Gyurkity Péter

Második repülőhordozót akar Oroszország 

Ez azonban nagyon sokáig elhúzódhat, közben pedig India is érdeklődik.

Az amerikai egyeduralmat kikezdeni, vagy legalábbis csökkenteni kívánó rivális hatalmak saját haditengerészetük gyorsított fejlesztésével valósíthatják meg leginkább terveiket, itt pedig jelen pillanatban Kína és Oroszország jöhet számításba. Utóbbi második repülőgép-hordozóját szeretné megépíteni, ehhez azonban több feltétel is szükséges.

Orosz hírügynökségek számoltak be arról, hogy a 2017 International Maritime Defense Show (Nemzetközi Haditengerészeti Védelmi Show) alatt maga Viktor Bursuk admirális, a haditengerészet második embere tett magabiztos kijelentéseket a soron következő hordozó felépítésével kapcsolatban, ezt azonban több kérdőjel is kíséri. "A repülőgép-hordozó látványtervét már bemutatták a (szentpétervári) Krilov Állami Tudományos Központban, az egyéb fejlesztési munkálatok jelenleg is folyamatban vannak" - mondta Bursuk. Emellett elmondta azt is, hogy az orosz haditengerészet jelenleg egyetlen - 1991-ben szolgálatba állított - repülőgép-hordozóját, az Admiral Kuznyecovot 2018-tól felújítják.

A Rosztyeh orosz állami korporációhoz tartozó - a modernizációt végző - Roszelektronyika holding szerint a felújítás keretében a repülőgép-hordozót a legújabb kommunikációs rendszerrel szerelik fel, amely biztosítja az összeköttetést az Admiral Kuznyecov, valamint a többi hajó és a szárazföldi létesítmények között. "A tengerészek kényelmesebb, automatizált" munkahelyen dolgozhatnak, ahol különböző pótlólagos kommunikációs eszközöket vehetnek igénybe, mint például a videokapcsolat - közölték a cégnél. A korszerűsítési folyamatához közel álló egyik forrás szerint az Admiral Kuznyecov felújítására összesen 50 milliárd rubelt (225 milliárd forintot) szándékoznak fordítani. A szakértők szerint a felújítással a repülőgép-hordozó még legalább 20 évig üzemképes lesz.


Az Admiral Kuznyecov ugyan jelen pillanatban is szolgálatban áll, mint a nagyhatalom egyetlen ilyen egysége, ez legutóbb a szíriai partok mentén tevékenykedett, a következő példány azonban egy jóval modernebb (és egyben nagyobb) változat lenne, amihez a jelek szerint hiányoznak az anyagi és egyéb feltételek. Egy 100 ezer tonna vízkiszorítású hajóról esett itt szó, amelyen 80-90 repülőgép állomásozhat, bár az elképzelések szerint összesen 4 ilyen hajóra lenne szükség, amiből 2-2 szolgálna a nyugati és a keleti féltekén.

Az orosz hadiflotta jelenleg egyetlen hadrendben lévő repülőgép-hordozóját tavaly ősszel használták utoljára katonai műveletekre azután, hogy a Bassár el-Aszad szíriai elnököt támogató Oroszország tavaly októberben bejelentette, hogy Szíria partjaihoz vezényli az Admiral Kuznyecovot és a kötelékéhez tartozó más hadihajókat, köztük a Pjotr Velikij atommeghajtású cirkálót, valamint a Szeveromorszk és a Vice-admiral Kulakov tengeralattjáró-elhárító hajókat. A RIA Novosztyi orosz hírügynökség adatai szerint az Admiral Kuznyecovról felszálló harci repülőgépek két hónapos szolgálatuk során 420 bevetésen vettek részt, amely során a terrorszervezetek több mint 1200 állására mértek csapásokat.

Érdekes részlet, hogy az admirális szerint csak 2025 végén írhatják alá a szerződést, ami nagyon hosszú időnek tűnik. Időközben felmerült, hogy India venné meg az ezzel kapcsolatos terveket, ahogy arról már 2016-ban is szó esett, ezzel egy időben azonban az orosz illetékesek a Kuznyecov felújítását is szeretnék elvégezni, amire 50 milliárd rubelt költenének. Ennek keretében 2018-tól a kommunikációs és elektronikai rendszereket frissítenék, további 20 évvel kitolva a hajó életidejét. Azt nem tudjuk, hogy a 23000E „Storm” néven futó második hordozó sorsa miként alakul, de amennyiben az orosz fél komolyan törekszik a nagyhatalmi státusz megőrzésére, erre minden bizonnyal szükségük lesz.

Kína szintén egy ilyen hajóval rendelkezik, amely ukrán forrásból került hozzájuk. Jelenleg egy módosított példányon dolgoznak, amely az évtized végén állhat szolgálatba (ezzel tehát két hajóra bővülne az állomány), ezt pedig a sorrendben harmadik típus követi majd, amely már jóval inkább lesz nevezhető hazai fejlesztésnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Montar #11
    Teszek rá, milyen eszköz hova van besorolva. A mennyiségi adatok alapján viszont jól látható, mely ország kívánja érdekeit úgymond megvédeni bárhol a sárgolyóbison. És egyúttal azt gondolom, hogy nem Oroszország az, amelytől tartani kell. Az újkeletű fegyverkezési versenyt sem az oroszok generálják. Nem az oroszoknak vannak támaszpontok tömegei saját határain kívül. Nem az oroszoknak van 10 vagy más jellemzők alapján 18 repülőgép hordozójuk, stb. és még sorolhatnám a hasonló arányú különbségeket. Szóval ez a cikk éppen arra bizonyíték, hogy pont a jenkik viselkednek agresszívan, és erre az nem lehet mentség a demokrácia export, az érdekek védelme, stb. Hazugság az egész. Pontosítva... pénzről, gazdaságról, gazdagságról szól minden.
  • fonak #10
    A Kuznyecov az Északi Flottába van besorolva, bár Nyikolajevben (Mikolajivben ukránul) építették anno, akkor valóban át kellett haladnia. A Montreux-i egyezmény miatt lett "nehéz repülőgépes cirkáló" a hivatalos besorolása. Ezt azzal indokolták, hogy fel van fegyverezve 12 db nehéz P-700 Granyit hajók elleni cirkálórakétával (már nem üzemképesek a Kuznyecovon, a tervek szerint le fogják cserélni új VLS cellákra, Kalibr vagy más rakétákhoz).
  • NEXUS6 #9
    Abszolút egyetértek, aki nem ért hozzá az ne trollkodjon! Csak ugye ott kezdődik, hogy a cikk is Kínán és Oroszországon kívül nem említ más országot ilyen képességgel. Ja és a Kuznyecov sem tisztán repülőgép hordozó, hanem repülőgép hordozó cirkáló, amely úgy tűnik jelentősen más osztály, mert emiatt simán át tudott ruccanni Szíriába a Dardanellákon keresztül.
    Ezeket a hajókat marha nehéz ezen kívül rahedli eltérő tulajdonság miatt összevetni.

    Szal lehet itt szakérteni, meg osztályozni, de a valóságot ez azért hidgen hagyja és engedtessék már annak elsődlgrsségét szem elött tartani!
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.07.04. 14:28:00
  • molnibalage83 #8
    Nem, nem igaz. A klasszikus repülőgép horodozóból csak 10 db van. Az LHA és LHD típusjelzése okkal tér el és nem vicbből nem CV vagy CVN-ek...

    Azok nem repülőgép hordozók, legfeljebb a két kiherélt tekinthető annak, de azok annyira elfajzottak, hogy STOL/VTOL gép ellenére síugrósánc sincs, hogy segítsen és mivel saját erőből nincs AWACS képesség...

    A jenki hajókat leszámítva valódi repülőgéphorodzó a Kuzneycov, a francia lapostetejű és az ősrégi argentín cucc és amit India nemrég kivágott.

    Az összes többi lapostetejű hajó a Mistraltól az LHA/LHD-ig nem repülőgéphordozók. Multifunciós partaszálló hajók (kikvéve a kiheréltek), de a Harrier kihalása miatt és F-35 nélkül meg helikopterhordozók legfeljebb.

    Semmiféle trollkodás nincs itt. Ha nem értesz hozzá, akkor ne próbálj szakérteni.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2017.07.04. 13:41:51
  • NEXUS6 #7
    Gondolom így van, de talán ugyan ez igaz a tájföldi, a spanyol, meg az egyiptomi hordozókra is. Szal mit is akartál mondani a trollkodáson kívül?

    A lényeg viszont, hogy Amcsinak így összesen nem 10, hanem legalább 18 ebbe a kategóriába eső hajója van!
  • molnibalage83 #6
    A UMCS egyik LHD/LHA hajója sincs kapacitásban a francia lapostetejűhöz képest merevszárnyű fronton egy hajót nézve, még a kiherélt, partraszállás kapacitás nélküli átalakított változatok sem.

    Lásd itt.

    A francia hajónak van AWACS képessége, a USMC-nak nincs. Anélkül meg egy hajó harccsoport vicckategóriás...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2017.07.04. 10:57:39
  • NEXUS6 #5
    + az US Marine Corps-nak van 8 db Wasp osztályú partraszálló/hordozója 40 000 t-ás vízkiszorítással 20-25 repülővel/helikopterrel, ezek kb akkorák, mint a közepes hordozók (Pl a franciáké).
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.07.04. 09:00:23
  • kvp #4
    Hogy allnak a wikipedia szerint:

    Number of aircraft carriers by operating nation:
    USA 10
    Italy 2
    China 1
    France 1
    India 1
    Russia 1
    Spain 1
    Thailand 1

    Ezek egy resze kisebb, siugrosancos hajo. Rajtuk kivul epul osszesen 9, joreszt potlasnak.

    Es amit pl. nem emlitenek az a japanok 4 hordozoja, mert hivatalosan a haboru utani japan alkotmany miatt azok nem hordozok. A fenti lista alapjan egyebkent ezzel masodikok lennenek, meg az osszes epulo hajot is beleszamolva.

    Az oroszok ebben a versenyben sehol nincsennek, a ket hordozoval is kb. az olasz szintet ernek el. Egy kisebb, a mostaninak megfelelo meretu hordozot egyebkent nem lenne akkora koltseg megepiteni, felszerelni es uzemeltetni viszont mar tenyleg sokba kerulne.
  • molnibalage83 #3
    Nem, nem jobb. Mai napig csak R-27R/ER van a Szu-33-on és ősrégi mecha legyezésű radar. A MiG-29K mostani változatán meg ESA radar van és ARH BVR AAM az R-77 leszáramzott.

    A Szu-33 még AA konfigban is 50% körüli keróval tud felszállni úgy, hogy ha van ECM pod, akkor kb. 2-4 R-27R + 2xR-73 az, amit tud vinni.

    Nem nagyobb a harcértéke, mint a MiG-29-esé sőt, szarabb. Sokkal...
  • fonak #2
    Gondolom az oroszok (vagy legalábbis valamelyik sokcsillagos) szerint a Flanker jobb vadászgép, mint a Fulcrum, és azért tartják meg, még ha nem is tud sok fegyvert magával vinni, légiharc fegyverzettel fel tud szállni.
    Spórolni nem spórolnak vele, sőt, mert ezeket is fel kell újítani, inkább presztízs lehet az ok.
    Új hordozó mondjuk nem reális, egy olasz szintű gdp-vel hacsak nem ugrik valami csoda folytán brutálisan az olajár.