Berta Sándor

Még az idén bevezetik a fizetős YouTube-modellt

A videomegosztó platformon bárki könnyen elkerülheti majd a reklámokat. Gyermekbarát alkalmazásukkal nem elégedettek a fogyasztóvédők.

A Bloomberg tudósítása szerint a fizetős modellt választó felhasználók a jövőben nem fognak találkozni hirdetésekkel. Az előfizetési díjakból befolyó összegeket a YouTube és a zenei klipeket kínáló partnerei elosztanák egymás között. A portál e-mailben tájékoztatta az érintetteket. A tartalomszolgáltatóknak el kell fogadniuk az új felhasználási feltételeket és ekkor az előfizetési modellből származó nettó bevételek 55 százaléka hozzájuk kerülhet. A YouTube ugyanekkora részesedést kínált eddig a reklámbevételeiből a klasszikus partnereinek is.

A Mobile Geeks információi alapján a reklámmentességet biztosító előfizetési modell havonta 10 dollárba kerül majd. Az új konstrukció már az idén elérhető lesz és ezután a videomegosztó sokkal hatékonyabban felveheti majd a harcot az olyan vetélytársaival szemben, mint a Netflix, a Hulu vagy a HBO Now.

Susan Wojcicki, a YouTube első embere már tavaly októberben kifejtette, hogy dolgoznak egy fizetős zenei streaming-ajánlat kialakításán. Hangsúlyozta, hogy az oldalt hirdetési bevételekből finanszírozzák, de van egy olyan pont, amikor az emberek már nem akarnak reklámokat látni. Az egyik megoldást a hirdetések, a másikat pedig a meghatározott összegű havidíjak jelenthetik, az utóbbiak fizetése esetén a felhasználóknak nem kellene reklámokat nézniük.

A reklámok eltüntetésével a gyerekeket is védenék, ugyanis a YouTube Kids nevű program a fogyasztóvédők szerint közel sem annyira biztonságos, mint amennyire arra számítani lehetett. Problémát jelent például, hogy nehéz megkülönböztetni egymástól a reklámokat és a megjelenített tartalmakat. A február végén bejelentett kezdeményezés kapcsán tiltakozó levelet írtak a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (FTC). A YouTube Kids először az Amerikai Egyesült Államokban volt elérhető az Androidot futtató okostelefonokra és táblagépekre, s többek között lehetővé teszi a gyerekeknek a népszerű televíziós sorozatok és a specifikus YouTube-csatornák megtekintését. Az ígéretek szerint a Google a jövőben saját tartalmakat is készítene a YouTube Kids számára. A platformon a célközönség miatt kizárólag korhatáros hirdetések jelenhetnek csak meg.

Nos, a levél írói pont azt bírálják, hogy nem sikerült tökéletesen megvalósítani az elképzeléseket. Példaként hozták fel egy 7 perces videót, amelyben a Disney által készített Jégkirálynő című sorozat szereplői bábukként láthatók egy McDonald's étteremben, amint éppen Sprite üdítőt isznak és jégkrémet esznek. A fogyasztóvédők álláspontja az, hogy a digitális médiában ugyanazoknak a szabályoknak kellene érvényesülniük, mint amelyek a televízióban is hatályosak, hiszen az utóbbi esetében vannak a gyermekműsorok esetében reklámkorlátozások.

Angela Campbell, az Institute for Public Representation at Georgetown Law munkatársa úgy vélte, hogy fogyasztóként mindenkinek rendelkeznie kellene azzal a joggal, hogy egy-egy hirdetés kapcsán megtudhassa, ki akarja meggyőzni, és a gyerekek az életkorukból adódóan hiszékenyebbek, könnyebben bíznak és becsaphatók.

A Google és a YouTube természetesen másként látja ezt a kérdést. A videomegosztó platform azt hangsúlyozta, hogy a YouTube Kids fejlesztésekor számos partnerrel és gyermekvédelmi szervezettel egyeztetettek és együttműködtek. Mindig nyitottak a szoftver javítására, de a levél aláírói nem léptek velük közvetlenül kapcsolatba. A platform visszautasította a vádakat. A levelet többek között a Center for Digital Democracy, a Campaign for a Commercial-Free Childhood, az American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, a Center for Science in the Public Interest, a Children Now, a Consumer Federation of America, a Consumer Watchdog, a Consumers Union, a Corporate Accountability International és a Public Citizen írta alá.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bdzsana #14
    Nem hiszem, hogy ez akkora plusz információ a Google-nek. Ha vettél már pl. akár egy android alkalmazást is, már tudja. Lehet, hogy te pont kitartasz, de mit számít az az 1 a 100-ból a Googlenek? Nem beszélve arról, hogy aki hajlandó fizetni egy ilyen szolgáltatásért az az a réteg, ami már rég megadta ezeket az adatokat a Google-nek.
  • TokraFan #13
    Ha az AdBlockot ellehetetlenítik, akkor host fájlból kell tiltani az összes tetves adatgyűjtő/reklám domaint...Ennyi. Sok sikert az ellehetetlenítéséhez!
    Egyetlen dolgot tehetnek ami ellen nincs védelem, ha ráégetik a reklámot a feltöltött videóra. Ez viszont lehetetlen, hiszen a reklámok cserélődnek a tartalmakon, idővel le is járnak, tehát le is kéne tudni vakarni a videóról...
  • gforce9 #12
    "ezért nincs értelme tovább gyűjteni."

    A profilépítés ugyanúgy menni fog. A reklámot meg megkapod bárhol másutt. Egy különbség lesz. Miután fizettél a googlenak a neved és a bankszámlaszámod is tudni fogja. Sok fizetős szolgáltatása volt eddig is. Egyértelmű hogy ez a gyakorlat. Szóval konkrétan személyként tud hozzárendelni az összegyűlt adatokhoz. Egy idő után ott fog csücsülni mindenki a google adatbázisában név szerint. És a google még azt is tudni fogja az adott emberről, amit még a barátai sem. Nincs értelme az adatgyűjtésnek a fizetés után? Dehogynincs. Akkor nyer igazán értelmet az egész.
  • bdzsana #11
    Adatainkat a Google nem fogja eladni. Azért nem fogja eladni, mert a hiedelmekkel ellentétben nem az NSA-nak gyűjtenek infót, hanem maguknak, és azt arra használják, hogy minél pontosabb reklámokkal tudjon bombázni. Természetesen az NSA is látja ezeket az adatokat, mert kiperelte belőlük, de nem ezért gyűjtik. Mivel a Google nem fogja eladni az adataidat konkurenciának (miért adná), és reklámot sem fog szolgálni neked (legalábbis egyelőre csak azon a platformon nem) ezért nincs értelme tovább gyűjteni.
    Illetve van, minden szolgáltatás/szoftver gyűjt információkat a felhasználó szokásaidról, azért hogy javítsák az adott rendszert, de ezek már nem olyan mértékűek.

    A hozzászólásod másik részével meg nem tudok sem egyetérteni sem vitába szállni. Nem vagyok jós, nem tudom hogyan akarják pontosan bevezetni és miként fog hatni az ingyenes modellre. Lehet jó is és rossz is ahogy te írtad.
  • Macropus Rufus #10
    ez jogos, de ugye naivitás azt hinni, hogy nem lesz biznic az adatunk akkor ha már fizetünk...

    Sztem a youtube elég szar ahhoz, hogy ne fizessek. Gagyi hd és fulhd filmek. Semmire nem jó 4k videók. Gagyi az egész. Vagy ha már fizetek, akkor legyen a fullhd fullhd és ne csak képpont számban, hanem tényleges minőségben is. Aki látott már bl filmet az tudja milyen a fullhd kép minősége, a youtube fullhd tartalma a közelében sincs.
    Arról nem is beszélve, hogy a baromságért nem fogok fizetni (epic fail és társai videók)
    Sztem ez nem jó húzás a Google részéről. Fizetős kategóriában már vannak jobbak is.
    A youtube azért lett sikeres, mert ingyé'. Véleményem szerint nem fog jelentősen nőni a bevétele. Viszont azt el tudom képzelni, hogy a nemfizetők egyre több reklámot fognak kapni. Egy fajta nyomás alá helyezik őket: ha nem akarod a videó elején nézegetni a reklámblokkot, akkor fizess. Aztán majd lesz az, hogy okés, hogy fizetsz, de csak 5dodó/hó értékben ezért már kapsz egy pici reklámot. Aki 10-et fizet az nem. És ez így fog menni.
  • bdzsana #9
    Miért lenne gáz egy szolgáltatért fizetni? A 10 dodót én speciel nagyon sokkallom, 1-2-t tartanék reálisnak, de alapvetően az elv nem rossz. Hányan sírtak itt sg-n is azért, hogy inkább fizetnének egy szolgáltatért csak ne az adataira pályázzanak, amik segítségével célzott reklámokkal bombáznak.
    Ez egy lépés kifelé ebből a világból. Semmi sincs ingyen, a youtube szervereinek már lassan kell egy külön atomerőmű és amúgy is veszteséges. A googlenek másból van pénze.
  • RAZOR27 #8
    van reklám tubon? :D
  • theone91 #7
    Az oké, de ha lesz előfizetéses modell, akkor nem biztos, hogy az Adblock ezentúl fogja majd a reklámokat, úgy ahogy a Spotify reklámokat sem fogta sosem, ha böngészőből hallgatod. Itt-ott módosítgat a Google és már nem fog működni az Adblock.

    Az Adblock ellehetetlenítése alapvető dolog ahhoz, hogy egy ilyen jellegű supstriction-model működjön és ezt a Google is tudja.
  • Jani Hun #6
    Én azt nem értem, bár nem is az hogy nem értem, csak nem akarom elfogadni, azt, hogy ha már uyge a google-é a youtube, akkor mi a turónak akarnak még több pénzt beszedni? igyis tele a piac vele, nemkicsit profitáló ez az egész, azt is tudom hogy pénz még több pénzt szül ugyebár, de akkoris basszus. Ez azért már túlzás. De megtehetik hiszen az összes többi videomegosztó portál eltörpül a youtube mellett. A következő lépésük a pornóipar lesz, ott talán még nincs akkora szerepük.
  • dlb #5
    Biza ott az Adblock, de a sok gazdag gizda ezzel nem tud felvágni. De azzal hogy apám vett nekem júútub előfizetés az már ultra király csávó lesz. Ez a videó is jól mutatja. Ilyen a világ....
    https://youtu.be/MzmHGQecQco?t=274