• kvp
    #2
    Ez varhato az EU-ban is. Igazabol a szukseges kommunikacios egyseg mar evek ota kotelezoen be van epitve az uj jarmuvekbe, a veszhelyzeti segelyhivo rendszer miatt. Ahhoz, hogy egy baleset utan automatikusan tudjon mentot hivni szukseges a jarmu mindenkori helyzetenek ismerete es a segelyhivashoz a megfelelo modern GSM kapcsolat is. Igy minden adott a folyamatos pozicio bejelenteshez is, ami lehetove teszi a tenyleges uthasznalat alapu (km es ut tipus alapu) utdij kiveteset is.

    A kamionokra vonatkozo rakomanykoveto es utdij rendszer mar most is hasznal mobil egysegeket ugyanerre a celra, amit utolag is be lehet rakni barmilyen jarmube.

    A rendszer az utdij megallapitasahoz egy digitalis terkepre tamaszkodik, ami a jarmu helye alapjan meg tudja mondani, hogy milyen uttipuson halad eppen. Ez a terkep mellekesen a megengedheto maximalis sebesseget is tartalmazza az adott utszakaszhoz. Kiegeszitve egy idojaras es napszak alapu dinamikus korlatozassal lehetove teszi a kozpontilag meghatarozott, dinamikus sebesseghatarok bevezeteset is, amit a jarmuvek fedelzeti rendszere kepes kezelni. Tovabba megfelelo pontossag eseten lehetove teszi a mozgo blokkos dinamikus fektavok kezeleset is. (tehat amikor a szoftver az autopalyan a sebesseg fuggvenyeben nem hagyja tul kozel menni az egyik autot a masikhoz, a sebesseglimittel betartatva a kovetesi tavolsagot) Plusz veszhelyzet eseten tavolrol veszfekezheto a jarmu, pl. megallhat mielott hatulrol beleszalad egy balesetbe vagy mas miatt allo kocsisorba.

    A jo hir, hogy a mindehez szukseges hardver ma mar kotelezo az uj jarmuveken, de rossz, hogy egyelore a regiekbe nem kotelezo utolag beepitettni.