kvp#16
Jo tanarok es jo tananyag eseten nem kell se magolni, se otthon magunktol tanulni. Beul az ember az orara, odafigyel. Ha gyakorlati az ora akkor mindenki megoldja a feladatokat amit a tanar helyben visszaellenoriz. Hazifeladat ilyenkor nem is kell. Ez lenne a normalis oktatas. Nagyon sok mulik a tanaron, nekem volt olyan tanarom kivel ez mukodott. Ugyanabbol a targybol korabban egy masik tanarral gyakorlatilag csak a tankonyv maradt, mert a tanar nem volt kepes atadni a tudast.
A masik gond ott van, hogy olyan embereket is tanitanak olyan anyagokra amit az ora soran nem kepesek befogadni. Nekik magolniuk kell, de az mar reg rossz, mert onnantol a tankonyvvel maguk is megoldhatnak a kepzest, viszont egyben az is latszik, hogy az adott kepzesi modhoz nem eleg okosak.
A nagy targyi tudas megkovetelese nem rossz otlet. Ha valamilyen targyi tudas kivalthato MI-vel akkor az adott diak is kivalthato MI-vel es kar kepezni. Az ember oda kell ahol az MI mar csak hulyeseget tud mondani.
Egyebkent az MI-k nem hallucinalnak hanem tudatosan hazudnak. Erre kepeztek oket, hogy mindig a masik felnek valoszinuseg szerint leginkabb tetszo valaszt adjak. Nem a helyeset hanem ami leginkabb tetszeni fog. Ezert a legtob modell akkor is hazudik ha tudja a jo valaszt, de azt szamolja ki hogy egy hazugsag valoszinuleg nepszerubb lesz. Ilyen MI-kben megbizni eleg nagy naivitasra vall. Ha ember csinalja ezt a hazudozast akkor koros hazudozonak vagy nemritkan tipikus politikusnak hivjak.
A gyakori szamonkeres fontos az oktatas miatt. Minden anyag, sot minden ora vegen le kell ellenorizni, hogy az adott anyagot megertette-e mindenki. Nekem volt olyan gimis tanarom aki minden matematikai tetelbol megoldatott az oran 1-1 feladatot amikor megtanultuk. Tablanal, tobbnyire 4-essevel parhuzamosan. Ha hibaztal elmondta mit rontottal el es ujra probalhattad egy hasonlo masik feladattal. Amig mindenki meg nem tudta oldani a feladatokat. Nem volt hazi, ugyse mehetsz addig haza amig meg nem tanultad. Csoportbontasban tanultunk, szintek szerint, hogy lehetoleg egyforma kepessegu diakok legyenek egy csoportban. Igen egy kozel 40 fos osztalynal ez sok targybol 2 tanart jelentett vagy tobbet per osztaly akik parhuzamosan tanitottak kulon teremben. (nem allami de magyar iskola) Az eredmeny az, hogy egy diak kivetelevel mindenki egyetemre ment, bolcsesztol a termeszettudomanyin at a muszakiig. Mindenki oda amihez leginkabb tehetsege volt.
Sajnos a fenti megkozelites tomeges oktatas eseten azt jelenti, hogy kar magas szinten tanitani a diakok gyengebb reszet. Ez gyakorlatilag mar kiskorban munkas besorolast jelentene. Nekik mar csak azt tanitanak amit a gyari munkahoz tudni kell. Sajnos ok valthatoak ki a legkonnyebben gepekkel, teljesen mindegy hogy szalagmunkas, konyvelo vagy hasonloan monoton munkat vegzo diplomas.
Ha valakinek otthon magolnia kell akkor vagy a tanar alkalmatlan vagy a gyerek hulye az adott szinthez vagy egyszerre mindketto. Ha gyakori minosegellenorzes lenne (ertsd ora vegen kozpontilag kiertekelt dolgozat az adott ora anyagabol) akkor sokkal hamarabb kiderulne ha valahol gond van es valaki lemaradt a kepesseg besorolasa szerinti tudasszintu anyagban. Ekkor a tanar ellenorzesevek vizsgalhato hogy a tanar hibazott vagy a gyerek maradt-e le. Ebben az esetben pot oktatas kell, tehat tanitasi ido utani kiscsoportos korrepetalas. Kotelezoen. Amig mindenki mindent meg nem tanul legalabb eppen hogy elegseges szinten.
Egyekent tananyagbol azt kell(ene) tanitani ami nem avul el. Ilyen az emelet legyen az tortenelem vagy matematika. A gyakorlati kepzes pedig keszseg fejlesztest jelent, annak kepesseget hogy az aktualis gyakorlati megoldasokat az elmeleti alapok segitsegevel konnyu legyen megtanulni majd ujra tanulni ha valtoznak. Programozni sem adott nyelven kell megtanulni adott konyvtarakkal hanem altalanosan elmeletben (ami csak matek es annak jo regi aga logika) es utanna csak arra kell rajonnie az illetonek hogy "hogyan hivjak aznap a print parancsot" es a fejben kinezett algoritmusbol van-e keszen az adott kornyezetben vagy meg kell irni. Ha valaki igy tanul minden meglevo es jovobeli architekturaval is tud dolgozni. (egyebkent algoritmuselmelet mar altalanos 5.-tol van a matek tananyagban, sot mar a 80-as evekben is volt, legalabbis tagozaton, csak nem neveztek mai neven)