Gyurkity Péter

A nagy vörös folt melegíti fel a Jupitert

Erre jöttek rá egy új mérés során, amely szerint a hatalmas vihar egyben forró is.

Egy új tanulmány jelent meg július utolsó napjaiban a Nature magazin oldalán, amely a NASA hawaii-szigeteki Infrared Telescope Facility (IRTF), valamint a Boston Egyetem kutatóinak munkájára épül. Eszerint a Jupiter jól ismert nagy vörös foltja egyben jóval melegebb a környező régiókhoz képest, ez pedig a szakemberek által régóta vizsgált kérdésre is választ adhat.

A kutatók elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy a Jupiter légkörének alsó rétegeiben tomboló Great Red Spot (GRS), amely a Föld átmérőjének kétszeresét teszi ki, vajon a hőmérsékleti viszonyokat is befolyásolja-e. A válasz egyértelmű igen, hiszen az infravörös mérés révén kiderült, hogy a vihar felett 800 kilométerrel a hőmérséklet mintegy 370 Celsius-fokkal magasabb az átlagnál, vagyis ez eléri az 1300 Celsius-fokot (az átlagot valahol 930 Celsius-foknál húzzák meg). Ez lehet a magyarázat arra, hogy a Naptól való hatalmas távolság ellenére miért melegebb a bolygó légköre ahhoz képest, amit a szakemberek és a számítógépes modellek logikusnak tartanának.

A Földnél kétszer nagyobb a bolygón évszázadok óta tomboló vihar

Eddig úgy vélték, hogy kizárólag a sarki régiók emelkednek ki a fenti átlagból, ami a Napból és az Io holdból eredő töltött részecskék által gerjesztett sarki fénynek köszönhető. A vihar esetében azonban az akusztikus és gravitációhullámok kombinációja lehet felelős a forróságért, ami viszont a GRS alatti légkörben lévő turbulenciák eredménye. Az akusztikus hullámok a felfelé tartó mozgás során, a ritkásabb régiókba ütközve megtörnek (ahogy a vízhullámok megtörnek a parton), míg utóbbi ahhoz hasonlítható, amikor egy légtömeg hegynek ütközik és kénytelen függőleges irányba mozogni, a víz fodrozódásához hasonló hullámokat gerjesztve. A sűrűségben mérhető változások minden irányban ilyen hullámokat lőnek ki, a hőség nagy részét azonban valószínűleg az akusztikus hullámok okozzák.

A GRS egyben a Naprendszerben található legnagyobb vihar, erről a kutatók reményei szerint a nemrég a helyszínre megérkezett Juno űrszonda is további részletekkel szolgál majd.