Szekeres Viktor

Warcraft: A kezdetek

Ambiciózus és szenvedélyes film a Warcraft, a készítők hozzáállása példamutató volt, kár, hogy a hollywoodi darálónak köszönhetően a végeredmény megosztó lett.

Hogy tetszett a Warcraft: A kezdetek?
  • Tetszett, jó film.
  • Közepes lett.
  • Gyengén sikerült.
  • Még nem láttam.
A Warcraft: A kezdetek rettentő jó alapanyag a filmes kibeszélésekhez, a késhegyig menő, intelligens vitákhoz (persze az unintelligensekhez is), illetve a játékosok által tapasztalt filmbéli élmények egymás közti megosztásához, valamint jelenetek felemlegetéséhez. És persze ahhoz is, hogy elmerengjünk egymás között azon, hogy mekkora potenciál volt a projektben, s hogy ezt a potenciált nemcsak azért nem tudták kihasználni a készítők, mert kevesek voltak hozzá, hanem egyszerűen azért, mert a filmeknek fizikai korlátai is vannak.


A több, mint 20 éves alapjátékra és több, mint 10 éves MMO-ra épülő fantasy története az orkok és az emberek, valamint közvetve más fajok szembenállására épít, előbbiek ugyanis pusztuló világukból egy másikra, Azerothra sereglenek, hogy ott tegyék le névjegyüket, s akár erőszakkal is nyomatékosítsák ottlétüket. Az alaptörténet sok lehetőséget rejt magában, de a konkrét sztori, amit felesleges ellőnünk, hogy maradjon némi meglepetés is a filmre, sajnos elég vékony lett, nyomokban bántóak klisés.

A történetet ráadásul a karakterek sem kompenzálják. Egyrészt azok kidolgozása elég minimális lett (vagy pedig majd minden, őket élettel megtöltő momentumot kivágtak a filmből), másrészt pedig folyton az az érzése az egyszeri nézőnek műélvezet közben, hogy ő itt bizony lemaradt valamiről. Egész egyszerűen az első pillantásra kifejezetten érdekes figurákat nem tudták jól interpretálni, s azt érezhetjük, hogy valamit még tudnunk kéne róluk - ezen a ponton egyértelműen előnyben lehetnek a játékosok. És köszönhetően az alapozás hiányának, sajnos a film egyes érzelmi csúcspontjai és fordulatai sem működnek úgy, ahogy megtervezték őket. Ez tűnik a film egyik legnagyobb hibájának, ugyanis ezek lennének azok a momentumok, amik a Warcaft: A kezdeteket elválaszthatták volna a masszától, a másodrangú próbálkozásoktól. Azonban a gyártó feláldozta a mélységet az összkép, illetve a profit oltárán.


Az orkok és az emberek kapcsán már a premier előtt tudhattuk, hogy mindkét oldal ábrázolásával próbál nagyot húzni a Warcraft, s ez nem csak lózung volt, valóban megismerjük a szemben álló feleket, a film nem egyszerű "jók a rossz ellen" szcenáriót jelenit meg, hanem egyenrangúként kezeli a feleket. Annak ellenére, hogy az emberek és az orkok dizájnja meglehetősen egyedi, (átlag)ember legyen a talpán, aki képes elkülöníteni egymástól a figurákat, valamint rögtön kapcsolni egy-egy név hallatán, s tudni, hogy éppen kiről is van szó. Épp ezért egyeseknek nem lesz egyszerű végig képben maradnia a filmmel.

Mindenképpen jót tett az összképnek, hogy a készítők nem a habos-babos megközelítés mellett döntöttek, a film nem simogatja a szereplőit, egyes megoldások kifejezetten kemények, a csatározások kíméletlenek és brutálisak, és azt kívánjuk a film nézés közben, hogy bárcsak ne mismásoltak volna el bizonyos motivációkat, bárcsak ne választották volna a történet előre gördítése érdekében a hasra csapós megoldásokat.

Persze, ha már pozitívumok, akkor mindenképp érdemes a látványról is beszélni, valamint a technikai megoldásokról, még akkor is, ha ezeket egy ideje már kötelező szériatartozékként kellene kezelnünk, afféle minimális elvárásként, s nem tapsikolni amiatt, hogy mennyire élethű egy CGI-figura. Annak az a dolga ugyanis, hogy élethű legyen, s ezen a téren egy szó sem érheti a Warcraft: A kezdetek háza elejét. Láttuk már hasonló, remekül megvalósított lényeket a vásznon, így nem fogunk ledöbbenni, de az orkok valóban nagyon változatosak, gondosan megtervezettek, ami még akkor is nagy öröm, ha a külsőségek nem feledtetik a figurák hiányosságait.


Egyértelműnek tűnik, hogy a Warcraft: A kezdetek sokkal inkább azoknak fog bejönni, akik ismerik a számítógépes játékot - persze mindez nem garancia, hiszen lesznek rajongók az átlagnézők között, mint ahogy köpködők a nagy játékosok táborában is. Ha pusztán filmként kezeljük a végeredményt, és eltekintünk a lore-tól, attól, hogy egyes nevek említése, helyszínek megjelenése, vagy figurák feltűnése szaporább pulzusszámot indukálhat, akkor a klasszikus, "sokat akart a szarka"-mondással írható le az, amit láttunk.

A rendező, Duncan Jones jót akart, ő mindent elkövetett, hogy meghatározó filmet tegyen le az asztalra, és ez az az ambíció, amely megmenti a filmet, a szándék mindenképp megsüvegelendő. Azonban bármennyire is fájó kimondani, küldetését Jones sajnos nem volt képes teljesíteni a fent is említett okok miatt, így kudarcot vallott. Talán eleve a kezdeti koncepción, bár az is lehet, hogy végül a másodlagos történetmesélési technikán, a vágáson csúszott el a film, de a Warcraft: A kezdetek több tekintetben is inkoherens és kidolgozatlan lett, kissé kurtán furcsa - ha akad olyan, aki szerint erre a filmre elég volt 2 órányi játékidő, az hazudik.


Annak ellenére, hogy általános vélekedés az, hogy az utazás számít igazán, nem pedig a megérkezés, elég nagy csalódás a film befejezése. Valahol a játékidő 3/4-énél kezdi el érezni a néző, hogy nem nagyon lesz a készítőknek ideje arra, hogy befejezzék a történetet, s erre a zárás nem is cáfol rá, a magyar címből is kiderül, hogy a Warcraft: A kezdetek abban a reményben készült, hogy lesz folytatása. Hogy ezt a monumentalitásra való törekvés, vagy a sikerben feltétel nélkül bízó, puszta alkotói arrogancia idézte elő, nem tudni, mindenesetre a megoldás keserű szájízt fog hagyni egyesekben. Nem az, hogy egyértelmű folytatás után kiált a történet, hanem hogy még ebben az esetben is lehetett volna kerekebb, kevésbé összecsapottabb a zárás.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Warcraft: A kezdetek (Warcraft)
színes, magyarul beszélő, amerikai fantasy, 123 perc, 2016
12 éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott

rendező: Duncan Jones
forgatókönyvíró: Duncan Jones, Charles Leavitt, Chris Metzen
zeneszerző: Ramin Djawadi
operatőr: Simon Duggan
producer: Alex Gartner, Jon Jashni, Charles Roven

szereplők:
Travis Fimmel (Anduin Lothar)
Toby Kebbell (Durotan)
Robert Kazinsky (Orgrim)
Paula Patton (Garona)
Ben Foster (Medivh)
Ruth Negga (Lady Taria)
Daniel Wu (Gul'dan)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vata111 #22
    Végre megnéztem, ezek után azt mondom, nem volt ez olyan szörnyü mint amilyennek beállította a sajtó. Ugyan nulla meglepetést / fordulatot hozott a sztori, ennek ellenére szórakoztató volt. Egyszer nézős, de annak nem rossz.
  • Etinger #21
    Mondjuk ebben van valami. Nicholson elmebeteg nézésében meg pláne :)
  • Zombee #20
    King-et az zavarta leginkább a Ragyogásban, hogy ő a regényben fokozatosan építette fel Jack Torrance megőrülését, a filmben viszont már az elején látszott. Mondjuk Jack Nicholson alapból pszichopata, ördögi fejével nem is csoda. :)
  • cateran #19
    Uristen..nem 20 ev tortenetet suritettek be 2 oraba...jesszus...Nagyon kepben lehetsz a Warcrafttal....A film nagyjabol a legelso rts, a Warcraft:Orcs and Humans tortenetet dolgozta fel..
    "Medivh, egy ember varázsló, az utolsó Őrző, a régen halottnak hitt titán, Sargeras hatása alá kerül. A hatalomvágytól elvakítva felajánlja Azeroth világát a vérszomjas orkoknak, cserébe a titán erejéért és az ork Horda vezetéséért. Az orkok megkezdik az inváziójukat, de először visszaverik őket, és maga Medivh is meghal. Azonban később fordul a hadiszerencse és az orkok megölik Llane királyt, kirabolják Stormwind erődjét (Azeroth királyságának fővárosát), és elűzik az embereket, akik az északi Lordaeron királyságában találnak menedéket (ezzel lefektetve a Warcraft II: Tides of Darkness történetét)."

    A lent felsorolt dolgokon kivul (amik kurvara nem valtoztattak volna a jatekidon) olyan dolgok kimaradtak meg, mint Mannoroth vere es hogy az miatt alakultak at (lettek zoldek pl) Amugy a narratoros elbeszeles eleg jol sikerult a LotR-ban, nem gondolod?
  • Whysper #18
    Igen abban látoma hibát,hogy ott a warcraft Kiadási dátum 1994. január 15... Maj djöttek a új részek és majd WOW 2004. november 23. -- az az 20 éves megy a története. sztorik / kalandok stb. és a probléma most jön. 2 órából nem tudtak jóbban kiszolgálni embereket. Legyen is benne meg ne is legyen. Aki meg az előszotrit hiányolja az olvasson utánna. Itt a játékok az előszortik.. rendező + 40 perc. hajrá! Én köszönöm a Blizzardnak ,hogy ezt megcisnálta. egyszerűen nem lehetett 2 órába megoldani máshogy. Warcraft rajongónak ahogy látod is 10 óra is kevés volna, de egy más ézőt ennél tovább leültetni még a Gyűrűk úra is alig tudna.
  • cateran #17
    Mert miben valtozott volna a jatekido, ha Gul`dan a hatterben marad (ahogy eredetileg tette) es Dalaran nem repul?
  • paby88 #16
    én elolvastam pár könyvet toltam w3-at meg wowot is jópár évig és szerintem jó volt 2órában egyszerűen nem lehetett volna az eredeti sztorihoz hűen megcsinálni. Mondjuk én jobban örültem volna egy magas költségvetésű 24x40perces sorozatnak. Pár évadot kiadna a sztori :)
  • cateran #15
    Talan...De az, hogy Dalaran mar repul, azt jelenti, hogy kesobb Arthas nem tudja megostromolni es Archimonde sem valoszinu, hogy el tudja pusztitani (ezek voltak ugyebar a fo okok, hogy miert tettek az ujjaepites utan repulove az egesz varost)
    Mondjuk mind Garona, mind Dalaran, mind Gul`dan inkabb arra utal, hogy nem is voltak annyira tevekenyen benne...kiadtak az ukazt, hogy az orkok legyenek cukipofik es szerethetok, oszt `cakat..es most terveziki, hogy a folytatas Thrallrol szoljon (ki masrol?) A Zold Jezus a filmvasznon..Metzen tuti erre hokizna elete vegeig....
  • firebird182 #14
    Sajnos nagyon mese lett. Család filmnek elmegy. Az a baj hogy amit PC- játékból készítenek filmet az mind vagy mese, vagy TESCO gazdaságos megnézhetetlen film lesz.
    Erre jó példa a prince of perzsia. Vagy a need for speed ami megszégyenítette az autós játék nevét a film változatával.
  • Etinger #13
    ...azt mondjuk ne feledd, hogy itt a Blizzard tevékenyen résztvett a forgatókönyv megalkotásában, ergo van egy elképzelésük, amit majd filmre akarnak vinni a további részekben. Feltehetőleg a Dalaran story line ment a levesbe. Lore tudatlan WoW játékosok lehet, hogy észre sem veszik. 90%-uk segghülye úgyis a WoW előtti események történetéhez.