Gyurkity Péter

Műholdak jósolnák meg az árvizeket

A NASA két műholdjának adataival segítenék az árvizek jelzését, akár hónapokkal előre figyelmeztetve.

A Nature magazinban közzétett új tanulmányban arról olvashatunk, hogy amerikai szakemberek két műholdat használnának fel az árvizek előrejelzéséhez, amivel nagyban hozzájárulnának az időben érkező segítség koordinálásához és a károk enyhítéséhez. A módszer ugyan nem ad választ minden kérdésre, ám az eddigi tapasztalatok alapján van ok a bizalomra.

A Kalifornia Egyetem kutatói a Missouri folyó 2011-ben bekövetkezett áradását vették alapul a módszer kidolgozásában, amely annak idején 2 milliárd dolláros kárt okozott és öt ember életét követelte. A májustól egészen augusztusig tartó vészterhes időszakban alaposan megnőtt a folyó medrében lévő vízmennyiség, ezt pedig a NASA ikerműholdjai pontosan lemérték, így az adatok ma is a rendelkezésünkre állnak. A szakemberek erre a két, a Gravity Recovery & Climate Experiment (GRACE) küldetésben résztvevő műholdra támaszkodnának a jövőben is, hogy előre jelezzék a hasonló természeti katasztrófák bekövetkeztét.

A múltban bekövetkezett árvizeket (az archivált adatok felhasználásával) a módszer nagy biztonsággal jelezte a szakembereknek, itt azonban felmerül a kérdés, hogy a folyamatban lévő eseményeknél mennyire igazolódik majd be az eddigi hasznosság. A ma meglévő három potenciális probléma egyike éppen ez, vagyis még nem tudni, hogy a jövőbeni katasztrófákat a folyamatosan beérkező adatok alapján mennyiben lehet előre jelezni. Legalább ilyen fontos, hogy a két műhold adatai csak három hónapos késéssel dolgozhatók fel, vagyis hiába tudják akár 5 hónappal előre jelezni az esetleges árvizeket, a valós intervallum emiatt alig 2 hónapra csökken le (a NASA jelenleg azon dolgozik, hogy a késleltetést 15 napra szorítsák le). Az sem vehető biztosra, hogy az érintett területek lakossága hallgat-e majd a figyelmeztetésekre, mint ahogy a 2011-es halálesetek is azért következtek be, mert egyszerűen figyelmen kívül hagyták a hatóságok jelzéseit.

Hogy a megoldás mennyiben tekinthető megbízhatónak, az csak az elkövetkező években derül majd ki.