Gyurkity Péter

Jövőre jönnek a Firefly rakétái

A csőd után talpra álló cég a légierő és a NASA segítségét kapta meg.

A Firefly Aerospace közleményben jelentette be, hogy az amerikai légierő jóváhagyta kérelmüket, így valóban hozzáférhetnek majd a kaliforniai Vanderberg-légibázis kilövőállásához. Ez mindenképpen szükséges volt a jövő évre tervezett fellövésekhez, a menetrend egyelőre megvalósíthatónak tűnik.

Az elképzelés szerint 2019 harmadik negyedévében kerülne sor az Alpha névre keresztelt kisebb rakéta bemutatkozására. A nagyjából 100 millió dollárba kerülő projekt révén ez a 29 méter magas típus legfeljebb 1 tonna rakományt vihet majd magával, mégpedig 200 kilométeres magasságig, amennyiben azonban az 500 kilométeres távolságot célozzák meg, ez 630 kilogrammra csökken. Négy Reaver-hajtómű a kerozin és folyékony oxigén keverékével biztosítja majd a tolóerőt, míg a második fokozatot egyetlen Lightning-hajtómű juttatná el a célhoz. Kisebb és közepes méretű műholdakkal kezdenének, 2020-ra azonban már havonta lőnének fel egy-egy rakétát, amelyet később a Beta típus követne, immár 3 ilyen első fokozatra támaszkodva, hasonlóan a SpaceX Falcon Heavy rakétájához.


A céget 2013-ban többek között olyan szakemberek alapították meg, akik korábban a SpaceX, a NASA, a Virgin Galactic, valamint a Blue Origin kötelékében tevékenykedtek. Tavaly ugyan csődbe ment a Firefly Space Systems, most azonban új név alatt, teljes finanszírozással folytatják a munkát, a légierő ehhez a kaliforniai kilövőállást, a NASA pedig további együttműködést biztosít. A helyszínt eddig a Delta-2 rakéták használták, itt az utolsó fellövést az ULA jóvoltából szeptember közepén hajtanák végre, egy újabb műhold célba juttatása érdekében.

Amennyiben minden a terveknek megfelelően alakul, a Beta már 3 tonnás rakományt is az űrbe juttatna, szintén 500 km-es távolságra, fellövésenként 20-25 millió dolláros áron – ehhez azonban először az Alpha típusnak kell majd bizonyítania. A cég telephelyén jelenleg a hajtóművek statikus tesztje zajlik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gaszton421 #3
    Ja, nekem az ember tragédiájából az a mondás jut eszembe hogy sok az eszkimó de kevés a fóka. Aköelműltig az űrszektort a nagy hordozórakéták és a nagy műholdak uralták, de a miniaturizálásnak köszönhetően megjelentek a mini műholdak és CubeSat-ok, erre nem igen volt használható válasza az űrszektornak. A PegasusXL és a Minotaur még mindig túl drága ezekhez a kis műholdakhoz. most viszont úgy néz ki hogy 1-2 éven belül a böség zavarával fogunk küszködni, Az Elektron és a Vector mellett rövidesen a Firefly Alfa is beszáll a üzdelembe de rajtuk kívül is van pár cég ami igéretes. Ezek a cégek az alacsony árak mellett csak akkor lesznek működőképesek, ha évente a lehetséges startok egy vagy maximum 2 cég között oszlanak majd el, a többi valószínűleg idővel lehúzhatja a rolót.
  • kvp #2
    "De mit szólnak ehhez a politikusok?"

    Orulnek neki. Tobb penz marad fegyverekre meg tobb is maradhat a zsebukben. Igazabol a kerdes az, hogy a sok cegbol melyik par lesz az ami kepes hosszutavon monopolhelyzetbe kerulni? A legtobb globalis piacon elobb utobb csak par nagyra nott ceg marad.
  • inkvisitor #1
    Erősen privatizálódik és olcsósodik az űrrepülés.
    De mit szólnak ehhez a politikusok?