SG.hu

Project CARS 2

Kiadó: Bandai Namco Entertainment
Fejlesztő: Slightly Mad Studios
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i7-3770 4-Core 3,4 GHz-es vagy AMD FX-8350 processzor, Nvidia GeForce GTX 680 vagy ATI Radeon R9 280X grafikus kártya, 8 GB RAM, 50 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-6700K 4-Core 4 GHz-es vagy AMD Ryzen R5 1600X processzor, Nvidia GeForce GTX 1080 vagy ATI Radeon RX 480 grafikus kártya, 16 GB RAM, 50 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Project CARS, Forza Motorsport 7
Kategória: autóverseny

A Project CARS 2 idén is bebizonyítja, hogy a Gran Turismo- és a Forza-sorozaton túl is van élet, hiszen azért, mert egy autós szimulátor több platformra készül egyszerre, attól még lehet kiváló. Játéktesztünkben most te is utánajárhatsz a kijelentés igazának!

Amikor 2008 tájékán feltűnt a színen a londoni Slightly Mad Studios csapata, sokan azonnal a szívükbe zárták őket, hiszen az Electronic Arts kérésére egy olyan irányba vitték el a Need for Speed-sorozatot, amire korábban még soha nem volt példa. Az ő nevükhöz kötődik ugyanis a franchise két szimulátoros mellékszála – a Need for Speed: Shift és a Shift 2: Unleashed –, melyek hiába voltak nagyszerűek, a közönség nem volt felkészülve rájuk, hovatovább az NFS mindig is az árkád versenyek nagyágyúja volt, ezáltal az EA csakhamar belátta, hogy felesleges erőltetni ezt a témát. A britek ezután megpróbálkoztak egy felemás Test Drive-játékkal, de ráébredtek, hogy csak akkor maradhatnak talpon, ha nem mások hírnevéből próbálnak megélni, hanem elkészítenek inkább egy hiánypótló alkotást.

Bár létezett akkor is már a Gran Turismo és a Forza, azonban ezek a nevek a két nagy konzolgyártó exkluzív címeiként érkeztek, miközben nem volt sem átmenet, sem egy olyan többplatformos autós játék, amely minden egyes platformon szimulátoros élményekkel kecsegtetett volna. Ekkor robbant be a Project CARS, amivel rögtön felírták magukat arra a bizonyos térképre, annak ellenére is, hogy nem volt éppen problémamentes az indulás, de a kisebb-nagyobb javításokkal egy olyan autószimulátort varázsoltak művükből, amit sokan még manapság is szívesen vesznek elő. Illetve ma már talán nem, hiszen a napokban megérkezett a folytatás, mely Project CARS 2 név alatt ugyanolyan profi élményekkel kecsegtet az autóversenyzés kedvelőinek, mint a nagy előd. Lássuk azonban, hogy mi áll ennek a hátterében!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Mivel nem egy Need for Speed-játékról beszélünk, ezért szerencsére nem kell B-kategóriás mozifilmeket megszégyenítő történetről regélnünk nektek már itt az elején, hiszen a Project CARS 2 nem erről szól, hanem az önfeledt versenyzésről, az autókról, a csodálatos helyszínekről és az élményről. Bár van benne karrier, amit egészen jól felépítettek, de konkrét sztorit ne nagyon keresgéljünk, az egész inkább arról szól, hogy versenyezzünk, legyünk egyre ügyesebbek, oldjunk fel újabb autókat, helyszíneket, és élvezzük a maximális realizmust akár egyedül, akár mások oldalán. Nincsenek hatalmas újdonságokat hozó játékmódok, ellenben mielőtt bárki leírná, és egy átlagos alkotásként kezdené emlegetni a végeredményt, azért gyorsan kiemelnénk, hogy a fentieken túl bőven van más, amire rácsodálkozhatunk.

A Project CARS 2 ugyanis túlzás nélkül minden idők legösszetettebb, legtartalmasabb és több szempontból is a legrealisztikusabb autós játéka lett úgy, hogy szinte csak finomította, sőt mi több, inkább tökélyre fejlesztette az eddig ismert rendszerek jelentős többségét. Mielőtt azonban rátérünk az élményre, lássuk a tartalmat, hiszen ha valamiben, akkor ebben valami elképesztő magasra tette a mércét a játék!

Persze badarság lenne itt legekről beszélni, hiszen a 38 manufaktúra mintegy 182 autója messze elmarad a fentebb említett nagy riválisoktól, azonban a változatosság szempontjából nincs okunk panaszra, mert vannak itt prototípusok, klasszikus GT-versenyautók, túraautók, de találhatunk nyitott kerekes, sőt ralikrossz-járgányokat is a felhozatalban. Ezeket a készítők ügyesen rendszerezték, hovatovább szintezték is, ezáltal a legjobb verdákat csak akkor érhetjük majd el, ha arra érdemes eredményeket tudunk felmutatni, noha lesznek autók, melyeket kizárólag speciális versenyek és kihívások legyűrésével illeszthetünk gyűjteményünkbe. Kollekciónk kialakítása során természetesen rendre rácsodálkozhatunk arra, hogy az egyes modelleket milyen elképesztő aprólékossággal digitalizálták a fejlesztők. Bár láttunk már hasonló színvonalat, így az állunkat nem hagytuk el tőle, ellenben akár a külső, akár a belső kinézetet, netán az egyes típusok meglepően realisztikus viselkedését vesszük alapul, minden tekintetben csillagos ötös a teljesítmény.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Amivel kapcsolatban azonban kiemelkedik a többségből a Project CARS 2, az a pályák mennyisége és minősége! A többtucatnyi helyszín egy jelentős részét lézeres szkenneléssel digitalizálták a fejlesztők, aminek hála hihetetlenül részletesek lettek a versenypályák. Szinte lehetetlen elmondani, hogy milyen sok apróság jelenik meg az egyes helyeken, legyen szó akár az egyenetlen útszakaszokról, akár a környezeti elemek gazdagságáról, amelyek főként azok esetében lesznek igazán mérvadók, amelyeket nem láthatunk minden hétvégén valamelyik versenyautós sportág közvetítésében. Merthogy a Slightly Mad Studios bár lemintázta a jól ismert, mondhatni kötelező pályákat, de bőven kapunk exkluzív, korábban még digitális formában soha, vagy csak nagyon ritkán látott helyszíneket is, így a jeges rally vagy a francia Riviéra például garantáltan mindenkinek a kedvence lesz, aki imád különleges környezetben száguldozni.

Összesen bőven 100 fölött található az egyes versenyszakaszok mennyisége, de a végeredményt még változatosabbá teszi a dinamikus időjárás, ami a legtöbb játékban csak reklámfogás volt, a Project CARS 2 esetében azonban egyáltalán nem az. Egy pályán ugyanis nemcsak a környezet változik attól, hogy süt a nap, esik az eső vagy hó van, hanem mindezek tényleg hatással vannak autónk viselkedésére, ergo ehhez kell igazítanunk a beállításokat és vezetési stílusunkat is, máskülönben esélyünk sem lesz megfelelő köridőket futni, vagy egyáltalán a pályán maradni.

Az időjárás változása a játékmenetre gyakorolt hatás mellett ráadásul elképesztő megjelenést is kapott, elég csak például az esőcseppekre vagy a pocsolyákra gondolni, amelyek hihetetlenül élethűre sikeredtek, és túlzás nélkül állítható, hogy korábban ilyen realizmust talán még soha nem kaptunk egy autós játékban sem. Persze mindez csak a jéghegy csúcsa, elég csak olyan további apróságokat felhozni példaként, mint a koszolódó vagy dinamikusan száradó kanyarívek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A tartalom tekintetében tehát a Project CARS 2 igencsak rendben van. Hogy mi a helyzet a játékmenettel? Az továbbra is olyan nagy élmény, mint a közvetlen elődben volt! A játék bár mindenütt szimulátorként van bejegyezve, és valóban elképesztő realizmus, valamint rengeteg beállítási lehetőség vár benne ránk, de ettől még nem érezzük azt, hogy autóink kartondobozok módjára csúszkálnak a pályán, mint a Gran Turismo-sorozatban, vagy olyan művi lenne az irányítás, mint az egyes Forza-játékokban. Itt az élmény egyszerűen zseniális, mind a motorhangok, mind az autók viselkedése, mind a versenyhangulat példátlanra sikerült, aminek az oka leginkább az, hogy a szimulátoros hatások mellé egy kis árkádos könnyedséget is alkalmaztak a készítők.

Persze senki se higgye azt, hogy a végeredmény hibátlan, mert messze nem az, sőt mi több, a Slightly Mad Studios csapata mintha nem tanult volna az előd hibáiból. Ennek köszönhetően olyan bugosan jelent meg a játék, hogy az sok esetben már kellemetlen. A legnagyobb negatívum azonban, hogy nemcsak grafikai hibák, hanem a játékmenetet szervesen befolyásoló grafikai gikszerek is gyakori vendégek a futamok során. Az időjárás változása például hiába zseniális, ha a mesterséges intelligenciát nem készítették fel rá, sőt néha olyan dolgokat produkál, hogy képes elrontani hosszú percekig profi módon vezetett versenyeket is. Persze már most nyugtázhatjuk, hogy ezeket a problémákat a készítők rövidesen orvosolják majd, de addig is alaposan beárnyékolja például a tökéletes vezetési élményt, vagy az eddigi legjobb fizikai modellt, amit versenyjátékban valaha láthattunk.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A Project CARS 2 a grafika tekintetében jelenleg az autós játékok élmezőnyéhez sorolható! Egyenesen káprázatos, amit a fejlesztők megvalósítottak, legyen szó a fentebb már méltatott pályákról vagy az autók részletességéről, esetleg az olyan apróságokról, mint hogy a pocsolyákon áthajtva valós idejű vízfröccsenést tapasztalhatunk, vagy hogy a guminyomok megmaradnak a pályákon.

Ennek a sok apróságnak a dinamikus megjelenítéséhez természetesen megfelelően erős hardverre is szükség lesz. A helyzetet kicsit lerontja, hogy a készítők nem igazán foglalkoztak az optimalizálással, így ha teljesítjük is az ajánlott követelményeket, bizonyos időjárási körülmények között – például hóesésben –, megmagyarázhatatlan akadozásokat tapasztalhatunk. Talán nem túl merész kijelentés, hogy kevés olyan PC lehet ezen a világon, ami képes az FPS-szám csökkenése nélkül 4K-ban futtatni a játékot!

Kezelőfelület, irányíthatóság: A Project CARS 2 egy szimulátor, ennek megfelelően az irányíthatóság értékeléséhez elengedhetetlen, hogy megfelelő kiegészítőkkel álljunk neki a versenyzésnek. Bár kontrollerrel és billentyűzettel is meglepően jól irányíthatók az autók, de ha igazán jók szeretnénk lenni, esetleg a többjátékos módban próbálnánk szerencsét, vagy e-sportos babérokra törnénk, akkor a kormány és a pedálsor megléte elengedhetetlen kellék a profizmushoz. Hogy ez mennyire negatívum egy szimulátornál, az nyilván megítélés kérdése, de egyszerűen az egész játék, a komplett vezetési modell lényege veszik el, ha nem tudunk olyan finom mozgásokat kivitelezni, amire csak egy kormány képes.

Érdemes továbbá egy gondolat erejéig a kezelőfelületről is szólni, hiszen olyan letisztult, érthető és segítőkész lett, amitől szintén nagyon sokat tanulhatnának a jövőben a nagy riválisok!

Játszhatóság: A Project CARS 2 a tartalom terén egyszerűen zseniális. Nem elég, hogy sok autó és pálya kapott helyet benne, azok egytől egyig elképesztő realizmussal lettek lemintázva, így garantáltan hetek után is találhatunk rajtuk újdonságot. Különösen igaz ez annak fényében, hogy az autókat csak szép sorjában oldhatjuk fel, az e-sportos célkitűzések miatt pedig az online részébe legalább annyi időt beleölhetünk, mint amennyit az egyjátékos módba. Egy pár évig tehát biztosan ott marad a gépünkön a program!

Intelligencia, nehézség: A Project CARS 2 leggyengébb pontja túlzás nélkül az intelligencia, valamint a bugok sokaságából származó nehézség. Bár az MI egészen fejlett, sajnos nincs felkészítve a legtöbb újdonságra, hajlamos a megtorpanásra, és még mindig gyakran pofátlanul csal, sőt mi több, jellemző rá, hogy bár könnyedén felzárkózhatunk a menetoszlop élére akár az utolsó helyről is, ellenben az elsőket már képtelenség annyira lehagyni, hogy biztonságos előnyre tegyünk szert. Mindez pedig csak egy példa a sok közül, a feleslegesen agresszív megközelítés vagy az olyan hibák és hiányosságok, amelyek tönkretehetnek egy élvezetes meccset, mind-mind rossz fényt vetnek az egyébként nagyszerű körítésre.

Hangok, zene: A Slightly Mad Studios munkatársai mindig is piszkosul jól értettek ahhoz, hogy élethű motorhangokkal dobják fel játékaikat, és ez most sincs másképpen. Minden egyes autó egyedi effekteket kapott, miközben az összes egyéb hanghatás olyan valószerűre sikeredett, hogy segítségükkel valóban úgy érezhetjük majd magunkat, mint egy valódi versenyző.

Összegzés: Bár a Gran Turismo Sport okozhat még meglepetést – a Need for Speed Payback más ligában játszik –, azonban mi már most bátran ki merjük jelenteni, hogy a Project CARS 2 megérdemli az év legjobb autós szimulátorának járó elismerést. Az alkotás minden téren hihetetlen teljesítményt nyújt, és bár a mesterséges intelligencia, valamint pár orbitális hiba elveheti tőle a kedvünket, ellenben aki imádja az autóversenyek élményét, az biztosan le tudja majd nyelni ezeket a hiányosságokat, mert egészében tekintve eltörpülnek a végeredmény mellett. Félelmetes belegondolni abba, hogy ha 2019-ben újabb folytatást kap a sorozat, akkor milyen magasságokba emelhetik majd a virtuális autózás élményét a britek!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szefmester #26
    Tipikus egybites felfogás... Az árnyalatok, a nüansznyi különbségek tökéletes figyelmen kívül hagyása egy kommentben. Bámulatos!
  • cateran #25
    Erdekes..."a szimulátorban van jó fizika"...hat rad is? (es nem a feedbackre gondolok) Ertsd a tehetetlenseg mondjuk hirtelen fekezesnel? Nem? Akkor szar szimulator....mint az fpseknel a visszarugas...amig nem erzed, addig annyira valosaghu, mint a supermario....
  • Jackal #24
    Inkább szomorú hogy szimulátornak csúfolják, vagy hiszik egyesek akik gamepaddal tolják :D
    Fell kell fogni, a szimulátorban van jó fizika(élethű és nem sínautós), van ffb és kormány nélkül kb le se kell ülni elé. Az AI már csak a hab a tortán, hogy nem hülye mint egy tök. Hiába van kismillió autó meg hangoztatott feature, ha az mind összecsapott, baromira nem reális érzetet ad.
  • unrealnoise #23
    Látod, baromság. Offfine is jókat tolok rajta. Vannak helyzetek, amikor előjön az AI hülyesége, vagy logikátlanul döntenek, de ettől még az, hogy alkalmatlan oltári nagy baromság...

    Vannak only offline cuccra valóban jobb programok, de hiába hozod fel az F1-et, ami tényleg jó, de az csak F1...
  • lac coo #22
    Akkor lesd meg az ideiF1-et, brutal AI van benne ....
  • Ender Wiggin #21
    Hát igen, az AI elleni versenyzés a rákfenéje a legtöbb autós játéknak (én még olyat nem láttam, ami egy nehézségi fokozaton nem produkálta ugyanezt, hogy hol legyőzhetetelen, hol meg röhögősen könnyű). Ezzel meg még az is baj (az elsőben is csak a Le Mans-t tudtam értékelni), hogy valami élethű széria vagy karrier mód nélkül hiába van tartalom, az ember belefárad, hogy csak menni kell minden motíváció nélkül. Akkor már inkább érdemes versenyautót bérelni bármelyik pályán, mert az legalább kérdés nélkül valóság, nem szimuláció...
  • lac coo #20
    OFFline játékra alkalmatlan, szárazon még csak csak, de esőt, változó időjárást még nyomokban sem képes követni az AI..
    Szóval aki offline karrierr miatt venné, hát szerintem ne tegye ....
  • sertrex #19
    Melyik szim jött ki teljesen készen? Melyiket nem kellett patchelni? Most megint miről is beszélünk?
  • lac coo #18
    Meg az is lehet , hogy a PC3 ban minden mukodni fog es nem felkeszen jon ki ! :))
  • unrealnoise #17
    Azért tényleg vicces, amikor jönnek a HC szimes arcok, hogy "Konozlhuszáros gamepados szimulátor", meg stb. Mindenki tudja, hogy ez nem iR, meg rF2 szint. Pont.

    De attól még felfoghatnád, hogy összetettségre, képességekre (livetrack3), napszakok, évszakok stb, bizony eléggé üt a cucc. Amúgy meg most mi a franc, eddig a Gran Turismo volt sokaknak a félszim, mostmár a pCARS2 annak is szar... :D Ha nem a pCARS a félszim, akkor mi a jóisten? :D A végén a HC szimhuszárok eldöntik, hogy ez egy arcade fos. Ami azért már tényleg paródiába illő lenne...

    Igen, képzeld, az iRacing egy remek cucc, és sok mindent sokkal jobban visszaad, de attól itt még számol ám a játék aszfalt hőmérséklettel (annak változásával), a szimuláció része ugyanúgy a dinamikusság, szóval ne ragadjunk már le csak az FFB-n meg a fizikán. Mert bizony a többi dolog is szimulált, szóval összességében igen is, egy rohadt jó szim lett.

    Nem a legjobb, nem a legtökéletesebb, de tartalomra, képességekre elképesztő.

    Megsúgok még valamit: a készítők sosem egy AC, iR ellenfelet akartak összehozni. Az FM/GT és a iR/GTR2 páros közé szerették volna belőni a cuccot. És ez simán össze is jött nekik...