SG.hu

Új globális rekordot érnek el az elektromos és hibrid autók eladásai

A Nemzetközi Energiaügynökség szerint idén 17 millió járművet adnak el, ami több mint 20%-os növekedést jelent 2023-hoz képest.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint az elektromos és plug-in hibrid autók értékesítése 2024-ben új globális rekordot fog dönteni, annak ellenére, hogy egyes piacokon lassul a növekedés. A párizsi székhelyű intézet szerint 2024-ben 17 millió akkumulátoros elektromos járművet és plug-in hibrid elektromos járművet fognak értékesíteni, ami több mint 20%-os növekedést jelent 2023-hoz képest. Az IEA szerint az árak csökkenésével 2030-ra a legtöbb elektromos autó ára megegyezik majd a benzinüzeműekével. A Tesla pár napja csökkentette az árakat, mivel a kínai riválisok - például a BYD, mely a világ legnagyobb elektromos autógyártójának legközelebbi vetélytársa - által támasztott éles verseny közepette küzd piaci részesedésének megtartásáért.

Az autógyártók arra panaszkodnak, hogy az elektromos autók (EV) iránti kereslet növekedése lassul, ami arra kényszeríti őket, hogy a verseny érdekében árengedményeket kínáljanak. Bár ez egyes autógyártóknak kárt okozhat, az alacsonyabb árak valószínűleg felgyorsítják az átállást - mondta az IEA. Fatih Birol, az IEA-t vezető energiaügyi közgazdász elismerte, hogy az eladások egyes országokban erősebbek, mint másokban, de hozzátette, hogy az átállásnak egyértelmű lendülete van. „Úgy tűnik, hogy a globális EV-forradalom ahelyett, hogy lecsengene, inkább a növekedés új szakaszába lép” - mondta. "Az akkumulátorgyártásba történő beruházási hullám azt sugallja, hogy az elektromos járművek ellátási lánca egyre inkább megfelel az autógyártók ambiciózus terjeszkedési terveinek. Ennek eredményeképpen az EV-k aránya az utakon várhatóan továbbra is gyorsan emelkedik.”

Az IEA szerint 2024 első negyedévében több elektromos és plug-in hibrid (benzinmotort akkumulátorral kombináló) autót értékesítettek, mint 2020 egészében. A hibridek használat közben még mindig nagy mennyiségű CO2-t bocsátanak ki, de az autóipar egyes képviselői azzal érvelnek, hogy - megfelelő használat esetén - szükséges lépcsőfok a kibocsátás csökkentésére, amíg a nyilvános töltési infrastruktúra nem javul.


Egyes országok az elektromos járművek elterjedésének ösztönzésére összpontosítottak: a Norvégiában 2023-ban eladott autók négyötöde elektromos meghajtású volt. A szakpolitikák azonban nagyon eltérőek, Kína és a gazdagabb európai országok általában megelőzik a világ többi részét, beleértve az Egyesült Államokat is. Az elektromos autók európai elterjedésének időzítését nagyban befolyásolják a szabályozások, mivel az autógyártók megpróbálnak profitot kihozni a benzines és dízel modelljeikből, miközben megpróbálják elkerülni a bírságokat, mert nem adnak el elég elektromos autót.

Matthias Schmidt független elemző szerint 2023 első három hónapjában az Egyesült Királyság volt Európa legnagyobb elektromosautó-piaca. Várakozásai szerint az Egyesült Királyságban az elektromos autók eladásai 2024-ben is megegyeznek vagy valamivel magasabbak lesznek, mint a nagyobb népességű Németországban. Schmidt szerint a németországi eladások a támogatások csökkentése miatt szenvednek, valamint azért, mert a gyártók szándékosan visszatartják az eladásokat 2025-ig, amikor is az átlagos CO2-kibocsátásra vonatkozó szigorúbb szabályok lépnek életbe. „Ez a késedelem egy kis időt ad a kínai gyártóknak, mert 2025-től a hagyományos gyártók valóban komolyan elkezdik az elektromos járművek elterjedését” - mondta Schmidt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!