területre gyakorlatilag bárki számára. Ez a kör még szélesebb lesz a kompakt vázú, de cserélhető optikájú gépek számának bővülésével.
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • Imter #25
      Sziasztok!
      Kompakt fényképezőt akarok venni.
      Az egyik a Samsung pl120
      A másik a Fujifilm Finepix jx350

      Szerintetek melyik a jobb mert én nem tudok dönteni
    • narumon #24
      Nyilván ahol megengedhetik maguknak mondjuk a RED-eket, ott nem fognak DSLR-el forgatni már csak a millió kompromisszum miatt sem. Viszont arra nagyon jó volt a példa, hogy simán le lehet vele forgatni ha akarod! És ha elolvasod az operatőr értékelését akkor a végszó az, hogy tuti, hogy a jövőben egy csomó mindenre fogja használni mert nem mindegy, hogy valahova, egy autónyi cuccot kell vinni vagy egy kistáskányit.
    • narumon #23
      "Azert az az olcso sem annyira olcso. Auto arakrol beszelunk, kiegeszito szinten is."

      Mhmm Canon 550d - 200e forint. a szenzora kb 10x nagyobb mint egy konzumer kamerája, az objetivja cserélhető, a bitrate majd 50mbit (konzumer kamera a fele ennek). Mondjuk ilyen szart lehet vele csinálni:

      Salton Sea Canon 550d
    • narumon #22
      "Fényképezőgépbe felesleges videokamera funkciót tenni - Az eredmény mindenképpen szánalmas minőségű lesz. Kb. mint a mobil fénykép.
      Ha valaki videót akar készíteni, vesz majd egy videokamerát."

      Kérdés milyen fényképezőről beszélsz? Nézz meg néhány DSLR fényképezővel készült videot, utána egyből rájössz, hogy egy hagyományos konzumer videokamera sajnos sehol nincs hozzájuk képest. Persze az kérdés, hogy mire akarod használni, de a képminőséget azt biztosan nem érheti panasz.
    • AgentKis #21
      Na most ugye aki jellemzően nyomtatott képeket néz, az az a korosztály akinek nincs számítógépe monitorral. Ők viszont általában idősek, akik már nem látnak olyan jól...
      Ám aki jól lát, annak is szinte mindegy, hogy 200 vagy 600 dpi-vel nyomtatsz ki egy képet, hacsak nem nagyítóval nézegeti, vagy 8-10 centiről (minek??).
      Azt meg ugye nem kell ecsetelnem, hogy a képek papíron való tárolása mára már teljesen értelmetlen, többek között a sérülékenység és a romló minőség és az ár miatt is...
    • cloud.strife #20
      House-t azért hagyjuk már, az egy direkt marketinges forgatás volt, operatőr és a rendező azér jól megmondta utána, hogy maradnának a nagy cuccoknál, azok csak nem Rollung Shutter-elnek, meg nem rántják a szineket....
    • cloud.strife #19
      Hát pedig haladni kell a korral, nem pedig visszasírni a régieket.
      Ezek a "hülyeségek" (GPS, 3D, Wi-Fi, stb) pont a háztartásokba készül, és kreatív kézbe kerülve meg forgatnak vele akár filmeket is (na azt már nem csak a géppel, hanem drága kiegészítőkkel).

      Bohóckodásom a gagyi kompakt Sony NEX-el.

      GPS-nek pl. pont most örülök, mert hazajöttünk Londonból, jártunk mindenfele és a képeket ahogy tolom fel Picasa-ra, már ott a térkép, nagymama meg az unokáját nyomonkövetheti, hogy merre járt. Némmá 2011 van, nem? :)
    • Tetsuo #18
      Azert az az olcso sem annyira olcso. Auto arakrol beszelunk, kiegeszito szinten is. Egy filmstudiotol pedig bohockodas csupan.

      Van egy celcsoport nyilvan, de azok nem az amerikai filmstudiok es nem az sg olvasok... ez most egy hype, ami a helyere fog kerulni.
    • Ender Wiggin #17
      Viszonylag olcsó DSLR-rel komoly filmeket forgatnak. Full HD-ben. A drága kamerákkal is felveszi a versenyt némelyik.
    • Professzore #16
      Ehhez képest egész estés játékfilmeket és sorozatokat forgatnak dslr-ekkel (House például). De készült film a Pana GH-2-esével is.
      Oda jutottunk, hogy egy fél évnél fiatalabb top-közeli kompakt és egy top-közeli (nem broadcast) videokamera csak a kezelőszervekben és a kiegészítők kapcsolhatóságában tér el egymástól, a bele jórészt ugyanaz.