Gyurkity Péter

Kettős rendszerből jött csillagközi látogatónk

Ezek ugyanis jóval nagyobb eséllyel lökik ki az ehhez hasonló objektumokat.

Az elmúlt néhány hét során többször is beszámoltunk az 'Oumuamua névre keresztelt aszteroidáról, amelyről először az derült ki, hogy nem saját rendszerünkből származik, utóbb pedig arról is írtunk, hogy az érdekes objektum gyorsan pörög. Most a származási helyet igyekeznek jobban körülírni, a jelek szerint sikerrel.

Egy új tanulmány készítői azt állítják, hogy számítógépes modellek segítségével növelni tudták a pontosságot, leszögezve, hogy a 400 méter hosszú, igencsak elnyújtott aszteroida jó eséllyel egy kettős csillagrendszerből származik. Erre szerintük az utal, hogy az ilyen rendszerekből jóval nagyobb eséllyel, könnyebben lökődnek ki az ehhez hasonló kisebb objektumok, lehetővé téve számukra, hogy más rendszereket is meglátogassanak. Azt persze még megbecsülni sem tudják, hogy erre nagyjából mikor kerülhetett sor, de azt biztosra vélik, hogy a szóban forgó rendszer bolygóképződési folyamata során történt a fontos fejlemény.

Az 'Oumuamua először üstökösként került fel a csillagászok térképére, nem sokkal később azonban kiderült, hogy az aszteroida nem mutatja az ilyen jellegű tevékenységek nyomait. Október 14-én volt a legközelebb a Naphoz, ekkor a köztük lévő távolság 24 millió kilométer volt, most azonban már a Naprendszer külső régiója felé tart, ezért az őszi és téli hónapokban a szakemberek minden meglévő eszközt igénye vettek, hogy minél több adatot gyűjtsenek róla. Ma már a legnagyobb teleszkópokkal sem valósítható ez meg, a korábban begyűjtött adatokat azonban még jó ideig elemezni fogják.

A remények szerint mindez további információkat szolgáltathat az egyéb csillagrendszerek bolygóképződési folyamatairól, ehhez azonban további tanulmányokra lesz szükség.