• kvp
    #2
    "Vigyék le az elektromosok árait annyira, mint amennyibe a többi kerül. "

    Az europai gyartok nem igazan tudjak ezt megtenni. Arban nem tudnak a kinaiak szintjere lemenni es az atlagos elektromos autok mar most is olcsobbak mint az azonos felszereltsegu benzinesek. Csak a fogyoeszkoznek szamito aksi csomag az ami majdnem megduplazza az arukat. Ezert is lenne jobb, ha az autokat ugy arulnak, hogy alapar + aksi ara. Igy az emberek valaszthatnanak, hogy melyik alaparu kocsihoz melyik aksi csomagot valasztjak. A jarmu kiindulo erteke eleve az aksi nelkuli ar lenne, ami megoldana a gyors elevulest is, mivel egy elektromos auto erteke lassabban csokken mint egy hagyomanyos belso egesuje, csak az aksi fogy el alola, ami ugyanolyan fogyoeszkoz mint a fekbetet vagy a motorolaj.

    Ha az aksikat fogyoeszkoznek tekintene mindenki (a cegek is), akkor latszodna, hogy egy elektromos auto sokkal tovabb birja es sokkal kisebb a fenntartasi koltsege mint egy benzines vagy dizel valtozate. Persze ehhez az kellene, hogy az akkumulator csomagokat a gyartas utan 10-20 evvel is legyen mire cserelni, mint ahogy egy belso egesu jarmuhoz is van motorolaj vagy fekbetet meg 20 evvel a gyartas utan is.

    A gond az, hogy Europa nem tud sajat anyagbol aksikat gyartani, csak vasarolni tudjak azokat vagy hozza az alapanyagokat. Ezek nagyreszet pedig Kina birtokolja vagy belfoldon vagy kulfoldi befekteteseken at es egyre kevesebbet ad el belole, raadasul azt is egyre dragabban. Ez egy aranyos valasz a nyugati szankciokra, amivel a nyugati nagytokesek a kinai gazdasagi fejlodest probaljak lassitani. Cserebe a nyugati ipar epul le folyamatosan, kulonosen az europai, amit az amerikaik is megprobalnak deindusztrializalni, az USA teruletre mozgatva a meg nem azsiaban levo gyarakat. Az eredmeny egy draga es a megszunes szelen allo europai autoipar, egy ugyancsak draga, de legalabb meg mukodo amerikai autoiparral.

    Ha tovabb szigorodik a Kinaval szembeni gazdasagi haboru, akkor az europai gyarak akar be is zarhatnak. Ha nem szigordoik, akkor viszont el fognak kezdeni termelni a kinai tulajdonu gyarak az EU-n belul es lesz olcso elektromos auto. Ez utobbi ugyancsak elveszi a maradek piacot az europai gyartok elol. Kiveve ha szigorit az EU, blokkolva a kinai jarmuveket, aminek hatasara viszont nem lesz alapanyag az europai gyartashoz vagy ha lesz is csak evek mulva es tobbszoros aron. Nem latom hogy tudna hosszu tavon tulelni az europai tulajdonu autogyartas...