Berta Sándor

Furcsa a pénztár nélküli szuper­marketben vásárolni

A koncepció izgalmas, de a bevásárlás meglehetősen furcsa élmény, az embernek nehéz megszoknia hogy csak úgy kisétálhat.

Az Amazon 2016 decemberében jelentette be Seattle városában az első olyan szupermarketjét, amelyben nincsenek pénztárak. Az Amazon Go nevű boltban szenzorok regisztrálják, hogy a vásárlók pontosan melyik termékeket veszik le a polcokról és hogy azokból hány darabot tesznek bele a szatyraikba, a végösszeget pedig az adott személyek Amazon-számlájáról vonják le. Az üzlethez külön alkalmazás is jár, annak letöltése nélkül nem is lehet bemenni. Pár hónappal nyitás után nyilvánvalóvá vált, hogy a pénztár nélküli közért nem elég kiforrott, így a társaság elhalasztotta az üzlethálózattá bővítést. Az egyik ok az volt, hogy a béta tesztelés szakaszában kiderült, hogy egyszerre 20-nál több vásárlót nem tud kiszolgálni, ennél több személy ugyanis megzavarta a vásárlói aktivitást figyelő rendszert.


A mostani tapasztalatok azt mutatják, hogy a kínálat rendkívül jó, minőségi, de erősen korlátozott. Az üzlet az Amerikai Egyesült Államokban a 7-Eleven boltokra hasonlít, de azoknál tisztább, Magyarországon leginkább a szendvicseket és egyéb azonnal fogyasztható élelmiszereket előtérbe helyező City Spar boltokra hasonlít. Az emberek szinte csak a legfontosabb dolgokat vásárolhatják meg: italokat, nassolnivalókat, ételeket és olyan élelmiszereket, amelyeket a hazaérkezés után azonnal hűteni kell. Elsősorban kisebb adagok érhetők el, tehát nem nagybevásárlásra való, főleg mert az árak magasabbak, mint például a Walgreens és a Target esetében. Viszont vannak olyan árucikkek, amelyek ennél a két áruházláncnál nem kaphatók.


A vásárlási folyamat rendkívül egyszerű, bár az ember közben meglehetősen furcsán érzi magát, hiszen hiába is várna segítséget eladóktól. A zacskók ingyenesek, de az Amazon azt szeretné, ha a vásárlók a saját szatyraikat vinnék magukkal. A vásárlás végén, a lezárt részbe lépve meg kell várni a számlát, ami jelenleg még akár 5 percbe is beletelik. A folyamat ettől függetlenül kényelmes és érdekes, de azoknak nem ajánlható, akik egyébként a már Magyarországon is egyre inkább terjedőben lévő önkiszolgáló pénztárakat sem szeretik. Az automatizációnak ez a magas szintje ugyan kárhoztatható, hogy kevesebb embert igényel, de manapság a nagyáruházakban egyébként is alig találni eladót, még akkor sem, ha az embernek kifejezett szüksége lenne rá, és hiába az akár tucatnyi pénztár, ha a felük sincs nyitva. Ezeknek az üzleteknek valószínűleg át kell majd gondolniuk a működésüket, ha ez elterjedt megoldás lesz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #11
    Az önkiszolgáló pénztárnál is sokszor neked kell kiválasztanod a terméket listáról, pl. ha lédig, mégis egyre több helyen működik.

    Kicsit off:
    Emlékszem gyerekkoromban Bécs belvárosában sok helyen ki volt rakva egy stóc napi újság, mellé egy dobozka, nyílással... aztán egy idő után a cigányok miatt már kiírták, hogy "Magyar, ne lopj!".
    Rábaközben, faluhelyen még tíz éve is a ház előtt teli kosár, mellette az árcédula... A postaládába dobták a megfelelő összeget.
  • Elmin #10
    "ps: Egyebkent az rfid-s megoldas merleges aru (pl. zoldsegek) eseten is mukodne. Amikor lemerjuk, akkor a cimke amit kapunk tartalmazna az rfid-s matricat, a bolt szoftvere pedig tudna, hogy milyen erteket nyomtatott ra, igy olcso, read only id tag-ekkel is kezelheto lenne az egesz. Tehat az okosmerleg kommunikalna az automata okospenztar szamlakeszito moduljaval."

    Ezt már valamelyik boltban megoldották, de szinte azonnal ki is játszották.
    Mert a mérleg nem tudta, hogy a "100forintos krumpliból", vagy az "1000 forintos fehér szőlőből" vett a vásárló több kilót. Vagyis "szőlőt" választott de a "krumpli" kódját nyomta be.
    Utoljára szerkesztette: Elmin, 2018.07.17. 19:51:47
  • Szefmester #9
    https://www.youtube.com/watch?v=vorkmWa7He8

    Szerintem ez alapján a videó alapján íródott meg a cikk....
  • Sequoyah #8
    Letezik olyan bolt is, ahol kapsz egy mobil leolvasot (vagy most mar egy mobil appot), mindent leolvasol magadnak mikozben pakolod be a cuccokat a taskadba, a penztarnal pedig mar csak fizetsz.
    Neha auditalnak, ami meg mindig gyorsabb mint vegigallni a hagyomanyos penztarat.

    Persze inkabb csak a normalisabb kornyekeken latni ilyen...
  • Tetsuo #7
    Hogy szűrnék ki a csalásokat, lopásokat? Több biztonsági alkalmazott kell, mint raktáros...
  • kékherceg #6
    az meg több, mint 5 perc szerintem :)

    az rfid tényleg jó lenne, nem lenne probléma azzal, hogy 20 embernél több vásárol
  • kvp #5
    "De mi tart 5 percig egy számla elkészítésén?"

    Amig a fejlesztok vegignezik a vasarlorol keszult videot es kijavitjak az automata rendszer altal generalt hibas szamlat. :-)

    Viccen kivul, az automata penztar teljesen hasznalhato megoldas. Ha vonalkodok helyett atallnanak az rfid-s tag-ekre, akkor tenyleg ki lehetne setalni. Ha kartyaval szeretne fizetni az ember, akkor belepne a penztarba, megjelenne a nalla levo rfid tag-ek listaja alapjan osszeallitott szamla es mar fizethetne is a kartyaval. Most az a gond az Amazon fele rendszernel, hogy a szamla ellenorzese csak utolag lehetseges, mert mar reg kint vagyunk amikor megjon.

    ps: Egyebkent az rfid-s megoldas merleges aru (pl. zoldsegek) eseten is mukodne. Amikor lemerjuk, akkor a cimke amit kapunk tartalmazna az rfid-s matricat, a bolt szoftvere pedig tudna, hogy milyen erteket nyomtatott ra, igy olcso, read only id tag-ekkel is kezelheto lenne az egesz. Tehat az okosmerleg kommunikalna az automata okospenztar szamlakeszito moduljaval. Persze ez meg a jovo, de technologiai akadalya nincs.
  • kékherceg #4
    De mi tart 5 percig egy számla elkészítésén?
  • koviroli #3
    Húha!
    Jól elkéstetek ezzel a cikkel....... :D
  • felemelő #2
    Szerintem a középutat kellene először megalkotni, és aztán lépni tovább.
    Vagyis az önkiszolgáló kasszák koncepció, ahol a szenzorok és kamerák rögzítenek, de előfordulhat hogy nem 100% a megbízhatóság.
    Ezért önkiszolgáló kasszán kifizeti az ember (lehúzza a vonalkódokat mint most is a tesco önkiszolgáló pénztárban) és vagy az app-on keresztül vonja le a vételárat vagy hagyományos módon hitelkártyával fizet.
    Ha eltérés van, akkor csipog és előjöhet egy ember, aki amúgy sem árt hogy ott legyen (amíg nincs robotizálás:) hogy takarítson, rendezgesse a polcokat [*] stb.
    Így nagyobb és összetettebb áruválaszték is megoldható.

    [*] aki látott angol ruha boltot, eldobált válfák és szemét, csomagolás, földre dobott felpróbált de nem szükséges ruhadarabok, stb, az megérti :)
    Itt elég csak annyi, hogy a vevő rossz helyre tesz vissza dolgokat.