Berta Sándor

Miként kommunikálhat egy gyalogos a robotautóval?

A német szakemberek azt kutatják, hogyan bízhatnak meg a járókelők az önállóan közlekedő gépkocsikban.

A Daimler a Mercedes F015 típusú modellt az idei Consumer Electronics Show (CES) keretében mutatta be először. Az új prototípust kifejezetten a vezető nélküli közlekedéshez fejlesztette ki a társaság. A futurisztikus kinézetű jármű belsejében a székek elfordíthatók és a hűtőrácsát kék LED-ekkel látták el, amelyek több funkcióval is rendelkeznek. A fényük segítségével egyrészt látható, hogy az autó magától halad-e vagy egy ember irányítja, másrészt a gépkocsi így jelezheti, hogy látja a közelében elhaladó gyalogosokat.

A Daimler F015 esetében az Ars Electronica Futurelab azt kutatta, hogy miként tudnak a gyalogosok a legjobban kommunikálni a robotjárművekkel. Vajon milyen érzés lesz, hogy önállóan közlekedő és döntő gépkocsik lesznek körülöttünk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresik a válaszokat a szakemberek, hogy egyrészt az új járművek biztonságosak legyenek, másrészt a társadalom könnyebben elfogadja ezeket az autókat. Alexander Mankowsky jövőkutató és Martina Mara robotikai pszichológus beszéltek a tapasztalataikról.

A két szakértő azt emelte ki, hogy az a legfontosabb, hogy az emberek jól érezzék majd magukat az önállóan közlekedő autók társaságában és ne feszengjenek. Meg kell szokni azt is, hogy a dugók és a stresszhelyzetek napjai meg vannak számlálva. Mara és kollégái megpróbálták kitalálni, hogy milyenek lehetnek majd a két fél közötti interakciók. Többek között kvadrokoptereket is alkalmaztak, hogy kiderítsék: milyen gesztusokkal reagálhatnak intuitív módon az emberek azokra a robotokra, amelyekkel egy helyiségben tartózkodnak. Alapvető fontosságú, hogy a robot jelezze, hogy érzékeli a közelében lévő felhasználót.

Egy másik kísérletben a robotok különböző közlekedési szereplők voltak. Az egyik egy kerékpáros, a másik egy felnőtt, a harmadik egy gyermek, míg a negyedik egy autó. Mindegyikük mozoghatott, az emberek pedig nem csupán megszemlélhették ezt a forgatagot, de a részévé is válhattak. Az egyes robotok különböző szimbólumokkal közölhették a szándékaikat, például a gyerek a felnőtthöz akart menni, a gépkocsi pedig egy parkolóhelyre. A gyerek és a jármű haladási iránya keresztezte egymást, de nem volt ütközés, hanem a gyermeknek egy felvetített zebra jelezte, hogy biztonságban áthaladhat az úttesten. A lézerprojektor már részét képezi a Daimler F015-nek is.

További megoldás jelenthet majd, ha az autó közölni fogja az információkat a gyalogosokkal. Martina Mara ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy ez utóbbi nem túl hasznos a hangos városi környezetben. A szimbólumok vagy a vetített ábrák praktikusabbak, viszont ahhoz, hogy működjenek, szükség lenne egy szabványos jelrendszerre. A túl sok szimbólum ugyanis nem informatív lenne, hanem összezavarhatná a felhasználókat. A gesztusok szintén nem tökéletesek, hiszen, ha valaki a járdán áll és integet, akkor nem tudható, hogy a túloldalon lévő egyik járókelőnek jelez vagy például egy taxit int le. A gesztusok ezért félreértésekhez vezethetnek és a számítógépek jelenlegi elemzési képességével aligha lehet megkülönböztetni egymástól azokat.

Jobb megoldásnak számít a testtartások elemzése. Amennyiben például valaki az utca felé fordul, akkor át akar menni rajta. Amennyiben az illető a járdához közel áll, akkor a robotgépkocsik automatikusan lassítanak. Mindezt kiegészítené a látás irányának elemzése, amelyből például kiderül, hogy valaki figyel-e vagy el van foglalva valamivel és így nem látja a közeledő járművet.

Nagyon fontos lesz az is, hogy az évek során mennyire sikerül javítani az elemzési képességeken. A vegyes forgalom hátrányt jelenthet, ezért Alexander Mankowsky szerint könnyen előfordulhat, hogy lesznek olyan zónák, amelyekben kizárólag robotautók közlekedhetnek majd. Mindentől függetlenül nem szabad magunkat abba az illúzióba ringatnunk, hogy nem lesznek balesetek, de az tény, hogy sokkal kevesebb lesz. Ráadásul a beépített fekete dobozok segítségével pontosan kideríthető lesz a balesetek oka és rekonstruálható lesz a teljes esemény. Különböző műszaki megoldások és intézkedések gondoskodnak majd arról, hogy a balesetek idején a kinetikus energiák minimalizálhatók legyenek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #13
    A másolásvédelem mai működésére jobb példa, hogy se ps4, se xbox1, se wiiu, se ps vita játékkal nem lehet játszani warezban.
  • Macropus Rufus #12
    az autó normál helyzetben akkor áll meg amikor a tulaj akarja. Minden ellenkező esetben akkor amikor a támadó akarja. Ez a gond ezzel.

    "A biztonsag kerdese megoldhato ugy, hogy ha annyira megszigoritjak az autok biztonsagat, mint a legikozlekedeset."

    erre a biztonságra gondolsz? ;)
    http://sg.hu/cikkek/111825/az-utasteri-wifin-keresztul-sebezheto-az-utasszallito-gepek-rendszere

    amíg emberek tervezik a rendszereket addig emberek fel is tudják azt törni.
  • kvp #11
    "érzed az ellentmondást? :) nem szállna be, de szgép vezette autóba viszont igen..."

    Az autot barmikor meg tudja allitani a tulaj es ki tud szallni vagy mivel sok autotulajdonosnak van jogositvanya, ha kell majd vezet o (lehet, hogy benabban, de megvan a lehetoseg). Ugyanez egy repulovel nehezebb. Viszont repuloknel is terjed a teljes automatizalas, megpedig a kisgepeknel, ahol jellemzoen a tulaj a pilota is, igy hagyhatja a gepet le es felszallni is. Egyebkent Jopar nagyobb repuloter is rendelkezik mar automatikus le es felszallo rendszerekkel, amiket a modern gepek hasznalnak is. A pilota ott mar disznek (es tartaleknak) van, meg arra, hogy kiadja a parancsot a gepnek, hogy 'csinald'.

    Az automata autoknal is ezt a koztes lepest fogjuk latni, tehat hogy eloszor jogilag kell es lesz is bennuk sofor, majd a lasabb es teherszallitasra hasznalt jarmuveknel mar nem, vegul szinte sehol nem kell majd ember.

    A biztonsag kerdese megoldhato ugy, hogy ha annyira megszigoritjak az autok biztonsagat, mint a legikozlekedeset. Onnantol az autok csak megfelelo digitalis alairas szerinti programokat futtathatnak es a kommunikacios rendszerukon is tobb torvenyi szabalyozas lesz mint kodsor. Ez persze kontinensenkent max. 1-1 gyar megmaradasat jelenti, mert csak a legnagyobbak tudnak majd szabvanyos es minden torvenynek megfelelo jarmuveket gyartani. Ugyanez a biztonsag egyebkent desktop-on es mobilokon is elerheto lenne, ha csak a hatosag telepithetne uj szoftvert a keszulekekre, kulon kervenyezes es tobb honapos teszteles utan, tovabba a bennuk levo elektronikat csak 1-2 gyarto szallithatna es csak par evente modosithatna rajta. Repuloknel ez bevalt es valoszinuleg az automata autoknal is igy fog kinezni a kozponti rendszer. (mondjuk a hivatalos vezerlest a google car fogja szallitani minden gyartonak egy leheggesztett es leplombalt fekete dobozban a kotelezo halozati kommunkacios rendszerrel egybeepitve) Aztan az, hogy a szorakoztatorendszeren mi fut, mar nem igazan szamit, mert a jarmuvet nem az vezeti. Igy biztosithato, hogy kulso fel ne tudjon belenyulni.

    ps: A DVD vedelem az masolasvedelem es megoldhato lenne, ha minden keszulek/film kombinaciora egyedi kulcsot hasznalnanak. Tehat a tulaj megadna a keszuleke azonositojat a keszulek gyartojanak a film cimevel, aki megfelelo kulcs csere utan megkapna a film kiadojatol a film az adott gyarto adott keszulekere titkositott valtozatat, amivel csak arra az egy keszulekre legyartana egy egyedileg titkositott DVD-t, amit csak az az egy keszulek tudna lejatszani. A fenti egyszeruen nem eri meg. Ellenben ha folyamatosan online van egy keszulek (pl. auto), akkor megoldhato, hogy csak egy hatosagi szerverrol tudjon frissiteni, csak amikor a hatosag ezt jovahagyja es a gyarto szoftveret bevizsgalnak a telepites engedelyezese elott. Offline modban ezt a frissitest az evente torteno atvizsgalasnal is meg lehetne tenni. Ha a telefonok es a pc-k is igy lennenek frissitve, akkor azok is biztonsagosabbak lennenek. Persze ez hatosagilag leplombalt motorhaztetot es szamitogepet jelentene, amit csak szakszerviz nyithat es hatosag zarhat le ujra. A tulaj beavatkozasi lehetosege kb. annyi lenne mint egy taxi utasanak, azaz elmondhatja hova szeretne menni.
  • Macropus Rufus #10
    "A repüléssel pedig az a gond, hogy a legtöbb utas fel sem szállna egyelőre olyan gépre, ahol tudja, hogy nincs pilóta, de már egy ideje simán kivitelezhető lenne."
    érzed az ellentmondást? :) nem szállna be, de szgép vezette autóba viszont igen...
  • Macropus Rufus #9
    már várom amikor valaki feltöri az autók kommunikációs csatornáját és elhiteti velük, hogy baleset miatt lassan kell menni. Ha még nem láttak dugót az emberek, majd akkor fognak.
    Vagy amikor egy bug miatt nem fog indúlni a kocsi. Nem egy... több millió. (ugye jelenleg is vannak program hibák a kocsiba, itt van pl. a Tesla hibája: bug miatt nem lehetett tőlteni a kocsikat)
    Egyenlőre ott tart a védelem, hogy még egy dvd/bl lemez védelmét sem tudják megoldani. A mobilokét sem, a szgépekét sem. Sőt a több millió dolláros szerver farmokat sem. És ott van még a gyenge láncem az ember. Elég egy sértett programozó és már is ott a backdoor a kocsik vezérlésébe. Sőt: mivel ezek közös platformon fognak kommunikálni egymással elég ha a kapcsolatott biztosító protokolokban hiba van. (mint erre volt már példa a szgépek világában is). Márpedig lesz. Ezt kihasználva a kocsik azt fogják csinálni amit a támadó akar.
    És akkor ott van még a lejjebb már említett szoftveres beavatkozás, a kocsi vezérlő rendszerébe. Én nem nagyon örülnék annak ha ezek az izék megjelennének az utakon.
    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2015.09.27. 12:18:55
  • Tinman #8
    Igen, elég gyakori probléma az ember. ;-)

    A repüléssel pedig az a gond, hogy a legtöbb utas fel sem szállna egyelőre olyan gépre, ahol tudja, hogy nincs pilóta, de már egy ideje simán kivitelezhető lenne.

    Az autó rendszerét feltörték mobillal, de hogy? Előtte az autót magát is ki kellett nyitni és a fw-be belepiszkálni...

    Én ezerszer szívesebben bízom a gyalogosok és a saját életem is egy olyan rendszerre mely:

    - nem álmos
    - nem menstruál
    - nem haragszik éppen a világra
    - nem hiszi azt, hogy éppen az F1-ben csapat a 15 éves roncsával
    - etc.

    A dashcam pontosan azt bizonyítja, hogy az emberi figyelmetlenség, agresszió, a KRESZ szabályok magasról leszarása miatt az ember a leggyengébb láncszem az autós közlekedésben.

    "Azokban az országokban"? Miről beszélsz? Tele van a net az USA-ból származó videókkal is, és tudtommal a dashcam fronton népszerű oroszokra sem jellemző, hogy "nincs effektív civilizáció meg rendőrség".

    Rengeteget vezetek. Nagyjából 20 éve van jogsim, az 1m levezetett km megvan. Sajnos. 1 hónapja rendeltem egy dashcam-et, de előbb kellett volna...

    Ezen a héten a következőket rögzítettem:

    - gyorshajtás miatt árokba boruló áruszállító
    - piroson átmenő gyalogos
    - a volánnál elalvó/telefonáló(?) idióta, aki az utolsó pillanatban kapta félre a kormányt, mert előtte már rég állóra fékeztek
    - és az utolsó az velem történt. Egy merci a semmi közepén index nélkül 100-ról szinte vészfékezve húzódott ki, mert hívása volt.

    A dashcam-et pedig azért kellett megvennem, mert idén volt egy balesetem, ahol a STOP táblánál nem adták meg az elsőbbséget, de az elkerülő manővert már nem tudtam befejezni időben és mind a ketten az árokban kötöttünk ki. Végül engem hoztak ki hibásnak, mert egyrészt az igazam nem tudtam bizonyítani (ha akkor lett volna kamera nincs gond), másrészt szerintük nem kikerüléssel kellett volna próbálkoznom, hanem vészfékezéssel. (Igen, sokkal faszább lett volna belerongyolni a hátuljába. -.-)
    Utoljára szerkesztette: Tinman, 2015.09.26. 19:03:49
  • Ender Wiggin #7
    A repülésben már legalább 60 év van robotpilóta, de még mindig nem sikerült teljesen kiiktatni az embert (és gyakori problémákkal kell számolni). Akkor miről beszélsz? Plusz nem pár hete volt az, hogy az autó rendszerét feltörték mobiltelóval? Ha te egy lazán hackelhető, mogó vasalókra bízod a gyalogosok életét, akkor hm... és megint csak hm.
    A dashcam, mit bizonyít? Hogy azokban az országokban, ahol nincs effektív civilizáció meg rendőrség, ott sok pénzért vett jogsi van és nem tisztelik kreszt? Mást nem nagyon.
  • Tinman #6
    Te visszamehetsz a barlangodba is bátran, csak előtte még elmélkedj el rajta, hogy 60 évvel ezelőtt, az, hogy idepötyögd a mondókádat az elég sci-fi kategória volt...
  • cateran #5
    Jah, ugyan 1 mobiltelefon OS-et nem tudnak maradektalanul megcsinalni, de majd 1 autot iranyitot, azt igen...
  • InfoCsill #4
    Már látom lelki szemeim előtt a jövőt, amikor feketén, borsos áron hozzá lehet majd jutni olyan tuningolási lehetőségekhez, szoftverekhez, melyekkel az autó már nem olyan előzékeny, sportosabban vezet, csak hogy gyorsabban el lehessen jutni A-ból B-be. Az emberi hülyeség az önvezető autókban is meg fog jelenni, azt sajnos nem lehet teljesen kiküszöbölni, akik most hülyék az utakon, azok az önvezető autókkal is megtalálják majd a módot, tuning lehetőségeket, mellyel hülyék maradhatnak, a jelenséget maximum csak minimalizálni lehet, teljesen megszüntetni nem.
    Utoljára szerkesztette: InfoCsill, 2015.09.26. 10:17:15