Berta Sándor

Titokban gyűjtött hangmintákat a brit adóhivatal

Adatvédelmi szakemberek úgy vélték, hogy az érintett állampolgárokat nem tájékoztatták megfelelően a hangminták gyűjtésének céljáról. Az adatok egyelőre nem törölhetők.

A brit adóhivatal (Her Majesty's Revenue and Customs - HMRC) tavaly január eleje óta összesen 5,1 millió állampolgár hangmintáit szerezte meg. A Big Brother Watch nevű adatvédelmi szervezet azt közölte, hogy a HMRC a fájlokat egy biometriai azonosítórendszerhez gyűjtötte hangminták gyanánt. A hivatal azokból a hangmintákból készített digitális aláírásokat, amelyek az adófizetőknek hozzáférést biztosítottak a hatóságnál lévő információikhoz. A Big Brother Watch azzal vádolta meg a HMRC-t, hogy a hangminták adatbázisát voltaképpen az állampolgárok tudta és beleegyezése nélkül rögzítette.

A The Register arról számolt be, hogy az adóhivatal visszautasította a vádat és kiemelte, hogy az érintett személyeket igenis tájékoztatták arról, hogy az adott folyamatból miként kerülhetnek ki. Érvelésük szerint a rendszer biztonságos és rendkívül népszerű. Az adatvédelmi szervezet azzal vágott vissza, hogy az emberek mégsem kaptak elegendő információt a rendszerről és azt sem mondták meg nekik, hogy miként tagadhatják meg a hangminták rögzítését. A Big Brother Watch az információszabadsággal kapcsolatos törvény segítségével kényszerítette a brit kormányt az adatbázisban tárolt hangmintaszám nyilvánosságra hozására.

A HMRC által adott válaszból kiderült az is, hogy az információk nyilvánosságra hozatalát megelőző 30 napban egyetlen személy sem tiltakozott a hangmintája rögzítése ellen. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a fájlok miként töröltethetők és azt sem, hogy az eljárás mennyire volt kompatibilis az új európai uniós adatvédelmi rendelettel. A brit kormány adatvédelmi szakértői mindenesetre már vizsgálják a rendszert és akár az adatok törlésére is kötelezhetik az adóhivatalt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Skylake #3
    Gondolom azért a megfogalmazásból talán levetted, hogy a HRMC gyakorlatát nem éppen elismerően jellemeztem. Nem is védem ezeket a férgeket, és szívemből kívánom, hogy valamilyen brit civil szervezet sz*rráperelje őket a g*cibe. Csak megállapítottam, hogy az ötlet a társadalmi kontextusból adódóan nem véletlenül érik ilyen eszközzé. Hát, ez van, ezért ér például l*faszt sem a GDPR és megvalósítása, mivel az userek hülyék.

    A további szervezetekről nem tennék explicit említést, mivel a kékeknek, illetve az egyéb un. hivataloknak ez nem tetszene. Talán még az N-el kezdődő és V-vel végződő nevű szervvel is kapcsolatba kerülhetnék emiatt. Tudod, ez őket úgymond "zavarná".
  • Fionn #2
    "ennek részleteit ha lehet, itt nem adnám meg"
    A szád az jár... tartalma nincs. Miért is véded ezeket? És ha véded akkor meg minek írod ide ezt? Írd csak le, egész pontosan nevekkel minden forrással stb.

    Amúgy a többi részével 1et értek, sok a bírka nagyon.
  • Skylake #1
    Ott kezdődik, hogy talán először megkérdezik a parasztot: akarja-e, hogy felhasználói fiókja védelme ezzel is növelve legyen. Ha a paraszt aszondja’, hogy okés, akkor lehet indítani a hangfelvételt.

    Ha nem erről van szó, akkor legalább tájékoztatjuk azt a sz*rf*szú adófizetőt, innentől fel lesz véve a hangja.

    Egyébként a dolog ilyen formában történő kivitelezésén alapvetően kár csodálkozni. Ma a baromarcúak teljes generációja tolja fel kib*szott érdektelen életének teljes keresztmetszetét közösségi hálózatoknak nevezett marketing és kormányzati kapcsolatokkal is rendelkező megfigyelőrendszerekbe, marha nagy örömmel, hiszen a felszínen megkapja a látszatot, hogy mennyire kib*szott fontos lesz ez által az élete, illetve örömmel kurkászhatja mások életét. Ebből a korszakos attitűdből, amikor a baromarcú userek magasról belesz*rnak ennek a megosztásnak a hosszú távú következményeibe, ugyan miért is lepődjünk meg azon, hogy egy főfogaskeréknek ilyen korszakalkotó ötlete támad, és ilyen formában realizálódik. Evidens, nem?

    Egyébként tudomásom van arról, hogy jó pár állami szervezet, illetve multicég ügyfélszolgálata alkalmazza ugyanezt itt is, de ennek részleteit ha lehet, itt nem adnám meg. Most meg főleg lapítaniuk kell a GDPR miatt.