Hunter

Az "okos" autó megoldhatja az utak zsúfoltságát

Egy mindössze egy méter széles és két ember szállítására alkalmas háromkerekű autó lehet a válasz napjaink egyre növekvő közlekedési válságára, állítják fejlesztői.

A Clevert - amit a "Compact Low Emission Vehicle for Urban Transport" elnevezésből okoskodtak ki, mindenesetre így rokon értelmű szót sikerült alkotni a Smarttal -, az EU finanszirozásával kilenc európai ország közreműködésével fejlesztették ki. Az újszerű, úgynevezett hidraulikus aktív dőlési rendszerrel ellátott jármű célja a hagyományos személygépkocsi biztonsága és egy motorkerékpár rugalmasságának ötvözése. Az óránkénti 80 kilométeres sebesség elérésére tervezett jármű 2005 decembere környékén kerülne kereskedelmi forgalomba, ára 2-2,5 millió forint körül mozogna.

Fémvázának teteje nagyjából egymagasságban lenne egy hagyományos gépkocsi tetejével, az utas pedig a jármű vezetője mögött foglalhatna majd helyet. A hidraulikus alvázat a brit Bath Egyetem tudósai fejlesztették ki, ez teszi lehetővé az autóknál tapasztalható stabilitást a háromkerekű számára.

Jos Darling, az egyetem egyik vezető gépészmérnöki előadója szerint járművük "hatalmas előrelépést" jelent a járművek fejlődésében. "A nagyvárosok növekvő forgalma arra késztet bennünket, hogy megtaláljuk járműveink kisebbé tételének módját" - mondta. "A mikro-autók korszakának eljövetele is ezt jelzi, azonban manőverezhetőségével és alacsony szélességével a Clever a legtökéletesebb kisautó. A tények, hogy stílusos kialakítással rendelkezik, képes utast szállítani, ellenáll az időjárás viszontagságainak és magassága megegyezik a hagyományos személyautókéval, azt jelzik, hogy az autósok körében a korábbi újszerű városi járműveknél sokkal népszerűbb lesz."

Bár árban nem igazán marad el a ma kapható kis kategóriás autóktól, üzemeltetése mindössze ötödébe kerül, emellett csendesebb, kevésbé környezetszennyező, mivel földgázzal üzemel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #39
    Japánban több hasonló kisautót építettek már (kis)szériában is, csak belső piacra.
  • Ottto #37
    80km/h. Már nem is kell.
  • sniper #36
    Ez 1 rokkantkocsi.
  • tau ceti #34
    Ez inkább az emberek hozáálásán mulik.Amig nem kényszeríti valami az emberekt erre,addig nem fognak vele foglalkozni.
  • Tetsuo #33
    A Volkswagen, Mercedes, Ford stb multifúziós óriáscégek is csinálnak hasonló újdonságokat, de csak kizárólag reklám- (presztizs)célból. Nem áll érdekükben, h a csúcsmodell helyett egy olcsó kisautót vegyenek a népek (volks haha), ami ráadásul még gazdaságos is (olajcég-lobbi).
  • valaé valaé ná #32
    Én még igencsak fiatal voltam, amikor utoljára láttam. :)
    Most jut eszembe, hogy annak elől volt a 2 kereke. Úgy nem lenne stabilabb ?
  • [HUN]PAStheLoD #29
    na ez mitől autó .. csak 3 kereke van :D
  • Faterx #27
    Látom Te sem vagy már mai gyerek. Én kb 25 évvel ezelőtt majdem vettem egyet autómentős koromban, aztán inkább vettem egy Fordot;)
  • valamit #24
    A Smart azert olyan draga, meg ez is azert jon ki dragan, mert a maguk kategoriajaban ezek az egyetlenek. Aki tenyleg akar ilyent venni, kenytelen ezt venni, a magyar piac (es az ahhoz tartozo arak/kereslet) meg angliabol nezve igencsak sokadrendu. Mikor egy kozepes magyar otthonba ezt megvehetnenk, akkor Angliaba mar majdnemhogy a kukas (egyeb altalanosan irigyelt, kvalifikalt munkahelyek dolgozoi) is ilyennel jarhatna. Egy tok uj autokoncepciot meg ritkan szannak rogton ennek a retegnek... Viszont igy ezzel is kevesebb amire penzt kene kolteni ;)
  • bandia #23
    Marha jó, legyen benne vagy 150 ló, meg menjen úgy mint egy Ducati, és akkor jó kis járgány lesz:)))