SG.hu
Franciaország 176 millió euró bírságot szabott ki a Sheinre a cookie-k miatt
Az online fast fashion-kiskereskedő Shein 150 millió euró bírságot kapott a francia adatvédelmi hatóságtól a cookie-k nem megfelelő használata miatt. A vállalat vitatja a döntést, és fellebbezni fog ellene.
A fogyasztói adatvédelem érvényesítésével megbízott kormányzati szerv, a Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (CNIL) szerint a Shein weboldala nem felelt meg a szabályoknak, mivel a fogyasztók beleegyezése nélkül gyűjtötte az adataikat. Amikor a Shein francia weboldalát böngésző felhasználók letiltották a cookie-kat - ezek olyan kis szövegfájlok, amelyek lehetővé teszik a weboldalak és a hirdetők számára az egyes felhasználók azonosítását és böngészési szokásaik nyomon követését -, néhány cookie mégis a felhasználók számítógépére került, áll a bizottság 2023 augusztusában a weboldalon végzett tesztről szóló részletes közleményében.
Az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete szerint a cookie-k személyes adatoknak minősülnek, mivel a vásárlók azonosítására és hirdetésekkel való megcélzására használják őket, és a weboldalaknak hozzájárulást kell szerezniük azok használatához. "A bírság összegének megállapításakor figyelembe vettük, hogy a vállalat több kötelezettségét is figyelmen kívül hagyta, amikor a felhasználók hozzájárulása nélkül cookie-kat helyezett el, nem tisztelte döntéseiket és nem tájékoztatta őket megfelelően” – közölte a CNIL nyilatkozatában. A bizottság hozzátette, hogy a döntésbe a Shein mérete is beleszámított, mivel havonta 12 millió francia lakos látogatja a weboldalt.
A Shein közölte, hogy „határozottan vitatja” a CNIL döntését, és fellebbezést nyújt be. "A bírságot teljesen aránytalannak tartjuk, tekintettel az állítólagos problémák jellegére, a jelenlegi teljes megfelelésünkre és a proaktív korrekciós intézkedéseinkre” - közölte a fast fashion kiskereskedő egy nyilatkozatban. A Shein közölte, hogy 2023 augusztusa óta teljes mértékben együttműködött a CNIL-lel, és adatvédelmi gyakorlatának „minden aspektusát” megerősítette. A Kínában alapított, szingapúri székhelyű vállalat szerint a bírság mértéke „inkább politikai motivációra utal, mint tisztességes és kiegyensúlyozott jogérvényesítésre”.
A 12 eurós ruhákat és 20 eurós farmerokat árusító Shein kritika tárgyává vált Franciaországban, ahol a törvényhozók támogattak egy "gyors divatot" szabályozó törvénytervezetet, amely, ha életbe lép, megtiltaná a Shein reklámozását. A 150 millió eurós bírság a Shein írországi székhelyű vállalat által 2023-ban Európában elért 7,684 milliárd eurós bevételének körülbelül 2%-át teszi ki, ami a legfrissebb hivatalos adatok szerint a legutóbbi évre vonatkozik.
A fogyasztói adatvédelem érvényesítésével megbízott kormányzati szerv, a Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (CNIL) szerint a Shein weboldala nem felelt meg a szabályoknak, mivel a fogyasztók beleegyezése nélkül gyűjtötte az adataikat. Amikor a Shein francia weboldalát böngésző felhasználók letiltották a cookie-kat - ezek olyan kis szövegfájlok, amelyek lehetővé teszik a weboldalak és a hirdetők számára az egyes felhasználók azonosítását és böngészési szokásaik nyomon követését -, néhány cookie mégis a felhasználók számítógépére került, áll a bizottság 2023 augusztusában a weboldalon végzett tesztről szóló részletes közleményében.
Az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete szerint a cookie-k személyes adatoknak minősülnek, mivel a vásárlók azonosítására és hirdetésekkel való megcélzására használják őket, és a weboldalaknak hozzájárulást kell szerezniük azok használatához. "A bírság összegének megállapításakor figyelembe vettük, hogy a vállalat több kötelezettségét is figyelmen kívül hagyta, amikor a felhasználók hozzájárulása nélkül cookie-kat helyezett el, nem tisztelte döntéseiket és nem tájékoztatta őket megfelelően” – közölte a CNIL nyilatkozatában. A bizottság hozzátette, hogy a döntésbe a Shein mérete is beleszámított, mivel havonta 12 millió francia lakos látogatja a weboldalt.
A Shein közölte, hogy „határozottan vitatja” a CNIL döntését, és fellebbezést nyújt be. "A bírságot teljesen aránytalannak tartjuk, tekintettel az állítólagos problémák jellegére, a jelenlegi teljes megfelelésünkre és a proaktív korrekciós intézkedéseinkre” - közölte a fast fashion kiskereskedő egy nyilatkozatban. A Shein közölte, hogy 2023 augusztusa óta teljes mértékben együttműködött a CNIL-lel, és adatvédelmi gyakorlatának „minden aspektusát” megerősítette. A Kínában alapított, szingapúri székhelyű vállalat szerint a bírság mértéke „inkább politikai motivációra utal, mint tisztességes és kiegyensúlyozott jogérvényesítésre”.
A 12 eurós ruhákat és 20 eurós farmerokat árusító Shein kritika tárgyává vált Franciaországban, ahol a törvényhozók támogattak egy "gyors divatot" szabályozó törvénytervezetet, amely, ha életbe lép, megtiltaná a Shein reklámozását. A 150 millió eurós bírság a Shein írországi székhelyű vállalat által 2023-ban Európában elért 7,684 milliárd eurós bevételének körülbelül 2%-át teszi ki, ami a legfrissebb hivatalos adatok szerint a legutóbbi évre vonatkozik.