Berta Sándor

2015-től közlekedhetnek robotautók Kalifornia államban

A robotautók területén az Amerikai Egyesült Államok nemcsak technológiai, hanem jogi szempontból is előrébb tart, mint Európa.

A California Department of Motor Vehicles nevű hivatal már májusban nyilvánosságra hozta a robotautók közutakon való tesztelésével kapcsolatos irányelveket, melyek szeptember 16-án lépnek hatályba. Emellett 2015-től bárkinek eladhatók lesznek a robotpilóta funkcióval ellátott gépkocsik. Az ezzel kapcsolatos szabályozástervezetet a következő hetekben mutathatják be. Mindez két fontos lépés a teljesen automatikus vezetés felé vezető úton.

Sören Pinkow, a Continental munkatársa elmondta, hogy az új kaliforniai rendelet a nevadai robotautó-tesztekre vonatkozó szabályozáshoz hasonlítható. Nevadában már 2012 vége óta tesztlicenccel rendelkeznek, aminek megszerzéséhez számos követelménynek kellett megfelelniük; többek között átfogó biztonsági intézkedéseket hoztak, képezték a munkatársaikat, valamint ellenőrizniük kellett a rendszerfunkciókat és a balesetjelző mechanizmusokat.

A kaliforniai bejelentés egyúttal azt is jelenti, hogy az Amerikai Egyesült Államok lépéselőnybe került Európával és ezen belül is Németországgal szemben a robotautók piacán. Pedig a német gyártók is kiemelten kezelik a területet, a Volkswagen például évente közel 4 milliárd eurót fordít különböző IT-projektek támogatására. Az amerikai autóipart azonban az Obama-kormány is támogatja, amely azt szeretné, hogy mielőbb kidolgozzák a megfelelő szabványokat és az adatok cseréjéhez használható frekvenciákat.


Christian Senger, a Continental menedzsere úgy vélte, hogy a jogszabályokat hamarosan az automatizált vezetéshez kell igazítani, meg kell teremteni a közlekedésjogi kereteket. Az első lépés már megtörtént az úgynevezett Bécsi Egyezmény elfogadásával, ez szabályozza ugyanis a részben automatizált vezetés jogi vonzatait. Ugyanakkor még sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy Európa közlekedésjogi szempontból is fel legyen készülve az önállóan közlekedő járművek megjelenésére. Kaliforniában már 2012 szeptemberében törvény engedélyezte a vezető nélküli autókat. Nevada és Florida után ez volt a harmadik szövetségi állam az USA-ban, amely ilyen szabályozást hozott. A Google májusban mutatta be az első robotautója prototípusát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #9
    A cikk helyesen: 2015-től a nők már csak robotkocsira kapnak jogsit.

    Na ez viszont biztos, hogy nagyságrendekkel növeli a biztonságot!
    XD
  • Jeffjohnson #8
    Már a mostani modern kocsikban is egy software-re bízod az életed csak nem olyan mértékben de lehetne az élet megannyi más területét is sorolni, ahol egy software-re bízod az életed. Ez csak azoknak rémisztő, akik nem tudják elképzelni, hogy egy program jobb döntést hozzon mint ők. Egyébként meg bármikor beavatkozhatsz a mostani robot kocsik vezetésébe, olyan ez mint egy jobbféle tempomat.
  • Ender Wiggin #7
    Ameddig nem lesz kötelező, addig csinálják. Sok szerencsét kívánok nekik. A vicc az, hogy ez a technika egy csomó más technikától függ, különben kalap szart sem ér. Aki akarja, bízza rá az életét egy szoftverre.
  • Valentino #6
    Semmivel nincs elmaradva Európa. Angliában januártól engedélyezett lesz az önvezető autók használata az utcákon. Igaz, hogy ez csak egy ország Európában, de Amerikában is egyelőre csak egy államról (Kalifornia), beszélünk. Egy barátom sofőr Angliában és mondta, hogy rengeteg út átépítés alatt van ezzel a felirattal: "INSTALLING SMART MOTORWAY", illetve: "INSTALLING NEW TECHNOLOGY".

    Nagyobb cégek milliókat spórolhatnak évente, ha önvezető autókat használnak. Amint bevezetik a törvényt pénzkidobás részükről ha nem váltanak azonnal technológiát és még mindig embereket használnak pl szállításra. Mert ugyebár egy önvezető autónak nem kell aludnia és a szoftver és hardware csak egyszeri befektetés egy ember állandó fizetésével szemben. És szerintem belátható időn belül sokkal biztonságosabban is fognak vezetni mint az emberek.

    Arról nem is beszélve, hogy ha tényleg megbízhatóbbak, akkor a biztosítás is olcsóbb lesz az önvezető autókra.

    Itt egy cikk az angliai törvénymódosítással kapcsolatosan:
    http://www.ibtimes.com/self-driving-cars-uk-sees-driverless-vehicles-british-streets-january-2015-1643368
  • Jeffjohnson #5
    Konkrétan szerintem a jövőben ezzel fogják reklámozni, hogy Józsit ez a kocsi el tudja majd kerülni és a megfelelő döntést hozza. Egyrészt előnye van reakcióidőben, másrészt nem ijed meg és rántja el a kormányt a rossz irányba. Biztos van még mit csiszolni ezen a technológián de ez a jövő. Egy dögunalmas autópályás vezetést szívesen átadnék a kocsinak én meg közben mondjuk a laptopon gamelnék útközben vagy filmet néznék stb. Nem beszélve arról ha elterjednek ezek az autók akkor ihatsz és majd a kocsi hazavisz. Jelentősen csökkennének a balesetek és gyorsabban és olcsóbban érnél A-ból B-be.
  • Renegade #4
    nem értelek, szerinted average joe nagyobb eséllyel fog tudni kitérni egy felelőtlen sofőr elől, mint egy 360 fokba figyelő, azonnali reakcióidővel rendelkező "googli car"? már 50-nél tizenpár méter előnye van veled/velem szemben.
  • Lollerka #3
    ezek az autok addig mugodnek mig jozsi becsiccsentve nem hajt ki a 120as skodajaval az utra hogy a kocsmabol elmenjen haza
  • Jawarider #2
    A Pusztító c. film jutott eszembe...
  • netperformer #1
    Ok Google Car. Kill!