Szekeres Viktor
Brutális krimi lett a Sírok között
Aki nem ért a filmekhez, azt láthatja, hogy Liam Neeson mostanában mindig ugyanazt a szerepet játssza, pedig legújabb krimije is ennek ellenkezőjét bizonyítja.
Hogy tetszett a Sírok között?
Liam Neeson ezúttal nem holmi kiégett CIA-ügynököt alakít, aki egy repülőn kinyomozza, hogy ki a gyilkos, vagy ledarálja lányának albán elrablóit, hanem egy magánnyomozót. Aki persze kiégett, ugyanis a múltban súlyos trauma érte, cserébe azonban nem iszik, sőt, már évek óta jár az anonim alkoholisták közé, szóval egy ideje józan. Ő kap egy megbízást egy kábítószer-kereskedőtől, hogy kapja el annak felesége gyilkosait.
A Sírok között nem akciófilm, nem is holmi korcs modern thriller, hanem egy krimi, abból is a hardboiled fajta. Persze ez nem meglepetés, hiszen a film történetének alapját Lawrence Block itthon csak most megjelenő könyve adja. Az író itthon kiadott bibliográfiája igen gazdag, a rajongótábora is népes. A film főhőse azonban nem a közönségkedvenc betörő-nyomozó, Bernie Rhodenbarr, nem is a szerethető bélyeggyűjtő bérgyilkos, John Paul Keller, hanem az a Matthew Scudder, akit a rendőrség kötelekéből kilépve már rohadtul nem érdekel az, hogy ki bűnöző és ki nem, csak az, hogy éppen aktuális megbízását teljesítse. A készítők tehát a legkevésbé egyszerűbb Block-karakter mellett tették le a voksukat.
Bár a film műfaja krimi, nem egy "Ki tette"?-sztoriról van szó. Egyrészt nem annyira érdekes a gyilkosok kiléte, másrészt pedig idővel láthatjuk is, hogy kik ők és mit csinálnak éppen, így nyílt információról van szó - legalábbis a nézők előtt. Annál kiemeltebb szerepet kapnak a történések, melyek nagy részét visszaemlékezések formájában láthatjuk, s ezek révén áll össze szép lassan a teljes kép. Utóbbi hatására egyébként a film helyszínéül szolgáló New York-i városrészek hangulata, ábrázolása egyébként kifejezetten ráerősít.
A Sírok között komolyabb és karcosabb témája miatt közel sem lett akkora siker, mint Neeson korábbi egyszemélyes popcornos darálásai. Ez persze nem jelenti azt, hogy azoknál rosszabb lenne a végeredmény, sőt, ez a munkája a legtöbb akciózásánál sokkal jobban sikerült. Főleg azért, mert nem is akciófilmről van szó, aki ilyesmire számít, az súlyosan csalódni fog. A Sírok között egy nehéz és helyenként brutális krimi, amely az efféle történetekért rajongóknak kellemes szórakozást fog jelenteni. Már amennyire persze a kegyetlenkedés és a mélybe tartó emberi sorsok szórakoztatóak lehetnek.
Jó film ide vagy oda, sajnos a bevételek nem arra engednek következtetni, hogy valaha is elkészülne a folytatás, ami kifejezetten sajnálatos. Egyrészt ugyanis Blocknak még remek, megfilmesítésre váró Scudder-sztorijai vannak, másrészt pedig a Sírok között igazi hiányműfajt képviselt a jelenleg filmes panteonban. Más volt, mint a hollywoodi fősodor legtöbb darabja, talán éppen ezért sem lett siker.
A Sírok között nem akciófilm, nem is holmi korcs modern thriller, hanem egy krimi, abból is a hardboiled fajta. Persze ez nem meglepetés, hiszen a film történetének alapját Lawrence Block itthon csak most megjelenő könyve adja. Az író itthon kiadott bibliográfiája igen gazdag, a rajongótábora is népes. A film főhőse azonban nem a közönségkedvenc betörő-nyomozó, Bernie Rhodenbarr, nem is a szerethető bélyeggyűjtő bérgyilkos, John Paul Keller, hanem az a Matthew Scudder, akit a rendőrség kötelekéből kilépve már rohadtul nem érdekel az, hogy ki bűnöző és ki nem, csak az, hogy éppen aktuális megbízását teljesítse. A készítők tehát a legkevésbé egyszerűbb Block-karakter mellett tették le a voksukat.
Bár a film műfaja krimi, nem egy "Ki tette"?-sztoriról van szó. Egyrészt nem annyira érdekes a gyilkosok kiléte, másrészt pedig idővel láthatjuk is, hogy kik ők és mit csinálnak éppen, így nyílt információról van szó - legalábbis a nézők előtt. Annál kiemeltebb szerepet kapnak a történések, melyek nagy részét visszaemlékezések formájában láthatjuk, s ezek révén áll össze szép lassan a teljes kép. Utóbbi hatására egyébként a film helyszínéül szolgáló New York-i városrészek hangulata, ábrázolása egyébként kifejezetten ráerősít.
A Sírok között komolyabb és karcosabb témája miatt közel sem lett akkora siker, mint Neeson korábbi egyszemélyes popcornos darálásai. Ez persze nem jelenti azt, hogy azoknál rosszabb lenne a végeredmény, sőt, ez a munkája a legtöbb akciózásánál sokkal jobban sikerült. Főleg azért, mert nem is akciófilmről van szó, aki ilyesmire számít, az súlyosan csalódni fog. A Sírok között egy nehéz és helyenként brutális krimi, amely az efféle történetekért rajongóknak kellemes szórakozást fog jelenteni. Már amennyire persze a kegyetlenkedés és a mélybe tartó emberi sorsok szórakoztatóak lehetnek.
Jó film ide vagy oda, sajnos a bevételek nem arra engednek következtetni, hogy valaha is elkészülne a folytatás, ami kifejezetten sajnálatos. Egyrészt ugyanis Blocknak még remek, megfilmesítésre váró Scudder-sztorijai vannak, másrészt pedig a Sírok között igazi hiányműfajt képviselt a jelenleg filmes panteonban. Más volt, mint a hollywoodi fősodor legtöbb darabja, talán éppen ezért sem lett siker.
|
Sírok között (A Walk Among the Tombstones)
színes, magyarul beszélő, amerikai filmdráma, 114 perc, 2014 18 éven aluliak számára nem ajánlott rendező: Scott Frank író: Lawrence Block forgatókönyvíró: Scott Frank operatőr: Mihai Mãlaimare Jr. producer: Adi Shankar szereplők: Liam Neeson (Matt Scudder) Marina Squerciati (Hostess) Sebastian Roché (Yuri Landau) Mark Consuelos (Reuben) David Harbour (Ray) Boyd Holbrook (Peter Kristo) Dan Stevens (Kenny Kristo) |