Szekeres Viktor

Gettómilliomos - 2008 legjobb filmje?

Jamal, a nincstelen indiai srác a helyi vágópistával ül szemben és a Legyen ön is milliomos 20 milliós kérdésénél tart. Hogy került oda? Csalt? Zseni? A sors keze van a dologban?

Az Oscar-díjátadó eredményét ismerve, ma már mindenki kívülről fújhatja a Gettómilliomos címét, azonban ellentétben a vetélytársakkal, Danny Boyle filmje nem azért került év végén a mozikba, mert a forgalmazója meg volt róla győződve, hogy ekkora tarolást fog véghez vinni a kedves, szívhezszóló, életigenlő mese. Már csak azért sem gondolhattak ilyesmit, mert a film eredeti gazdája első nekifutásra csak DVD-n akarta kiadni a végeredményt, de a Gettómilliomos, akárcsak a filmben, ezúttal is megmutatta, hogy vesztett állásból lehet igazán nagyot kaszálni. (Aki pedig a Warnernél visszautasította a friss Oscaros-filmet, azóta már más állás után nézett...)

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Vikas Swarup nemrég idehaza is megjelent könyve (Semmit és mindent - Gettó milliomos, eredetiben Q&A) alapján készült film belecsap a kellős közepébe, sőt, inkább a végébe és a helyi Legyen ön is milliomos 20 milliós kérdésével kezd, hogy utána visszaemlékezésekkel és idősík-váltásokkal mesélje el nekünk az élete legfontosabb válasza előtt álló Jamal élettörténetét. Azt az élettörténetet, mely tudjuk, hogy ideiglenesen hol fog végződni, sőt, azt is tudjuk, hogy a Gettómilliomosnak csak egyféle befejezése lehet, s mégis vászonra tapadt szempárokkal nézzük végig az indiai Vágóval szembeni székbe vezető utat.

Érdekes hibrid lett a Gettómilliomos, hiszen egy angol rendező indiai szerző művéből forgatott egy kvázi autentikusnak tetsző indiai filmet, mely azonban próbálja magát távol tartani az évente Hollywoodnál is több száz filmet termelő Bollywoodra jellemező legtipikusabb vonásokat (a film végén a kikacsintás persze remek), s figyel arra, hogy mégse másolja a klasszikus indiai stílust.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Gettómilliomos egy szép, hosszú, olykor banálisnak mondható élettörténet jó pár remek pillanattal megtámogatva, s persze vastagon megszórva az indiai kultúra feltárásával, melynek végleteit megismerhetjük a gyerekprostítúciótól kezdve a fényűzésig. A Gettómilliomos igazi szegénylegényes népmese, mely annak ellenére képes végig optimista és felemelő maradni, hogy testközelből láthatjuk az emberek nyomorát, kiszolgáltatottságát, fájdalmát, csalódását, szenvedését, a lét megannyi szörnyűségét. Kissé naiv is ilyen szempontból Jamal története, de ezen túltesszük magunkat, hiszen valamiért mégis csak nagyon jó nézni.

Jó nézni, még akkor is, ha némi fejingatás kíséretében sokszor hitetlenkednünk kell, mert bár a néző tudja, hogy a tévéműsorral kapcsolatban nem feltétlenül úgy zajlik minden, ahogyan azt interpretálják neki, de a szórakozásért, az élményért cserébe még ilyen pontatlanságok felett is hajlandó szemet hunyni. A Gettómilliomos kiváló film lett, az embert moziba csábító, remek vizuális élmény szuper zenével (ami persze csak a hollywoodi kommerszen nevelkedett újszülötteknek új, de, ha egyszer az Akadémia is díjazta...), nagyszerű gyerekszereplőkkel. A nagy kérdés, hogy klasszikussá válik-e. Nem egyszerű a válasz, de hiába vérpofi a végeredmény, talán mégsem lép be a legnagyobbak közé, inkább ott marad az ajtóban toporogva.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Utólag belegondolva nem semmi, amit Danny Boyle véghez vitt. Szinte Ridley Scottként lubickol a műfajok között, s gyártja a kultikus mozikat. A tökéletes Sekély sírhanttal való kezdést nem sokan hitték volna, hogy lehet fokozni a Trainspottinggal (lehetett), s mindezek után mind a 28 nappal később című zombihorror, mind a sci-fi Napfény emlékezetes maradt. Az amerikai stúdiófilmnek számító A Partban is megvolt az az egyedi íz, amiért szeretjük az angol rendezőt. Csak így tovább, a következőnél is ott leszünk.

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Gettómilliomos (Slumdog Millionaire)
színes feliratos angol-amerikai krimi, 120 perc, 2008

Rendező: Danny Boyle
Forgatókönyvíró: Simon Beaufoy
Zeneszerző: A. R. Rahman
Operatőr: Anthony Dod Mantle
Producer: Christian Colson

Dev Patel (Jamal K. Malik)
Saurabh Shukla (Srinivas őrmester)
Anil Kapoor (Prem Kumar)
Freida Pinto (Latika)
Madhur Mittal (Salim Malik)
Ankur Vikal (Maman)
Ajit Pandey (Javed)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ropiharcos #57
    Én láttam a filmet egyszer, aztán még vagy tízszer, és nekem tetszett. Biztosan vannak benne hibák, de nekem valahogy nem tűntek fel. Talán mert nem úgy álltam neki a filmnek hogy keressünk hibákat benne. A zenék is nagyon jók lettek. És bár lehet hogy etikátlan más művekre hivatkozni, de Tetsuo megkérdezte, hogyha ez az év egyik legjobb filmje, akkor vajon milyen a többi. Nos a válasz: Terminator Salvation és a hozzá hasonlóan túlragozott, agyonvariált, leamortizált, unalmas szarok. Ha pedig valaki megkérdezne, akkor én símán merném ajánlani a Gettómilliomost.
  • Guilty01 #56
    Szerintem nagyon gyenge lett... kiszámítható, többnyire unalmas, és mint már említették, abszolút valószerűtlen. Arról nem is beszélve, hogy a kérdések körről körre egyszerűbbek:))
    Meg azért valami frappáns dolgot igazán kitalálhattak volna az utolsó válaszra, nem csak annyit, hogy: "just...because".
    Új filmek közül nagyon keveset nézek meg, de ezt annyira hangoztatták, hogy gondoltam megér egy próbát. Hát hmm, tényleg ez lett 2008 legjobb filmje??
  • Pretorian #55
    Szép az a Freida kiscsaj.
  • Akuma #54
    Én próbáltam visszaemlékezni, hogy mely filmek ütöttek bennem ekkora nyomot, mint ez a film... nos Titanic és Matrix (rengeteg filmet láttam, de nincs értelme felsorolni többet), tudom utólag könnyű fikázni őket, de amikor frissen mentek a moziban, akkor nagyon ütöttek! Nos szerintem ez a film mindkét előbb említett filmet kenterbe verte már a megjelenésével!
  • G_ArchAngel #53
    Jo film szerintem, de nalam azert nem hagyott maradando elmenyt, mert elotte a zsenialis The Wrestler-t neztem meg...
  • winnie #52
    látom, te vágod a vágást. mesélj. (én meg nem tudom sosem mondani, hogy melyik filmnek jó a vágása. bár a tavalyi díj előtt egy vágó elmondta a jelöltekről, hogy mi miért jó. volt, amelyik kevés vágással operált, mmás meg szapora, baromi gyorsakkal.)

    amúgy tök logikus, amit írsz. az amerikai filmakadémia nem ért hozzá és te igen:) csak én érzem a sántikálást? ha nem tetszett, nem tetszett, előfordul. sokszor. nyilván a több tucatnyi egyéb díjat sem fórumozó osztotta. (add meg magadnak a lehetőséget, hogy bizonyítsd, nem vagy tévedhetetlen.)
  • Tetsuo #51
    hm, szvsz ez a film 1 nagy 0.. ma mar ennyit er az Oscar.
    Atomkamu hatasvadasz tortenet, a zene is. Semmi kiemelkedo rendezes, vagas v akarmi..
    Ha ez a fos volt az ev legjobb filmje, akkor milyen lehetett a tobbi?
    Nem ertem en mar ezt..
  • winnie #50
    a shakespeare nekem nem annyira romkom volt, hanem hihetetlen sziporkázóan megírt paródia, izé, szatíra. annyi az áthallás benne, a kikacsintás a shakespeare-i életműre, hogy aki ismeri azt, az a fellegekben fog járni a nézése közben. aki kevésbé, az csak psilog, hogy a többiek mit röhögnek folyton.

    az hiszem, hogy a filmről mindent elmond, hogy az a tom stoppard írta, aki a rosencrantz és guildenstern halottat írta és rendezte, ami..., ugyancsak egy remek, áthallásokkal teli shakespeare-i komédia, csak az a hameletre épül, míg a szerelmes s. a vízkeresztre .
  • sandor4 #49
    a chicago alapből felejtős, mert zenés, azokat meg nem tűröm (valamiért idegesítenek :S ), a szerelmes shakespeare meg romantikus vígjáték, ami ugyancsak nem az általam kedvelt műfajok közé tartozik, de hamár így beajánlottad, lehet, hogy megnézem
  • Andrews2007 #48
    A pankrátor, a Sötét lovag vagy az Erőszakik is nagyobb erejű és több érzelmet adó film mint ez a sajnos a végére nyáltengerbe menő holliwoody bolliwoody produkció. A film első harmada jó. (pont az említett indiai erős jelenetek miatt és a szereplők is ott jobbak nem a tátott szájú Patel)) színészileg forg. könyvileg hol van ez, az említett 3 műtől?