Gyurkity Péter

Extrém exobolygót találtak

Az égitest pályája, mérete, valamint környezet alapján is kiérdemli a jelzőt.

Érdekes felfedezésről számolt be csillagászok egy csoportja, akik az Európai Déli Obszervatóriumban elhelyezett Very Large Telescope (VLT) segítségével végzik munkájukat. A viszonylag közeli és fiatal csillagok átvizsgálása során egy különleges rendszerre bukkantak, ennek egyik tagja pedig extrémnek minősül.

A HD 131399 névre keresztelt csillagrendszer tőlünk mindössze 320 fényévre található, ez összesen három csillagot tartalmaz. Nem is ez a legérdekesebb részlet, ugyanis a hármast kísérő egyik bolygó, a HD 131399Ab, nagyon érdekes pályán mozog, mérete alapján pedig szintén különlegesnek számít. A hatalmas égitest (amely a Jupiter tömegének négyszeresét mutathatja fel) életkorát mindössze 16 millió évre becsülik, hőmérséklete 580 Celsius-fok körül mozog, hosszú és elnyúlt pályája miatt pedig 550 év alatt kerüli meg csillagát. Maga a pálya egyébként szintén nagyon érdekes, a csillagászok ugyanis eleve instabil pályára számítottak, azonban az exobolygó valahogy mégis a rendszerben tud maradni, ami további kérdéseket vet fel.

A bolygó a legfényesebb csillag, a HD 131399A körül kering, míg annak másik két testvére ettől némileg távolabb, szorosan egymás körül mozog. A pálya az eddig felfedezett többszörös csillagrendszerek között is a leghosszabb és legjobban elnyújtott, a másik két csillag pedig épp annyira húzza magával a bolygót, hogy az még ne szakadjon ki a rendszerből. A szakemberek számára már az is meglepetést okozott, hogy az égitest a legfényesebb csillaghoz ilyen közel, a másik kettőtől pedig ilyen távol helyezkedik el, ezért azt feltételezik, hogy keletkezési helye valahol máshol lehetett.

Az exobolygót egyébként közvetlen képalkotással, az általa kibocsátott hő alapján találták meg. Ez a módszer eleve a nagyobb és forróbb exobolygókat mutatja ki, a szűrési procedúra során ugyanis a kisebb és hűvösebb példányok mind kiesnek. A HD 131399Ab azonban még így is a legkönnyebb példányok közé tartozik, bár a Scorpion Planet Survey folytatódik, a munka nem ért még véget.