• And42
    #27
    "amellett, hogy a kormány ráerőltette a rendszerét, amellett volt egy másik irány is (mindig is), amelyik meg a balliberális ideológiát és annak hozományait próbálta erőltetni ugyanúgy"

    Igen, viszont amit a mostani kormány először próbált, az szerintem jó irány lehetett volna, és lazított volna a módszertanon. Bár nem annyira, mint amennyire szerinted jó. (A te általad megcélzott szint az egyén szempontjából jó, de társadalmi szinten 20 év alatt esélyes földbeállás az én szemszögemből, ha mégsem jön be.)

    "Egyrészt a pedagógusok (nem csak idehaza) teljes mértékben alkalmatlanok a gyerekek nevelésére"

    Ez egy annyira általános és védhetetlen kijelentés, hogy nem érdemes vitatni. Milyen szempontból alkalmatlanok rá? Akik engem tanítottak, azok között volt jó tanár, rossz tanár, volt aki nevelt, volt aki csak próbált, volt aki valóban alkalmatlan volt rá és inkább mi neveltük.
    Ha más közegben, más emberek nevelnek, azok között is lesz aki jó hatással lesz a gyerekre, meg olyanok is, akiket jobb lenne távol tartani a saját gyereküktől is.

    "Másrészt maga az az elv, hogy egy gyereket elzárunk a valódi világtól és majd ott jól felkészítjük arra a világra, amitől elzártuk, az már magában hordozza az alkalmatlanságát."

    Ellenben az sokkal jobb lenne, ha pl. a pilóta a katonai suliból kikerülve nem szimulátoron tanulná a vadászgépvezetést először, hanem egy kiszuperált MIG-gel zuhanna be a város közepére. Ez rossz alapgondolat. Gyakorlatorientáltabbnak kellene lennie az oktatásnak, de nem várhatod el, hogy az atommagok létezéséről a Paks I vezérlőtermében dolgozók fogják felvilágosítani a Szabolcsból odabuszozó Oráliát és Kandidát. És nem mellesleg vannak olyan gyerekek, pont a legjobb képességűek között, akik maguktól kerülik a gyakorlatorientáltságot, szeretnek gondolkodni, fantáziálni.

    "- Azok készítik fel a gyereket az életre, akik egész életüket a négy fal között (az iskolában) töltötték."

    Azok, akik remélhetőleg piszok nagy gyakorlatot szereztek abban, hogy ki mit és hogyan tud a legjobban befogadni, megismerni és megszeretni. Ez lenne a jó, nem a már egyetemről kiégetten érkező minimálbéres angoltanár, akinél a gyerekem hat év alatt jobban megtanult beszélni. De amikor harmincnál többen vannak a teremben, akkor elég nehéz 45 perc alatt átvinni az egyéni tanrendet, legyen akármilyen jó is a tanár. Az általad megosztott videó 12-15 fős létszámú csoportjaival lehet jól oktatni.

    "- Másrészt ez a felkészítés is elzárva történik attól, amire éppen felkészítenénk a gyereket. Azaz a vadászatra nem hogy nem az készíti, aki soha nem is vadászott, hanem ezt ráadásul nem is az erdőben teszi, hanem attól minél messzebb elzárva."

    Nem látom, hogy a Lidl kasszában oktatva a matekot miért menne jobban az összeadás.
    Vagy hogy az "Itt van az ősz, itt van újra" házi bemagolása miért zúzta össze gyermeki lelkem, és mennyivel lett volna jobb, ha színházban tanulhatjuk meg - lehet hogy akkor nem zokogtam volna amikor kijavítom a hibás sorokat a gyerek versmondása közben? Ja így se zokogtam, tök élveztem hogy még mindig emlékszem, és igen a gyerek rettegett az első versmondós napja előtt, aztán meg fülig vigyor volt és fél órán át mesélte hogy hibátlan volt és a tanítónéni megdicsérte.

    "Erre egy ezzel foglalkozó neurológus videóját raknám be:"

    Kiemelném a kulcsmondatot a videóból, ami ma már nem áll: "Aztán gyermekként abban a csodálatos helyzetben voltunk, hogy unatkoztunk"

    Tudod mikor unatkozik a mai gyerek? Ha nem számítózhat, nem tévézhet, nem telefonozhat. De akkor te vagy a patás ördög, hogy letiltod ezekről. Haverokkal focizni menni már nem tud, mert amikor ráérne a többi nem ér rá, mert épp kosáredzés vagy zongora vagy angol magántanítás van, stb.
    Lehet hogy saját szülői "kudarcom", de szerintem a gyerekeim a suliban sokat tanulnak és többet mozognak, mint ha itthon töltenék az időt. És legalább részben élvezik is, egyik azért mert szeret tanulni, másik azért mert ott vannak a többiek. Nyilván nem egy rosszul sikerült témazárót, és van csomó gyerek aki meg pocsékul érzi magát a saját sulijában, és sokkal jobban járna mondjuk egy Waldorf jellegűvel, vagy egy kis falusi sulival.

    De ha most elengedjük a sulit és kinevelünk egy Netflix-Tiktok generációt, akkor 30 év múlva senki nem fog megszerelni semmit, nem hogy új dolgokat kitaláljon. Illetve de, a kínaiaik megteszik majd helyettünk.

    Van egy olyan csoportja a gyerekeknek, akik maguktól érdeklődőek, kíváncsiak és fejlődnek (és közülük sokakat egy rosszul megválasztott suli vagy egy helikopteranyuka aki egyfolytában pluszórákra hurcolja, kiégethet), meg van egy csomó olyan, aki képességek vagy háttér miatt, de magától nagyon nem tanulna. Náluk szerintem nem fog működni, amit te szeretnél.

    Amúgy az eredeti cikkre visszautalva az MI térnyerésével az egyénre szabott tanulás sokkal jobban működhet majd, olyan ütemben és olyan anyagok kerülhetnének elő, amiket jelenleg csak magánúton lehet a gyereknek leadni, és így némi kényszerrel mégis szabadabban tanulhatnának a gyerekek.

    "ő ehhez nem ért, úgyhogy csináljanak amit akarnak de halkan
    Már eleve gáz, hogy nem tud másik tantárggyal érdemben foglalkozni. Nincs nekik érettségije? "

    Igen, gáz, de másrészről meg a másik tanárnak van egy tanrendje amit le akar adni, meg neked is a napod 100%-ban be volt tervezve eleve. És ha neked reggel nyolckor jelzik hogy akkor az influenzajárvány miatt ma be kellene ugranod a Föl-földobott követ elemezni, aztán ha lehetne, még legyél szíves a sav-bázis reakciók alapjait is előadni a következő órán mert az a tanár is elkapta, de ne aggódj mert Manyika majd az Ady-versért cserébe leadja az irracionális számokat jövő héten, hiszen 85-ben sikeresen leérettségizett belőle és azóta is minden évben elszavalja a "Harminckét éves lettem én" kezdetűt, szóval matematikával továbbra is kapcsolatban maradt... Azért vicces lenne.

    "Napi 6 óra az simán belefér
    Dehogy fér bele! Eleve 6 órát ülni már magában egészség-károsító. Másrészt reálisan 2-4 órát tud egy gyerek figyelni valamire. "

    45 percet ül, aztán 15 percet rohangál a suliban fel-alá hogy eljusson a másik terembe. 270 perc figyelemről beszélünk, amiből egy tesi, egy ének vagy rajz vagy etika vagy osztályfőnöki, kettő nyelv amiből egy egyik idegen, kettő matek-fizika-kémia-biosz, vagy esetleg számtech amin a hátsó sorokban egymás ellen játszanak... Azért nem kell félteni őket, gyerekből vannak. Lehet fárasztó, de normál esetben vállalható.
    Ami a rossz, ha feladnak egy rakás házit, és íratnak egy csomó dolgozatot. Van ilyen, és az tényleg tropára tudja vágni a gyereket, de nem minden suli ilyen, és nem minden gyereknek rossz a terhelés. Sok házival a 6-8 óra teljesen életidegen szerintem is.

    "- A tűzoltók társadalmi megbecsültsége mégis magas, tisztelik, kedvelik őket."

    Részemről a jó pedagógusok megbecsültsége is magas, pont ezért vitatkozom veled - nem szimpatikus, hogy egy kalap alá veszel minden pedagógust. Akik engem tanítottak, azok közül kevés rosszra emlékszem, és felháborító lenne, ha mindenki úgy gondolná mint te, hogy azért mennek suliba, hogy tönkretegyék a következő generációt és matek meg írás helyett csak játszaniuk kellene, de ha nem így tesznek, az csakis az ő bűnük.

    "Ez nem Auschwitz, csak egy nem tökéletes rendszer.
    Nincs és nem is lehet ember, aki egészségesen hagyná el az iskolát. (...) Szóval de, ez bizony Auschwitz."

    Szerintem nézd meg mondjuk a Porrá zúzott álmok filmet videán, csak hogy a referenciaszintet belőjük.

    "a COVID alatt alsós gyerekkel mekkora véres szívás volt az online anyagból tanulás
    Már eleve rosszul csináltad, ha nekiálltál vele tanulni, mintha tanár lennél. Mondom: a legtöbbeknek teljesen téves elképzelései vannak arról, hogy hogyan fejlődik egy gyerek."

    És mégis mit kellett volna tennem, amikor a gyereknek az volt a feladata hogy x óra x perckor bekapcsolódjon az online meetingbe, mert különben igazolatlan? Mondjam neki azt hogy bocs de ezt én elveimmel ellentétesnek érzem, most te évet ismételsz és kész?
    Vagy amikor az idióta NAT-os környezetismeret vagy mifene könyvből kérdezett valamit, hogy nem érti, mondjam neki, hogy gyermekem, én az apád vagyok, fénykarddal levághatom a karodat, de te tőlem tanulni nem fogsz?

    Na amúgy az aki a környezetet tanította, az tényleg katasztrófa volt, mint egy egyetemi előadáson, elmondta ppt-ről, a gyerekek ha kérdezni szerettek volna, lepisszegte őket hogy majd a végén, aztán a végén azt mondta hogy "no ennyi volt, sziasztok, majd holnapután" és kilépett. A gyerek meg csak nézett és húsz percig csak hápogott, rendesen lesokkolta, hogy harminc percen át magában tartotta a kérdést és aztán nem tehette fel, majdnem elsírta magát.

    "Szerintem kicsit olyan ez mint a MÁV
    A MÁV alkalmazottak nem hivatásból teszik. Az munka."

    ??? Láttál már MÁV alkalmazottat? Beszélgettél már olyan kalauzzal, aki 2005-ben is kalauz volt?

    Egyrészt mindkettő munka, másrészt mindkettő hivatás is. Postás, vasutas, rendőr, tanár, katona, tűzoltó...

    A kozák életiskolás videó tetszik, de az oktatási rendszerünket átállítani ilyen jellegűre iszonyat pénz és munka lenne. Kicsiben ki kell próbálni, és ha működik, mindenfelé elérhetővé tenni.
    Az érveléstechnikáddal élve (de nem így gondolva): ez nem a mostani oktatási rendszerben dolgozó, erre alkalmatlan tanárok feladata, hanem a tied. Ha hiszel benne akkor szedj össze rá pénzt meg embert, és kezdj bele egy ilyen suli működtetésébe, és ha nem teszed teli erőbedobással akkor az a te felelősséged, miattad megy tönkre a következő generációnyi gyerek. Vagy segíts megmenteni Iványiék Waldorf suliját, az is közelebb áll ahhoz, amivel szimpatizálsz. (Legalábbis azt hiszem.)