MTI

Fontos ügyfelet veszített a TomTom, sokat gyengült a részvénye

Várakozáson felüli harmadik negyedéves eredménye ellenére több mint tíz százalékot veszített a holland TomTom részvényének az árfolyama, miután meghiúsult a navigációs rendszerek és szolgáltatások szállításáról a Volvóval kötött megállapodás.

A TomTom értékesítési árbevétele a harmadik negyedévben 220 millió euróra emelkedett az egy évvel korábbi 219 millió euróról. Működési eredménye viszont 62,4 millió euró lett, szemben a bázisidőszaki 35,5 millió euróval és az átlagosan 41 millió eurós piaci várakozással. A Volvo autógyárral navigációs berendezések és szolgáltatások szállításáról 2016-ban bejelentett és a tervek szerint 2019-ben életbe lépő szerződés azonban a keddi eredménybeszámoló szerint nem valósul meg. A TomTom részvénye kedden tizenegy százalékot veszített a bejelentés hatására.

A Volvo-hír tovább rontja a TomTom üzleti kilátásait. Az elmúlt hónapban, szeptember közepén ugyanis egy másik jelentős ügyfele, a Renault-Nissan-Mitsubishi autóipari konszern jelentette be átállását az Android operációs rendszer járműinformatikai alkalmazására. Ez egyebek között azt is jelenti, hogy a járművek vezetői okostelefonjaik nélkül is használhatják majd az autók információs központjában a Google navigációs rendszerét. A TomTom részvény a szeptemberi bejelentést követően 25 százalékot veszített árfolyamából, ennek nagy részét azonban azóta visszaszerezte.

A Google megjelenésével három szereplősre bővült a gyárilag beépített járműnavigációs berendezések és szolgáltatások korábban a HERE és a TomTom által uralt piaca. A TomTom a kétezres évek elején különálló navigációs eszközeivel tört be a világpiacra, azóta azonban az okostelefonok térnyerésével párhuzamosan jelentősen veszített piaci részesedéséből. A cég ezért profilját az autógyártók információs rendszereibe integrált navigációs alkalmazására állította át annak reményében, hogy a gyártók a saját beépített navigációs rendszert részesítik előnyben az okostelefonokkal szemben.

A TomTom tavaly 903 millió euró forgalom után 204 millió euró veszteséget szenvedett el. Mostani negyedéves beszámolója alkalmából éves árbevétel előrejelzését 850 millió euróra emelte a korábban kilátásba helyezett 825 millió euróról. Tavaly a TomTom bevételének egyharmadát navigációs rendszerének licenc bevétele adta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #2
    A beépített navi piac biztos, hogy nem csak háromszereplős. A Fiat/Chrysler és Audi, Mercedes (és a BMW is már szerződött velük) pl. Garmint használ (igaz, leginkább azért, mert a térképgyártó HERE az ő német autógyárak tulajdona, a Garmin meg az ősidők óta Navteq, azaz mai néven HERE partner), ami már a negyedik (és tutti, hogy vannak még páran)... Ha úgy fogalmazunk, hogy a térképfejlesztői piac három szereplős, akkor közelebb állunk a valósághoz.
  • _svd_ #1
    Nincs min csodálkozni, sajnos a TomTom megragadt a 10 évvel ezelőtti állapotában.
    A szoftverei bonyolultan kezelhetőek. A tavaly vásárolt Mitsubishiben lévő Tomtom navigáció nem használja a Traffic Message Channelt. Nem veszi a jármű forgalmi adait. Ahol nincs GPS jel ott a megtett távolságot sem kéri le a motortól, ezért vakon kalkulál.
    Az autó megvásárlása után, a folyamatos frissítésekért, még egyszer pénzt akar szedni.

    Ebben a felállásban kizárólag forgalommentes utakon használható gondmentesen a TomTom navigáció.