SG.hu

Megjelentek az autonóm taxik Los Angelesben

Megérkeztek a sofőr nélküli taxik az Egyesült Államok második legnépesebb városába. A Waymo kezdeti működési területe Los Angeles megyében körülbelül 63 négyzetmérföldre korlátozódik.

Az Egyesült Államokban a legtöbben nem tudják elképzelni az életet kerekek nélkül, ami állandó frusztrációs forrás: torlódások, balesetek, építkezések, közúti dühöngés, unalom. Most egy teljesen új típusú autós csatlakozott a harchoz, egy olyan, aki kimértnek és érzelemmentesnek, tisztelettudónak és engedelmesnek hirdeti magát. Ami azt jelenti, hogy egyáltalán nincs sofőr. A Waymo autonóm taxikból álló flottája San Franciscóban és Phoenixben már működik, és most a cég elkezdte szállítani az utasokat Los Angeles megye egy kis részén. Fehér járműveik tetején kamerák és érzékelők sorát takaró fekete kupola forog. A cég nem csak kereskedelmi fuvarozásra kapott engedélyt, hanem néhány kiválasztott személy számára ingyenes utakat is biztosítanak. Hamarosan fizetős szolgáltatást is kínálnak majd, az Uber és a Lyft díjazásához hasonló árszinten.

A Google anyavállalata, az Alphabet tulajdonában lévő Waymo úgy hirdeti autonóm járműveit, mint "a világ legtapasztaltabb sofőrjei". 50 000 ember vár arra Los Angelesben, hogy használhassa; egyeseket csak a technológia érdekel, másokat a csevegés és a borravalók elkerülésének gondolata vonz. Civil szervezetek máris tiltakoztak a társaság érkezése ellen, biztonsági kockázatokra figyelmeztetve, míg a szakszervezetek óvatosak, hogy ez hogyan befolyásolhatja a munkahelyeket a már amúgy is telített piacon. Sok lakosnak pedig az üres vezetőüléssel van problémája.

A Waymo jelenléte eleinte csekély lesz, kevesebb mint 50 autóval körülbelül 63 négyzetmérföldes területet szolgálnak majd ki. A repülőtérre nem szállítanak és az autói nem közlekednek majd a régióban oly fontos autópályákon. A vállalat ezen hátrányok tudatában tervez, átgondoltan akarnak terjeszkedni. Chris Ludwick, a Waymo termékmenedzsment igazgatója reméli, hogy az utasok hamarosan megtapasztalják, hogy kevés hasonló élmény van ahhoz, mint amikor teljesen egyedül ülnek egy magát vezető autóban. "Varázslatos érzés a saját tér" - véli Ludwick. "Bármilyen zenét bekapcsolhatsz, megváltoztathatod a hőmérsékletet. Ez a te tered. Azt csinálhatod, amit akarsz." Hozzátette, hogy a biztonság a vállalat törekvéseinek előterében áll. "Rendkívül komolyan vesszük a vezetési magatartást" - mondta Ludwick.

Tavaly ősszel Karen Bass, Los Angeles polgármestere levelet küldött a Kaliforniai Közüzemi Bizottságnak, amelyben hangsúlyozta, hogy az autonóm járműveknek több tesztelésre van szükségük, és hogy a helyi joghatóságoknak több hatáskört kellene kapniuk. San Franciscóban számos probléma felmerült, köztük olyan esetek, amikor a járművek figyelmen kívül hagyták a vészjelző szalagot vagy a figyelmeztető táblákat, illetve behajtottak egy tűzoltók által elzárt helyszínre. A legaggasztóbb incidens, egy gyalogos a Cruise autonóm járművét érintette, és a céget az állami szabályozó hatóságok októberben arra utasították, hogy állítsa le taxiszolgáltatását.


De több tucatnyi csoport támogatta a Waymo Los Angeles-i terjeszkedését, amikor a közüzemi bizottság mérlegelte a döntést. Köztük voltak mozgássérülteket és fogyatékosokat támogató szervezetek, amelyek azzal érveltek, hogy az autonóm taxik szabadságot adnak tagjaiknak, hogy úgy utazhassanak, hogy ne kelljen más emberekre támaszkodniuk. "Ezzel számtalan vak ember álma teljesül, hogy ugyanúgy teljes autonómiával rendelkezzünk a közlekedésünk felett, mint minden más, jogosítvánnyal rendelkező állampolgár" - írta Mark A. Riccobono, a Vakok Országos Szövetségének elnöke februárban a bizottságnak.

A Waymo októberben kezdett bemutató túrákat tartani Los Angelesben, és a cég e hónap elején kapta meg a jóváhagyást a szélesebb körű bevezetésre. Tervei szerint az észak-kaliforniai San Mateo megyében és a texasi Austinban is kínálnak majd szolgáltatást. A szakszervezetek és a munkavállalók attól tartanak, hogy az autonóm járművek megjelenése veszélyezteti a megélhetést, és még nagyobb nyomást gyakorol majd a sofőrökre, akik már most is szenvednek az infláció, a magas benzinárak és az alacsony fizetések miatt. "Kétszer annyi órát kell dolgoznunk, hogy ugyanannyit keressünk, mert robotok veszik át az iparágat" - mondta Nicole Moore, a Rideshare Drivers United elnöke, mely egy 20 000 kaliforniai sofőrt tömörítő szervezet.

A fuvarmegosztó szolgáltatások sok sofőrje látja úgy, hogy az iparág egy nap átáll a számítógépekre. Néhányan azonban inkább kárörvendőek, és sok szerencsét kívánnak az utasok furcsaságainak kezeléséhez. Ennek van némi alapja: egy emberi sofőr által vezetett taxi képes rugalmasan kezelni a szabályokat, például bárhol be lehet szállni és kérhető alternatív útvonal. "A Waymo a sebességkorlátozást szigorúan be fogja tartani, és nem fog felvenni a buszsávok mentén. Gyalog oda kell menj az autóhoz" - mondta Sergio Avedian, egy Uber sofőr. "Zsúfolt környékeken előfordul, hogy a járda melletti második vagy harmadik sorban állok meg, mert a parkoló autók miatt nem lehet máshol."

Bár a Waymónak hűséges rajongói vannak Phoenixben és San Franciscóban, egyesek aggódnak, hogy nem illik egy olyan városba, ahol 2023-ban mintegy 340 ember halt meg közlekedési balesetben. Kilenc év óta ez volt az első alkalom, hogy a közlekedéshez kapcsolódó halálesetek száma meghaladta az emberölésekét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #1
    az a videó meg van, mikor egy srác a stop táblát ábrázoló pólóban megáll a járdán mikor jön egy ilyen autó? Na mi történt? A kocsi megállt. Ami nagy gond, ui. ha táblaként érzékeli a pólón lévő tábla másolatát, akkor ha ott autópálya tábla másolatával a mellén áll meg valaki, a kocsi 130-ra kapcsol, ha a forgalom engedi.

    https://www.instagram.com/reel/C5O_hV8v9bi/?utm_source=ig_embed&ig_rid=6e850841-4402-4c03-9a5d-67b90e77983a