• kvp
    #3
    Publikus adatok Stanley-rol vannak:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_(vehicle)

    6 darab 1.6 Ghz-es pentium M processzor volt benne, tehat egy mai atlagos olcsobb kozepkategorias kinai mobiltelefon tudasa 5 darab fenyszoro meretu lidar egyseggel a teton. Es ezzel terpen ment, nem csak egy viszonylag sik, viszonylag jol jelzett szegelyu es nagyon jol dektektalhato kontrasztu aszfaltozott versenypalyan, ahol alapvetoen eleg egy-ket szenzor a jarmu orraba.

    Az, hogy szaz kilos hardvert tesznek egy mai robot versenyautoba azt jelenti, hogy a diakoknak fogalmuk sincs, hogy hogyan is kellene hatekonyan megoldani a problemat es csak hardver (penzt) dobnak a problema utan ahelyett, hogy megneznek, hogy 20 eve hogyan sikerult ezt megoldani. Az pedig eleve egy nehezites a csapatoknak, hogy nem dobhatjak ki a diakok altal osszebarkacsolt bena kornyezetet es rakhatnak sajat, az ipar altal az elmult 20 evben fejlesztett onvezeto rendszert a jarmuvekbe.

    "Amivel te kevered az sztem a automatikus hasmagasság és kanyardölés állitás amit a renault fejlesztett , de hamar be is tiltották."

    Fejlesztettek annal tobbet is. Nem csak hasmagassagot es dolest tudott allitani, de az idealis iven es sebessegen be is vette a kanyarokat, akar sofor nelkul is. Termeszetesen azzal a szoftverrel meg a versenyek kozelebe sem mehetett egyetlen csapat sem. (mar csak a dolesszog allitashoz is pontosan tudnia kell a kocsinak, hogy hol van a palyan hosszanti iranyban es milyen sebesseggel halad milyen iven, marpedig a pontos kormanyzashoz sem kell semmilyen mas informacio)

    Az idealis iven haladas es elozes problemajat pedig meg a miniatur wunderland 1:87-es F1-es jatekautoi is kepesek kezelni. (van ra egy hazi fejlesztesu szoftveruk, ami kepes valos versenyeket futtatni a miniautur modellautok valos dinamikaja alapjan, es ezt par lelkes modellezo rakta ossze, nem egy ipari fejlesztocsapat)

    ps: Most itt tart az ipar:
    https://teslatap.com/articles/autopilot-processors-and-hardware-mcu-hw-demystified/
    HW4: 2 Tesla chips, each including 20 Exynos 64-bit ARM cores, 2 GPUs, 3 neural network processors and 1 lockstep CPU
    Ez egy nagyobb videokartya merete es egy atlagos PC fogyasztasa. Igazabol ket ARM-os szamitogep van egymas melle teve a redundancia miatt. Ma mar szinte barmilyen jobb okostelefon rendelkezik akkora kapacitassal, hogy elvezessen egy autot, nem csak a versenypalyan, de akar egy rendes autopalyan is. Es megneznem melyik mobiltelefon nyom 100 kilot (raadasul aksik nelkul).