Szekeres Viktor

Tükrök - A Fűrész felkötheti

Az évad egyik legdurvább jeleneteit tartalmazó filmben Kiefer Sutherland furcsa jelenségeknek ered a nyomába, miközben élete legszörnyűbb sokkja éri.

Fiatal horrorrendezőké a jövő? Meglehet, hiszen az ember azt gondolná, hogy ők azok, akik friss látásmódot tudnak csempészni egy viszonylag önismétlő műfajba, mely ugyan 15-20 évenként meg-megújul, de nagyjából csak azért, hogy modernebb köntösben ismét csak lefussa ugyanazokat a köröket, amiket az elődök. A repetitivitásnak hála pedig ismét azt vesszük észre, hogy egyre kevesebb az igazi mozis horror, s a legjobb filmek, amik újdonságot vagy jól felhasznált régiségeket, neadjisten valódi borzongást kínálnak, inkább csak DVD-n jelennek meg. Ezek pedig bár eljutnak az ínyencekhez, de a mainstream közönség nem értesül róluk és le is írja a műfajt. Pedig, ha tudnák miből maradnak ki... (Idén is minimum három emlékezetes darab már elkerülte a mozikat, miközben oda nem illő próbálkozások megkapták a nagy vásznat.)

A 30 éves Alexandre Aját komáljuk pestiesen szólva, hiszen egy jól elkészített Magasfeszültséggel azonnal hollywoodi rendezővé avanzsált. Ezután megkapta a Wes Craven felügyelete alatt készülő Sziklák szeme-feldolgozást, amivel könnyedén túl is szárnyalta a nem éppen korszakalkotó eredeti filmet. A felmondott lecke eredménye pedig a Tükrök volt, melyhez ezúttal már egy sztárt is kapott Kiefer Sutherland személyében. A gond mindössze az, hogy bár cikkünk tárgya nem igazi feldolgozása (bár ez is csak definíció kérdése) mégis szinte egy az egyben átveszi a korai Geoul sokeuro (Into The Mirror) alapsztoriját, bár egyébként saját úton lépked.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ezen alapsztori szerint pedig egy volt rendőr, aki egy tragédia miatt leszerelni kénytelen, elvállal egy éjjeli őri állást egy pár éve leégett áruházban, ahol is furcsa jelenségekkel találkozik, melyeknek köze van a tükrökhöz. A zsaruvér persze azon nyomban zubogni kezd hősünkben (meg egyébként sem nevezhető ideális munkahelyi körülménynek, ha valami permanensen a frászt hozza az emberre) és nyomozásba fog, melynek következményei nem csak rá, hanem a családjára is kihathatnak.

Akár még eredeti is lehetett volna a történet, hiszen a tükrök középpontba állításával el lehetett volna éppúgy indulni misztikus, szellemes irányba, mint például a hosszú hajú japán kislányosba is. Cikkünk tárgya viszont nem nagyon próbálkozik irányfelvételekkel, inkább olcsó (és olykor szívünknek igen drága, hogy gebedjen meg a DTS-hangrendszer feltalálója) ijesztgetésekkel, és az előzetesben is ellőtt brutális jelenetekkel (a Fűrész kismiska) próbálja elhitetni velünk, hogy most valami igazán ütőset fogunk látni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Azonban nem így van. A Tükrök a kezdeti biztató tapogatózás után egymás után rángatja elő az ordasabbnál ordasabb közhelyeket, amikkel nincs is baj, ha az ember újszülött. Azonban ezek a panelek az avatott nézőknek sajnos a kisujjában vannak, így nagyszerűen le lehet kottázni a film menetét, az egyáltalán nem meglepő fordulatokat, a cseppet sem meglepő felfedezéseket és a mérföldekről ordibáló befejezést. Mintha csak Aja amellett akart volna tüntetni a Tükrökkel, hogy végre hagyják őt saját filmet rendezni.

A közönség nem volt érdektelen, de különösebben nagy hisztériát sem rendezett: Kiefer Sutherland megbízhatóan hozta A testőr után az újabb 35 milliót jövedelmező moziját és bizonyította, hogy annak idején nem volt véletlen, hogy a tévére kellett menekülnie. Más kérdés persze, hogy élete legjobb döntése volt, hiszen a 24 és benne Jack Bauer szerepe még díjakat is hozott neki. Azonban, ha a tavalyi mozis próbálkozására azt mondtuk, hogy nem sikerült feledtetnie Jack Bauer karakterét, akkor a Tükrökre ez hatványozottan igaz, Sutherland szinte minden manírja, mondata, reakciója a CTU ügynökét idézte. Nem baj, azért még kedveljük őt.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Aja ezúttal sajnos mellényúlt és csak egy közhelyekkel teli bemutatót rendezett, ami azoknak a nézőknek bejöhet, akik Sutherland neve miatt ülnek be a filmre, de egyébként az elmúlt években kerülték a horrormozikat. Viszont akik lelkesen falták az amerikai, ázsiai és európai próbálkozásokat, azoknak sajnos semmi újat nem fog tartogatni a Tükrök. Nem rossz filmről van szó, inkább csak csalódást okozóan ötlettelenről, közepesről: Aja tisztességes, ámde kattogóan iparos, kreativitást cseppet sem magában hordozó munkát végzett.

Aja egyébként tavaly írta a P2 - A rettegés új szintje című, nálunk csak DVD-n megjelent terrorthrillert, amit ugyan nem ő rendezett, de a filmből is látszott, hogy az unos-untalan ismert panelekből is lehet élvezetes végeredményt eszkábálni. A francia direktor következő filmje persze ismét csak feldolgozás lesz: a hírek szerint a célpont Joe Dante horrorkomédiája, a Piranha lesz, mely 3D-ben fog napvilágot látni 2009-ben. Trash ide vagy oda, azt se feledjük, hogy annak idején a Piranha 2-t nem kisebb név rendezte, mint James Cameron. Bizodalmunk a franciákban.

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Tükrök (Mirrors)
színes feliratos amerikai horror, 111 perc, 2007

Rendező: Alexandre Aja
Forgatókönyvíró: Alexandre Aja, Grégory Levasseur
Zeneszerző: Javier Navarrete
Operatőr: Maxime Alexandre
Producer: Alexandre Aja, Jon Chang, Grégory Levasseur, Alexandra Milchan

Szereplők:
Kiefer Sutherland (Ben Carson)
Amy Smart (Angela Carson)
Frank Mayers (James Benton)
Jason Flemyng (Larry Byrne)
Paula Patton (Amy Carson)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Myron #36
    ez egy nagy rakás szar volt így röviden
    hosszabb jellemzést nem is érdemel :D
  • Krezga #35
    Áruház égett le, ami alatt(vagy ami? már nem emlékszem) régen kórház volt, még az áruház előtt.
  • kalapos01 #34
    A kommentelőnek: Mielott irnal valamit nezd meg a filmet vagy jarj jobban utana mert nem korhaz hanem aruhaz egett le...
    Errol ennyit...

    (Vagy csak én nem emlékszem, hogy Kiefer nem kórteremről kórteremre járt, hanem nagy tereket barangolt be, a hatalmas Mayflower luxusáruház különböző osztályait? Nyilván a kórházak tele vannak benga nagy tükrökkel is.)
  • eddy12345 #33
    A cikkironak:"elvállal egy éjjeli őri állást egy pár éve leégett áruházban"
    Mielott irnal valamit nezd meg a filmet vagy jarj jobban utana mert nem aruhaz hanem korhaz egett le...
    Errol ennyit...
  • xxxpaulxxx #32
    Inkább ne legyen folytatása:D Ez így is egy csalódás volt nekem... voltak benne jó részek, de az utolsó 15 percet levághatták volna... viszont a vége tényleg poén... de ez így van befejezve, nincs nyitva, ennyi elég volt:D
  • Etinger #31
    Az eredeti verziónak nem tudja valaki mi lett a vége?
  • brueni #30
    mondjuk a horror nem az én műfajom, de azér gondoltam, mert sok folytatási lehetőség van benne. igazad lehet, hogy azért ilyen a vége, hogy siker esetén lehessen folytatni, vagy hogy nyitott kérdések maradjanak az emberben, hogy még esetleg másnap is gondolkodjon rajta.
    ettől függetlenül jól szórakoztam. kikapcsoltam arra a két órára...
  • winnie #29
    nem értem a folytatásgyanút. a horrorok zöme így fejeződik be, ez inkább műfaji sajátosság, semmint folytatásra utaló jel. persze épp ez a lényeg, hogy mindig lehet folytatni, sorozatot csinálni, de ezt kétlem, hiszen nem volt siker. persze csak dvd-re, más színészekkel, más rendezővel mindig jöhet valami "2. rész", de igazából az nem a végétől függ.
  • brueni #28
    lehet, hogy én vagyok kiöregedve, de nekem bejött a film, végig paráztam, meg szorítottam a szék karfáját. jó a sztori, bár más irányba is mehetett volna. hagyott egy csomó nyitott kérdést.
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!

    pl a másik öregebb őrt miért nem molesztálta a tükör? miért csak az apáca kellett neki, más miért nem volt jó? hogy emelkedett fel a kislány? ezek szerint ki is tud jönni a tükörből?


    nagyon folytatásgyanús. én lepozitívoznám, jó kis borzongatós cucc. de a szájtépéses részen nem tudtam nevetni...
  • brueni #27
    az nem a saját kocsija volt. a nőét nyúlta le... ill a családi kocsit...