Berta Sándor

Sörszállítás robot­kamionnal

A sikeres kísérletben több cég vett részt.

Coloradóban egy robot tehergépkocsi közel 200 kilométert tett meg, miközben a vezető hátul, a pihenőfülkében volt. A jármű az Anheuser-Busch InBev 50 000 doboz sörét szállította a célállomásra. Az út két órán át tartott, a kiindulási hely Fort Collins volt, míg a célpont Colorado Springs. A sörgyártó óriás szerint az önállóan közlekedő teherautók alkalmazásával évente 50 millió dollárt tudna megtakarítani csak az Amerikai Egyesült Államokban és ez még akkor is igaz lenne, ha a sofőrnek végig a járműben kellene tartózkodnia, hogy vészhelyzetben be tudjon avatkozni. A megtakarítást a kisebb üzemanyag-fogyasztás és a megbízhatóbb szállítási terv biztosítaná.


A teherautót az Otto nevű startup technológiájával szerelték fel. Lior Ron, az Otto társalapítója elmondta, hogy az útnak azt kellett bemutatnia, hogy a technológia már készen áll a mindennapi használatra. A munkatársaik részletesen feltérképezték az utat, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a kamion képes lesz teljesíteni a távot. Csak ezek az előkészületek két héten át tartottak. A tehergépkocsi rendőri kíséretet is kapott és a városokban, illetve az autópályák le- és felhajtóinál mindig a sofőr vette át az irányítást.

Az Uber a nyáron vásárolta fel a startupot. Ron közölte, hogy az Uber nem akar robotkamionokat készíteni, inkább együttműködne a gyártókkal, mint, ahogy a személygépkocsik piacán a Volvóval teszi. A tárgyalási folyamatnak azonban még csak az elején tartanak. Anthony Levandowski és Lior Ron, az Otto társalapítói blogbejegyzésükben azt írták, hogy egy olyan szenzorokból, szoftverből és a teherautók képességeit feljavító megoldásokból álló csomagot fejlesztenek ki, amely kombinált termékként gyorsan integrálható lesz a már meglévő modellekbe. A cél az, hogy a technika a fáradt vezetőket az autópályákon tehermentesítse.

Ron egy interjúban azt emelte ki, hogy az autópályákon a sofőrök alkalmazásáról le lehetne mondani és nyugodtan pihenhetnének vagy aludhatnának. Ezáltal lehetővé válna, hogy a napi 11 órás engedélyezett vezetési idejük jobban elosztható legyen, ráadásul így a balesetek száma is csökkenthető lenne.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jawarider #9
    Ha átveszik a robotok a munkánkat akkor nem kapunk fizut, nem fogunk vásárolni , kevesebb lesz a cég bevétele ami miatt még több robotot kell felvenni a spórolás miatt és kezdődik az elejétől....

    Na jó remélhetőleg nem így lesz...
  • ostoros #8
    Így van, eljön még a kommunizmus ideje.
  • defiant9 #7
    "a megszuno allasok helyett letrejovo ujak eseten kevesebb ember, de tobb tudassal es magasabb intelligenciaval fog kelleni. Osszessegeben ez azt jelenti hogy noni fog a hasznos munkahoz szukseges minimalis iq szint."

    A globalizációt is add hozzá, mérnökből is kevesebb kell mert a megoldása globális lesz, nem kell országonként/vállalatonként újra megtervezni valamit, szabadon áramlanak a javak.

    Fogyasztóra viszont szükség van.
    Ami érdekes, hogy a közbülső átmeneteken túl én csak azt látom működő modellnek hogy közösségi tulajdonba kerülnek a termelőeszközök(a robotok).
    Valahonnan ez ismerős ugye...
  • Ender Wiggin #6
    Milyen vészhelyzetben tudna beavatkozni a sofőr, ha hátul ücsörög? Még akkor sem biztos, hogy sikerülne, ha a volán mögött, lásd a Tesla balesetek.

    "a sofőrök alkalmazásáról le lehetne mondani és nyugodtan pihenhetnének vagy aludhatnának"

    Most akkor lemondanak a sofőrről vagy hátul fog pihenni? A kettő együtt nem megy. Az meg érdekes dolog, hogy a trélereket is tele kell-e rakni érzékelőkkel, vagy nem? Abból ítélve, hogy tolatva parkolást ember végzi, felteszem, hogy nem.
  • Bazsio #5
    Igen, papíron és agyban a mérnököknek még a kamion tankolni is fog..de igazából ezek a mai szarok életveszélyesek. A mérnökök a pihent agyukkal kitalálnak mindent beépítik de a mai MP4-es Mercik és Euro 6-os Daffok, Volvo FH16-sok pályán ha a felhajtón jön egy egy autó és te mellette vagy, besatuzik még 25 tonnával is, nem érdekli mi van hátul, még ha vascsövek is, ha előjön a hátadba bele állva biztos te vagy a hibás.
  • kvp #4
    A technologia alakul es a jelenlegi megoldasok csak az egyszerubb munkakoroket valtjak ki. Az elso automata szovoszekek kivaltottak a szovonoket, de helyettuk megjelentek a szovoszek technikusok akik a gepeket kezeltek es a gepeszek akik javitottak oket. Kevesebben voltak mint akiket kivaltottak. tobb tudasra es az ehhez szukseges magasabb intelligenciara volt szukseguk. Manapsag is csak annyi tortenhet, hogy a megszuno allasok helyett letrejovo ujak eseten kevesebb ember, de tobb tudassal es magasabb intelligenciaval fog kelleni. Osszessegeben ez azt jelenti hogy noni fog a hasznos munkahoz szukseges minimalis iq szint. A kerdes csak az, hogy mit kezd a tarsadalom a tul butanak szamito emberek egyre nagyobb tomegevel.
  • slRa4fV9t #3
    Én olyan kutatásokat is elkezdenék csinálni, hogyan alakul át az emberiség miután minden munkaterületről kiszorították az embert a robotok. De ne menjünk ennyire előre, ha kb 10 éven belül a sofőröket alkalmazó vállalatok mind átváltanának erre a technológiára az világszinten több millió ember munkájának a végét jelentené. Csak MO-n több 10 ezren dolgozhatnak a szakmában.
  • duke #2
    Az emberek altal iranyitott jarmu egy elhibazott koncepcio. Az emberek 95%-a ertelmi es erzelmi okokbol alkalmatlan a gepjarmuvek balesetmentes iranyitasara. Ezert muszaly robotokra bizni a vezetest. De meg a profi soforok is boven hibaznak, mert az ember nem kepes allandoan figyelni oszpontositani, ezert csak ido kerdese, hogy baleset tortenjen.
    Es persze a szallito ceg szamara a robot olcsobb, mint az ember.
  • pett3rson #1
    Jah, abban az 50 millában bőven benne van az is, hogy nem kell fizetni majd az embert (sofőrt). Tényleg le akarnak minket cserélni robotokra?? Ezt már Asimov egyszer megírta...azt hittem sci-fi, de kezd valóság lenni.