Gyurkity Péter

Szuperszonikus teherszállító repülővel ámítanak az oroszok

Tudományos fantasztikus filmekbe való a koncepció, amely nagy sebességet és hatótávot ígér.

Érdekes koncepcióval állt elő a moszkvai katonai-ipari bizottság, amely a tervek megvalósulásától (már amennyiben ez egyáltalán lehetséges) azt várja, hogy több száz tankot tudnak majd kellő gyorsasággal a világ bármely pontjára eljuttatni. A katonai teherszállító futurisztikus külsőt és szinte elérhetetlennek tűnő jellemzőket kapna.

Az egyelőre csak PAK TA néven futó teherszállító külseje alapján leginkább a Battlestar Galactica televíziós sorozatból ismert Cylonokra emlékeztet, a tervek szerint pedig szuperszonikus sebességgel, akár 2000 km/h-val száguldana a bolygó légterében, hatósugara elérné a 7000 kilométert. Mintha ez még nem lenne elég önmagában, a szakemberek a szállítási kapacitás terén is valóban újat nyújtanának, hiszen 200 tonna hasznos terhet, illetve akár 5 újgenerációs Armata tankot is elbírna a gép, így a teljes, 80 gépesre tervezett flottával összesen 400 tankot juttatnának el a világ szinte bármely pontjára, amennyiben arra szükség lenne.


Az elképzelést még hihetetlenebbé teszi a meghajtás koncepciója, hiszen ez a hagyományos hajtóművekkel ellentétben egy hibrid elektromos megoldásra épülne, amely a jelenlegi technológiai szinten nem igazán megvalósítható. Igaz, az elektromos motorok és az akkumulátorok tökéletesítésével elképzelhető a hasonló elven működő repülőgépek legyártása és a mindennapokban történő használatuk, ám egy ilyen nehéz, nagy terhet szállító gép esetében jóval nagyobb akadályok merülnek fel, különösen a felszállást illetően, hiszen az említett hatalmas súlyt valahogy a levegőbe is kellene emelni – és akkor még nem beszéltünk a szuperszonikus sebességről.

Egyelőre tehát az ukrajnai konfliktusba alaposan belegabalyodó moszkvai vezetés ködös álomképéről, mintsem egy komoly, megvalósítható elképzelésről beszélhetünk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #161
    Miért? Ez engem érdekelne.
  • NEXUS6 #160
    Jól érzékelem, hogy te most egyszerre két gondolatra reflektáltál, az enyémre meg a tiédre egy mondatban?

    Csak azt kérdezem, és?
  • molnibalage83 #159
    Nem csak erről van szó. Kettőt találhatsz, hogy a korai szuperszonikus gépeken miért szimmentrikus szárnyprofilt használtak...
  • NEXUS6 #158
    Ja nem száll fel, viszont az űrsikló aerodinamikai fékezéssel, irányítottan lejön a világűrből. Igaz a végül megvalósított gép repülési képességét ha egy féltéglához hasonlítjuk, akkor az utóbbi nyer, de akkor is irányítható, pl a fékezésnél viszonylag intenzív s-seléssel "dobja le" a hőpajzsról a felhevült le levegőt, illetve teszi intezzívebbé a sebesség csökkentését.

    Az X-3 meg abszolút nem szárny nélküli, ha arra célzol, hogy rakéta szerűen a nagy tolóerő felesleggel tartja magát a levegőben. Sajna nem készült el a nagyobb teljesítményű hajtómű, ami a tervzett 2M sebességre gyorsíthatta volna, mint az F-104-es. Így csak transzónikus kísérletket végeztek vele. Sajna a tolóerő/tömeg viszonya 0,4 körüli, szárny/aerodinamikai felhajtórő nélkül nem igazán tudna felszállni.

    Gyakorlatilag azt kell látni, hogy egy szuperszonikus gép körül bonyolult lökéshullámrendszer alakul ki, általában a sárkány töréseitől indulnak az egyes lökéshullámok. Ezekről tudni kell, hogy elötte és mögötte más az áramlás sebessége nyomása. Viszont nem igazán jó, ha ezek a kúp alakú lökéshullámok metszik az aerodinamikai felületeket, mert azok viselkedése így a sebesség változásával jelentősen változik. A 40-es években valóban ez lehetett a gond az egyenes szárnyú gépekkel, ezért zuhantak le, amikor a hangsebesség körül repültek. Azonban a sárkányszerkezet megváltoztatásával, a törzs megnyújtásával egyenes szárnyú gépek is átléphetik a hangsebességet, lásd még X-15 (6,7M).
  • Vol Jin #157
    Az űrsikló sehogy nem repül fel a világűrbe szárnyakkal. Kilövik egy rakétával és kész, az X-repülő, aminek meg beraktad a képét, gyakorlatilag szárny nélküli.
  • molnibalage83 #156
    Ez a jó.
  • Papichulo #155
    Mindket link ugyanoda mutat
  • molnibalage83 #154
    Nem valszeg. Ezt egy orosz fan kommentje...

    Jé, hát ez nem reálisabb...? No nem mintha lenne erre forrásuk és legfőképp szükségük...
  • fonak #153
    Megjelent anno több kép róla, olyan is, ahol gyolcsba öltözött meg öltönyös főmuftik nézegetik, egy a "pilótafülkébe" is beült, szóval létezik, de nyilván nem több "életnagyságú" makettnél, a kerekek, a katapultülés valódiak, ahogy a műszerfal is, csak az egy kisgépről származik. De persze aligha jut többre, mint a Shafaq. Egyébként vannak képzett mérnökök, tudósok Iránban, függetlenül attól, hogy 30 éve mik történtek. A 40 éves amcsi technikát tovább éltetik embargó alatt stb.
    Önállóan harci repülőt csinálni persze aligha tudnak, bemutattak átbarkácsolt F-5-öst, de abból is csak 1-2 példány épülhetett valójában.
  • NEXUS6 #152
    Valszeg.