Újabb oldalait ismerték meg az urániumfaló mikrobának

Létezik egy baktérium, mely képes eltávolítani az urániumszennyeződést a talajvízből. Ez magában már ismert tény, azonban a kutatók rájöttek, hogy ez a fura szerzet emellett elektromosságot is generál.

A tudósok, akik megfejtették a Geobacter sulfurreducens géntérképét, úgy vélik a baktérium több mint száz génnel rendelkezik, melyek lehetővé teszik, hogy elektromosságot eredményező kémiai változásokat eszközöljön a fémekben. A Science magazin friss számában megjelent tanulmány szerint a baktérium hasznos lehet a nagy mélységű vizekben való elektromosság előállításához, és sokkal hatékonyabb a környezet megtisztításában, mint azt korábban gondolták volna.

"A parányi mikroorganizmus géntérképe segíthet megoldani a legbonyolultabb tisztítási problémáinkat és az energia előállításban biológiai alapú energiaforrásként számolhatunk vele " - hangoztatta Spencer Abraham, az Egyesült Államok energiaügyi minisztere. "A génszekvencia és a hozzá kötődő kutatások új stratégiákhoz és biotechnikákhoz vezethet az ipari területek talajvizének megtisztításában."

A Geobacter sulfurreducens mikroszkóp alatt

A rockville-i Génkutató Intézet és a Massachusetts Egyetem csapata rájött, hogy a G. sulfurreducens több mint 100 olyan génnel rendelkezik, melyek alkalmasak különböző elektronmozgást elősegítő proteinek kódolására. Emellett rendelkezik fémkomponensek megtalálását elősegítő génekkel is, valamint a baktérium, melyről korábban azt tartották, hogy csak oxigén nélkül képes létezni, olyan génekkel is rendelkezhet, amik lehetővé teszik az oxigéndús környezetben való tevékenykedést.

Képes a talajvíz megtisztítására
Az első felfedezett Geobacter faj a G. metallireducens, amit a Potomac folyó üledékében találtak. A G. sufurreducens egy oklahomai talajmintából került elő, ami hidrokarbonokkal, azaz kőolajszármazékok égéséből származó melléktermékkel szennyeződött.

Derek Lovely a Massachusetts Egyetem kutatója munkatársaival már korábban rájött, hogy a G. sulfurreducens képes átalakítani az urániumot. A baktérium közel 70 százalékos hatékonysággal dolgozott egy urániummal szennyezett földalatti víztározóban.