Szekeres Viktor
Fűrész: Újra játékban
Kevés annyira félreértett filmsorozat van, mint a Fűrész. A jogosan kínzáspornóként emlegetett széria darabjainak ugyanis szörnyen komplex és több rétegű a sztorija.
Hogy tetszett a F?rész - Újra játékban?
A nyolcadik Fűrész-epizódban az a legjobb, hogy valamennyire továbbra is építkezik az előző részekre. És talán ez is a legnagyobb baja a sorozatnak, mert akkor sem volt egyszerű követni a történetet, ha az ember egy éves kihagyásokkal nézte meg moziban az aktuális epizódokat, de a hét évnyi szünet kifejezetten gyilkos volt. Már persze annak, aki nem döntött úgy, hogy szintre hozza magát, és ismét megnézi mind a hét részt.
Aki megtette, az egyrészt nyilván könnyebben dekódolta az Újra játékbant, másrészt pedig realizálhatta, hogy a Fűrész-filmek sokkal jobban hasonlítanak egy tévésorozatra, mint egy filmes franchise-ra. A korábbi részek ugyanis olyannyira egymásra építkeztek, nem egyszer egymással párhuzamosan zajlottak, és folyamatosan (visszamenőleg) építették a mitológiát, hoztak be új karaktereket, illetve hasznosítottak újra régieket, hogy az inkább csak a tévében, vagy manapság digitális platformokon látható sorozatokra jellemző.
Ezúttal azonban szerencsére nem kell kétségbe esnie annak, aki csak úgy, felkészülés nélkül beesik a moziba, hiszen pár alapdolog ismeretén kívül másra nem lesz szükség az Újra játékban megértéséhez. A 3D-s epizód után hét évvel játszódó filmben szinte minden ismerős lesz, ismét kapunk egy "gyilkos házat" pár áldozati báránnyal és halálcsapdákat rejtő szobákkal (tehát megint a Kockában is megismert aspektus dominál a filmben), miközben egy párhuzamos sztoriban ismét csak a rendőrök nyomozását láthatjuk - utóbbiak egyébként egytől egyig új karakterek.
Mivel Jigsaw (a magyar változatban: Kirakós) már tíz éve halott (biztos?), ezért a rendőrség, amikor a műveire hasonlító gyilkosságokra bukkan, értelemszerűen egy másolóra gyanakszik. Ez a szál a film kevésbé érdekes része, hiszen a fő sztorit az öt idegen túlélési törekvései jelentik, akik megpróbáltatásaik közepette is arra próbálnak rájönni, hogy mi kapcsolja össze őket, illetve, hogy mivel érdemelték ki a nekik szánt sorsot.
Mint az elején is céloztunk rá, könnyű azzal elintézni a sorozatot, hogy csak gyilkos csapdákat és válogatott kínzásokat prezentálnak bennük, esetleg morális problémákat, ahol az áldozat két rossz közül kell, hogy válasszon. Teljesen jogos, ez is benne van a sorozatban, de a jigsaw-, azaz a kirakós-jelleg is nagyon erős: a rejtély, a közös kapcsolódási pont keresése, illetve annak kitalálása, hogy mire is megy ki a játék. Talán ez is tette oly sikeressé a filmeket, hiszen nemcsak a habzó szájú, vérre áhítozó vadembereket "elégítette ki", hanem azokat is, akik (röhejes leírni, de ha egyszer így van) intellektuálisabb élményre vágytak. És ez áll a nyolcadik részre is, még akkor is, ha a fő csavart egy profi néző már ki fogja találni.
A film ezúttal vérben és olyan kínzásokban talán szegényebb, melyek nem grafikusságuk miatt voltak hatásosak, hanem azért, mert szinte éreztük csontjainkban, hogy mennyire kegyetlenek. Azonban mindezt ellensúlyozza a viszonylagos könnyedség (ez eddig a leghumorosabb rész), illetve az, hogy tényleg napjainkba van helyezve a cselekmény, vagyis a kor bizonyos "vívmányaival" dobják fel a sztorit, amelynek a megvalósítása egyébként is levetette magáról a régi, barnás-zöldes palettát. Ami állandó, az a zene: amikor beúszik a Charlie Clouser által írt és némiképp megvariált főtéma, akkor rögtön tudjuk, hogy sor kerül a leleplezésre.
A Fűrész: Újra játékban korrekt film volt, amit eleve jó volt látni azért, mert Fűrész (mindent megkapunk benne, ami a régi Fűrészeket jellemezte), de egyébként nem tartozik a legjobban sikerült epizódok közé. Leginkább a többi részhez viszonyítva érdemes értékelni, hiszen úgy is csak az nézi meg, aki látta a korábbiakat. Nyilván az első alapfilm, a hetedik pedig elég gyenge volt (habár a mostani újranézés során kifejezetten jónak tűnt, még akkor is, ha olykor teljesen random volt), de mindenképp az ötödik epizód elé kívánkozik. Azt már embere válogatja, hogy ki a külön szkriptből készült második részért, vagy a gyilkos csavart szállító negyedik részért rajong jobban - a többség minden bizonnyal a nagyon erős hatodikért, a lényeg, hogy nagyjából ezek után sorolnánk be a Jigsaw-t. Ami egy rajongónak kötelező.
Aki megtette, az egyrészt nyilván könnyebben dekódolta az Újra játékbant, másrészt pedig realizálhatta, hogy a Fűrész-filmek sokkal jobban hasonlítanak egy tévésorozatra, mint egy filmes franchise-ra. A korábbi részek ugyanis olyannyira egymásra építkeztek, nem egyszer egymással párhuzamosan zajlottak, és folyamatosan (visszamenőleg) építették a mitológiát, hoztak be új karaktereket, illetve hasznosítottak újra régieket, hogy az inkább csak a tévében, vagy manapság digitális platformokon látható sorozatokra jellemző.
Ezúttal azonban szerencsére nem kell kétségbe esnie annak, aki csak úgy, felkészülés nélkül beesik a moziba, hiszen pár alapdolog ismeretén kívül másra nem lesz szükség az Újra játékban megértéséhez. A 3D-s epizód után hét évvel játszódó filmben szinte minden ismerős lesz, ismét kapunk egy "gyilkos házat" pár áldozati báránnyal és halálcsapdákat rejtő szobákkal (tehát megint a Kockában is megismert aspektus dominál a filmben), miközben egy párhuzamos sztoriban ismét csak a rendőrök nyomozását láthatjuk - utóbbiak egyébként egytől egyig új karakterek.
Mivel Jigsaw (a magyar változatban: Kirakós) már tíz éve halott (biztos?), ezért a rendőrség, amikor a műveire hasonlító gyilkosságokra bukkan, értelemszerűen egy másolóra gyanakszik. Ez a szál a film kevésbé érdekes része, hiszen a fő sztorit az öt idegen túlélési törekvései jelentik, akik megpróbáltatásaik közepette is arra próbálnak rájönni, hogy mi kapcsolja össze őket, illetve, hogy mivel érdemelték ki a nekik szánt sorsot.
Mint az elején is céloztunk rá, könnyű azzal elintézni a sorozatot, hogy csak gyilkos csapdákat és válogatott kínzásokat prezentálnak bennük, esetleg morális problémákat, ahol az áldozat két rossz közül kell, hogy válasszon. Teljesen jogos, ez is benne van a sorozatban, de a jigsaw-, azaz a kirakós-jelleg is nagyon erős: a rejtély, a közös kapcsolódási pont keresése, illetve annak kitalálása, hogy mire is megy ki a játék. Talán ez is tette oly sikeressé a filmeket, hiszen nemcsak a habzó szájú, vérre áhítozó vadembereket "elégítette ki", hanem azokat is, akik (röhejes leírni, de ha egyszer így van) intellektuálisabb élményre vágytak. És ez áll a nyolcadik részre is, még akkor is, ha a fő csavart egy profi néző már ki fogja találni.
A film ezúttal vérben és olyan kínzásokban talán szegényebb, melyek nem grafikusságuk miatt voltak hatásosak, hanem azért, mert szinte éreztük csontjainkban, hogy mennyire kegyetlenek. Azonban mindezt ellensúlyozza a viszonylagos könnyedség (ez eddig a leghumorosabb rész), illetve az, hogy tényleg napjainkba van helyezve a cselekmény, vagyis a kor bizonyos "vívmányaival" dobják fel a sztorit, amelynek a megvalósítása egyébként is levetette magáról a régi, barnás-zöldes palettát. Ami állandó, az a zene: amikor beúszik a Charlie Clouser által írt és némiképp megvariált főtéma, akkor rögtön tudjuk, hogy sor kerül a leleplezésre.
A Fűrész: Újra játékban korrekt film volt, amit eleve jó volt látni azért, mert Fűrész (mindent megkapunk benne, ami a régi Fűrészeket jellemezte), de egyébként nem tartozik a legjobban sikerült epizódok közé. Leginkább a többi részhez viszonyítva érdemes értékelni, hiszen úgy is csak az nézi meg, aki látta a korábbiakat. Nyilván az első alapfilm, a hetedik pedig elég gyenge volt (habár a mostani újranézés során kifejezetten jónak tűnt, még akkor is, ha olykor teljesen random volt), de mindenképp az ötödik epizód elé kívánkozik. Azt már embere válogatja, hogy ki a külön szkriptből készült második részért, vagy a gyilkos csavart szállító negyedik részért rajong jobban - a többség minden bizonnyal a nagyon erős hatodikért, a lényeg, hogy nagyjából ezek után sorolnánk be a Jigsaw-t. Ami egy rajongónak kötelező.
|
Fűrész - Újra játékban (Jigsaw)
magyarul beszélő, amerikai horror, 91 perc, 2017 csak 18 éven felülieknek rendező: Peter Spierig és Michael Spierig forgatókönyvíró: Pete Goldfinger és Josh Stolberg operatőr: Ben Nott zene: Charlie Clouser producer: Mark Burg, Gregg Hoffman, Oren Koules szereplők: Laura Vandervoort (Anna) Tobin Bell (John Kramer / Jigsaw) Callum Keith Rennie (Halloran nyomozó) Matt Passmore (Logan Nelson) Brittany Allen (Carly) Clé Bennett (Keith Hunt nyomozó) Paul Braunstein (Ryan) |