SG.hu

Tetris Effect

Kiadó: Enhance Inc.
Fejlesztő: Monstars Inc.
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i3-4340 3,6 GHz-es vagy AMD FX-6120 processzor, Nvidia GeForce GTX 750 Ti vagy ATI Radeon R7 260X grafikus kártya, 4 GB RAM, 5 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-4590 3,3 GHz-es vagy AMD FX-8350 processzor, Nvidia GeForce GTX 970 vagy ATI Radeon R9 290 grafikus kártya, 8 GB RAM, 5 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Tetris
Kategória: tetris

A tetris a maga nemes egyszerűségével a világ egyik, ha nem a legismertebb videojátéka. Végtelen élményeket kínál, a legtöbb korosztály élvezi, és még az erőszaktól is mentes. Kötött élménye miatt azonban felmerül a kérdés: meg lehet reformálni a műfajt úgy, hogy az 2019-ben is megállja a helyét? Az alábbiakban megtudhatod!

A Tetris kapcsán kevesen tudják, de a videojátékok többségével ellentétben nem nyugati, de még csak nem is japán találmány, hanem az egykori Szovjetunió területéről származik. Alekszej Leonyidovics Pazsitnov készítette ugyanis az első működőképes verziót még 1984-ben, azóta pedig meghódította az egész világot, és bár rengeteg újragondolás született hozzá, az alapok mindvégig változatlanok maradtak. A jelek szerint pedig egyfajta megunhatatlan őrületként tekinthetünk erre az örökifjú stílusra, hiszen dacára annak, hogy ma már szinte bármilyen realisztikus megjelenésű videojáték elkészíthető, továbbra is nagy a kereslet erre az egyszerű külalakkal és koncepcióval büszkélkedő alkotásra.

Ennek az okát akár egy külön cikkben is fejtegethetnénk, most azonban koncentráljunk inkább az egyik aktuális újragondolásra, mely Tetris Effect címmel képes volt arra, amire rengeteg próbálkozás nem: újdonságok felvonultatásával modernizálni a klasszikus élményt. Dacára ugyanis a több évtizeddel ezelőtt megálmodott sajátosságoknak, bőven lehetett még hová fejleszteni az egészet – annak ellenére, hogy az újításokat leginkább máshonnan vették kölcsön hozzá a készítők.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Jó helyről ötletet lopni azonban nem bűn, és pontosan ezt gondolta a legendás Rez és Lumines alkotójaként ismert Tetsuya Mizuguchi, valamint Takashi Ishihara párosa, amikor letették a Tetris Effect alapjait. A klasszikus jellemzőkhöz ugyanis nem nyúltak hozzá, a lényeg itt is minden pályán az lesz, hogy az ismert alakzatokat a megfelelő irányba elforgatva feltöltsük a sorokat, és amennyiben faltól falig feltelítettünk egy sávot, az eltűnik, és tevékenységünkért a pontokat bezsebelve haladhatunk tovább.

A játékban általában minden pályán el kell érnünk, hogy legalább 36 sort eltüntessünk, ha ezzel megvagyunk, csak akkor indulhatunk át a következő szintre, de érdemes közben is ügyeskedni, mert a körítés egyenesen fenomenális, hovatovább folyamatosan változik. Bár a játékmenetbe is csempésztek némi újdonságot, azért ezen a téren, a pályák hatása és hangulata tekintetében vár majd ránk a legtöbb meglepetés.

Nyilván mindez csak egyfajta olcsó összhatás, de akkor is zseniális, amikor a csodaszép tájképen a mi hatásunkra történik valami, hogy az addigi nyugodt tengeralatti látványt hirtelen delfinek száguldása váltja fel, hogy egy sikeres húzásra megváltozik a zene, a ritmus, az ütem, és óriási, tűzijátékszerű effekt válik uralkodóvá. Persze nemcsak a háttér, általában maguk az alakzatok dizájnja is sokszor változik. Bár túl nagy újdonságok itt nem lesznek, hol színes, hol átlátszó kockákból állnak majd össze, de előfordulhatnak egyedi variánsok, mint amilyenek például a buborékok vagy a fogaskerekek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az összhatásnál egyébiránt érdemes elidőzni még egy kicsit, hiszen valóban hihetetlen élmények várnak ránk. Több helyen is a Rez vagy a Lumines hatása köszönt vissza a háttérből, a hol retro, hol agyonneonozott megoldásokhoz kapcsolódó elektromos zenék, relaxációs dallamok és egyebek pedig olyan összhatással rendelkeznek, mintha egy rituálé vagy egy álom kellős közepébe kerültünk volna, így hiába nincs sokszor szemernyi kihívás sem, egyszerűen élmény lesz pakolgatni az alakzatokat. Ha már szóba került a kihívás, azért érdemes kiemelni, hogy néha alaposan meg tud lepni minket a Tetris Effect.

Lesznek esetek, amikor egyik pillanatról a másikra például brutális tempóra kapcsol a játék, míg máskor olyan különleges helyszínekre kalauzol el minket, hogy egyszerűen képtelenség lesz odafigyelni az érkező alakzatokra. Mindez természetesen csak a körítés, de főleg a virtuális valóságban (az Oculus Rift és az HTC Vive is támogatott) annyira látványos hatást nyújt a jól ismert játékmenet társaságában, hogy a végeredményről csak a legmagasabb szinteken tudunk beszélni.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A játékmenet terén csak finoman nyúltak hozzá az ismert sajátosságokhoz! A Journey módban például lehetőségünk nyílik majd használni a folyamatosan töltődő Zone funkciót, ami gyakorlatilag leállítja a játékot, vagyis lehetőségünk van kihúzni magunkat a szorult helyzetekből úgy, hogy közben könnyítve érkeznek a kockák – érezhetően mindennek megvan a maga helye –, a végeredmény pedig általában egy brutális kombóval összekötött, lecsupaszított pálya lesz. Ezenfelül még egy érdekes segítségünk lesz, mégpedig az elemraktározás. Ez azt jelenti, hogy ha érkezik egy olyan alakzat, ami éppen nekünk sehová nem jó és nem kell, de látjuk, hogy a következővel nagyot tudnánk aratni, akkor nem rontjuk el az összképet vele, hanem egyszerűen átpakoljuk a raktárba, hátha később szükségünk lesz rá.

A Tetris Effect ezenfelül tonnányi játékmódot és variációt kínál azoknak, akik nagy kihívást keresnek maguknak. Hol félelmetes sebesség vár ránk, hol a szakadék széléről kell visszafordítanunk egy pálya feltelítődését, de az is előfordulhat, hogy éppen az idő lesz a legnagyobb ellenségünk. A spanyolviasz talán egyik esetben sem lett feltalálva, de a különleges megoldásokkal és pályákkal annyira kellemes élmény vár ránk minden alkalommal, hogy azt nehéz szavakkal leírni, inkább látni kell.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Kis túlzással semmihez sem lehetne hasonlítani a Tetris Effect grafikáját, hiszen minden évtizedben talán egyszer, ha megjelenik egy ehhez hasonló megoldás a színen. Önmagában értékelve egészen kiváló teljesítménynek nevezhetnénk, méghozzá kifejezetten kellemes ötletek társaságában, nagyszerű optimalizálással és gyengébb gépeken is akadozásoktól mentes futással.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A készítők érezhetően nem szerették volna túlbonyolítani a játék irányítását, ennek megfelelően már a kezelőfelületet is kifejezetten alapszintre vették, akárcsak a megjelenést. Ez pedig a végeredmény előnyére vált, hiszen három-négy billentyűvel tökéletesen, már az első percek után profiként irányíthatjuk az alakzatokat.

Játszhatóság: Bár egy kooperatív móddal, esetleg PvP-vel még tovább lehetett volna fokozni a tartalmat, máskülönben azonban nem panaszkodhatunk a játékra ezen a téren. Orbitális mennyiségű, különösebb ismétlésektől mentes pályák tucatjai várnak ránk, méghozzá változatos játékmódok társaságában, mindez egy olyan élménnyel, ami a virtuális valóságban egyenesen fenomenális. A többjátékosos móka hiányát viszont nem tudjuk feledni!

Intelligencia, nehézség: A legtöbb pálya érezhetően a relaxációra lett kiélezve, vagyis meglehetősen nyugodt élmények várnak ránk a játékban, aminek jóvoltából nagyon gyakran érezhetjük majd a kihívások hiányát. Sőt mi több, sok esetben már túl rutinszerű, túl elnyújtott pár pálya, éppen ezért könnyen meglephet minket azzal is, ha hirtelen begyorsulnak az érkező alakzatok, de vért izzadni itt egyik pályán sem kell.

Hangok, zene: Bár a gitárzenék megszállottjait nem kizárt, hogy idegesíti majd az a sok elektromos gépi zene – helyenként azért van más is –, de az összkép terén a hangok és a muzsikák egészen minőségiek lettek, a játékmenet fontos részét képezik. Ennek megfelelően fejet kell hajtanunk a készítők előtt, akik profi módon ötvözték a két elemet!

Összegzés: Noha mi találtunk benne pár kivetnivalót, ellenben a Tetris Effect így is az utóbbi évek egyik, ha nem a legjobb videojátéka lett, mely fejet hajtott a legenda előtt. Egyedi hangulata, különleges pályái, óriási tartalma, valamint a hellyel-közzel alkalmazott újdonságok egészen új szintre emelték az élményt, így még az is elégedetten csettinthet, aki annak idején már az őrületig játszotta magát a kis kockákkal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • professional #13
    Szerinted min szoktunk a haverokkat Wormsözni? :D :D
  • Macropus Rufus #12
    150"-on minden állat. Anno a spanokkal lecsekkoltuk a Lemings 1-et 150". :)
    Az is állat volt. :) A kis leming volt vagy 10-15cm magas :)
  • professional #11
    Srácok! Kivetítőn 150"ban egy jobb hangrendszerrel és egy hatalmas bagarettával kegyetlen! Csak ajánlani tudom! Rég nem játszottam ilyen flash játékkal pedig csak egy tetris...
    Utoljára szerkesztette: professional, 2019.08.14. 10:18:17
  • TOR-rent #10
    4D Tertis.. ez jobb..

    Utoljára szerkesztette: TOR-rent, 2019.08.13. 09:50:56
  • Zsoltee_a_bator #9
    Csatlakozom a magyar virtushoz. Ha auto kell, a Trabantomat veszem elo, nem a Teslam. Rajottem, hogy nem kell felesleges parasztvakitas.
  • varadyg #8
    http://www.blockout.net/blockout2/
  • kvp #7
    Ez a tetris verzio az osszes uj jatekelemet konnyiteskent alkalmazza. Tehat minden feature egy-egy segitseg a benabb jatekosok szamara. Plusz szep szines grafika parasztwapitaskent...
  • Macropus Rufus #6
    én a BlockOut-al (népszerűbb nevén BL és még a Californai Games kreálta) játszom ha terisről van szó. De már 92 óta. :)

  • wraithLord #5
    Hát, nem tudom... Ha tetriszezni akarok, előszedem ezt:


    Vagy legalábbis mobilos játékkal játszom.

    Asztali gépen, laptopon inkább arra való stílusokkal játszom (RPG, RTS, TBS, TPS, FPS, Simulation, Management és ezek mindenféle keveréke), ha játszom, de mostanában nem szoktam.

    Az meg külön vicces, hogy egy 3-4 évvel ezelőtti felsőközép-/felsőkategóriás gamer konfig az ajánlott. De még a minimum is az.
  • gombabácsi #4
    mobilon, főleg ios-on egy csomó ilyen "művészieskedő" grafikájú játék van, az apple előszeretettel ficsöröli őket...