• kvp
    #4
    "Valaki mondja már el nekem, hogy miért jobb ez, mint egy régi, bevált gyártó helikoptere?"

    A helikopter elso sorban lebegni tud es lassan elore haladni. A tiltrotoros jarmuvek vizszintesbe forditott rotorokkal elore haladnak es az emeloerot nagyreszet a rovid szarnyak es a geptest generaljak, pontosan ugy mint egy hagyomanyos repulogep eseten. Igy sokkal kisebb energiaval, sokkal gyorsabban tud oldaliranyba haladni. Tehat gyorsabb es hatekonyabb mint a sima helikopter es azonos energiafelhasznalas mellett nagyobb a hatotavolsaga is, mert repulokent halad elore es helikopterkent szall fel/le.

    A tobb rotor pedig arrol szol, hogy stabilabb a konstrukcio. Eleve a paros rotorok miatt nem kell farokrotor, ami nelkul a sima egyrotoros helikopterek porognenek a levegoben, masreszt 4 vagy tobb rotor eseten sokkal stabilabban es egyszerubben lehet iranyitani oket fuggoleges helyzetben. Ezert is nepszerubbek dronkent a 4 vagy tobb rotoros dronok, mint az 1 + farokrotor vagy 2 fo rotoros valtozatok. Meg a 3 rotoros is jo lenne, de ott paratlan a rotorok csavaroereje, igy nem eleg stabil onmagaban. Jelenleg a 4, 6, 8, stb. rotor tunik stabil elrendezesnek. Ebbol elfordithato rotoros kivitelben a 4 es a 6 rotor az aminek kenyelmesen van hely a jarmu korul ugy hogy a pilota is kilasson elol.

    ps: Amin erdemes elgondolkodni, az a ducted fan-ek hasznalata. Ahogy a nagy utasszallito gepek eseten bevaltak a high bypass ducted turbofan-ek, ugy tiltrotoros gepek eseten is bizonyos meret felett erdemesebb lenne ezt a megoldast hasznalni. Kepzeljunk el egy A380-ast, csak vallszarnyakkal es elfordithato turbinakkal, amint fuggolegesen a beszallo hidhoz szall le.