militavia#41
De. Hajtóművet csak nagyon indokolt esetben szednek le gépről. Egész hajtóműveket meg tényleg csak extrém esetekben küldenek vissza a gyártónak, mert sok javítás megtehető máshol is. Ha nincs ok rá, akkor a D Check alatt sem szedik le, kivéve, ha előírás. Szóval, de PONTOSAN azt jelenti. A fan blade simán cserélhető, ha elhaszálódás miatt kell csak cserélni és nem súlyos FOD kár volt. A turbinát már nemtom, fater tudná.*
Az átlag civilnek fogalma sincs róla, hogy mennyire üzembiztosak a modern gázturbinák. Emiatt lehetséges az a fajta fapados, nyomd ezerrel üzem, ami zajlik. A 60-as és 70-es években egy pilóta rutinja volt, hogy hajtóműhibás gépe van és kitérő reptér vagy 3 hajtóművel ment át az óceán felett a B747. 1990 táján már volt olyan pilóta, akkor 10-15 éve repült és nem volt hajtómű hibája. Semmi. 0 nyista. Az 1990-ben kiadott Légikatasztrófák könyv (Stephen Barlay) is foglalkozik ezzel, hogy a pilóták vészhelyzeti készségeit aláássa az, hogy soha nem kellett még ilyen kis (?) üzembiztonsági mizériával élesben szembesülni.
(Már az 1. gen sugárhajtóművek meghibásodási rátája 1/10-e volt a dugattyúmotoros gépeknek a működési elvük miatt.
Kicsit rossza hasonlat, de kb. ez a difi van a régi szoci szar és a mai kocsi mellett. 40 éve ajánlás volt, mielőtt nagy és hossz útra mész, hogy nézdesd át a kocsit. Ma ki csinál ilyet? Senki... Nem kell. Kb. ilyen üzemibiztos egy mai GT. Iszonyatosan drágák, de iszonyatosan üzemibiztosak, szanaszét vannak szenzorozva stb.)
Jól mutatja a '60-a évek végi gondolkodást, hogy a B747-nek külön függesztési pontja volt, ahol vihetett magával tartalék hajtóművet másik gépnek. Ma ilyen vad ötlet fel sem merül.
A D check 6-8-10 évente vagy X repóra után jön, ezt típusa válogatja. Tehát ne kezeld már ezt az 50k órát, mint valami fúdenagy számot. Egy 10 évig szolgáló gép, évi 330 nap repüléssel és 50% load factorral, 10 év alatt összeszed 40 ezer órát. Tehát ez az 50 ezer óra alatt nem szedték le a gépről azt jelentette, hogy eljutott az első D checkig és nem szedték le róla addig. Semmi extra.
Ehhez képest faterék láttak olyan gépet, ami egy éves időszakban napi 15-16 órát volt a levegőben, tehát két D check között ezzel a terheléssel elérte volna az 50k órát. És ők csak A320/B737-et javítottak. Az long haul járatoknál ez magasabb is lehet, mert 2-3 óra alatt megfordul a gép és 10-16 órákat is repülnek.
* A fater tudna mesélni többet erről, mert 15 évet húzott le a Lufthansa Techniknél és előtte meg 25+ évet katonai gépek ipari nagyjavításán a PG/DRG-ben. Csak sajnos 5 éve meghalt. Amit írtam azt már csak fejből írtam. Utoljára szerkesztette: militavia, 2025.07.22. 14:21:02